bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
امروز تجربه ششصدمین شماره بامداد جنوب را در حالی پشت سر می‌گذاریم که نزولات آسمانی پس از سال‌ها کم آبی خوشحالی و شعف قلبی را برای مردم جنوب و به‌ویژه استان بوشهر به ارمغان آورده است.
سیدمالک حسینی:
امروز تجربه ششصدمین شماره بامداد جنوب را در حالی پشت سر می‌گذاریم که نزولات آسمانی پس از سال‌ها کم آبی خوشحالی و شعف قلبی را برای مردم جنوب و به‌ویژه استان بوشهر به ارمغان آورده است. اصولا اعداد در بسیاری از مواقع خود گویای حرف‌های نگفته هستند و این 600 مبارک می‌گوید که بامداد جنوب توانسته به‌عنوان رسانه‌ای مستقل، خوب دوام بیاورد و در برابر ناملایمات و سنگ‌اندازی‌ها و سختی‌های روزگار و برخی آدم‌هایش سربلند به حیات خود ادامه دهد. 

با سراسری شدن حوزه انتشار بامداد به سطح ملی فرصت خوبی حاصل شد تا از دریچه نگاه مردم سواحل نیلگون خلیج فارس به موضوعات ملی نگریسته و وسیله انتقال این دیدگاه در سپهر ملی باشیم. حفظ تحریریه در استان بوشهر به رغم سراسری شدن بامداد جنوب، سیاستی است که بعدها نیز آن را دنبال خواهیم کرد، زیرا این باور در مجموعه بامداد وجود دارد که یکی از لوازم تمرکز‌زدایی از قدرت، سهیم کردن مردمان غیر پایتخت‌نشین در معادلات ملی است و البته در کنار این نوع نگاه یک اعتماد و ایمان راسخ نیز وجود دارد که صاحبان قلم و تحلیل‌گران و کارشناسان بسیار زبده‌ای در خارج از پایتخت فعال دارند و برای اقدامات و نقش آفرینی ملی حتما نیاز به تمرکز‌گرایی و تجمیع نیروها در پایتخت نیست. البته متاسفانه سیاست‌های کنونی حاکم در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد - به رغم شعارهایی که داده شده - امیدوار کننده نیست زیرا رسانه‌هایی چون بامداد جنوب – که البته نخواسته‌اند استقلالشان را به هیچ قیمتی‌ از دست بدهند – طی بیش از 25 ماه فعالیت و انتشار 600 شماره منظم به‌عنوان رسانه خصوصی و مستقل، از حداقل حمایت به معنای واقعی برخوردار بوده است و میزان حمایت مادی و حتی پشتیبانی‌های اعتباری معاونت مطبوعاتی آنقدر محقرانه بوده که ما را از بازگو کردنش منصرف می‌سازد.

 حال در شرایط سخت اقتصادی کنونی که دوران گذار از رکود شدید ناشی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های پایانی دولت دهم را سپری می‌کند، به‌طور طبیعی اقتصاد رسانه بیش از سایر بخش‌های اقتصادی آسیب‌دیده و در نتیجه کار را برای رسانه‌هایی که مستقل‌تر بوده و برای تولید محتوا و حق مخاطبان جهت استفاده از تولیدات خوب ارزش قائل هستند بسیار سخت‌تر می‌کند. از این سو نیز متاسفانه جدای از محدودیت‌ها و مشکلات مالی و کاری که از روز شروع فعالیت از سوی برخی افراد و صاحب منصبان استانی برای بامداد جنوب ایجاد شده بود، بار دیگر درخواست‌های برخی مقامات استانی برای برخورد قهری از سوی مسوولان وزارت ارشاد و سایر بخش‌های دولت و ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای بامداد تشدید شده است! این‌که ما در جلو دوربین‌ها و در مواجه با رسانه‌ها با لبخند بگوییم از هیچ رسانه‌ای شکایت نمی‌کنیم و رسانه‌ها در انتقاد آزادند اما از آن سو لابی‌ها و رایزنی‌های مستمر و گسترده‌ای در سطوح مختلف برای برخورد با یک رسانه معروف به حمایت از دولت که در عمل هم این حمایت را اثبات کرده، به‌کار می‌گیریم چیزی جز بازی با افکار عمومی و عدم صداقت نیست. امیدوارم مسوولین مخاطب این نوشتار به‌دنبال بازی دادن افکار عمومی نباشند، زیرا این‌بار اگر ادعاهای بی‌اساس گذشته را تکرار کنند مجبور خواهیم شد با آدرس دقیق چنین پیگیری‌ها و درخواست‌ها برای محدود کردن بامداد را رسانه‌ای کنیم. آنچه گفته شد به بهانه انتشار شماره 600 بامداد جنوب گله‌گذاری و شکایت نبود بلکه یک هشدار جدی بود. 

البته بامداد جنوب ارائه گزارشی درباره نسبت حمایت دولتی‌ها از رسانه‌های استانی بر اساس کیفیت تولید محتوا، تیراژ و میزان اثرگذاری آنها را حق مردم می‌داند که اگر لازم شد در آِینده بدان خواهد پرداخت. امیدواری ما به بهبود وضعیت اقتصاد رسانه در استان و کشور بیشتر از آن‌که رفع دغدغه حفظ استقلالمان باشد ناشی از ضرورت تقویت فضای نقد مصلحانه و دیده بانی رسانه‌ها از عملکرد نهادهای قدرت است که خروجی آن سرعت بخشی به فرایند توسعه خواهد بود. بامداد جنوب اکنون با توان بیشتر و با نگاه متوازن ملی و استانی در تولید محتوا تلاش می‌کند و امیدوار است تجربه موفقی از تمرکززدایی در فعالیت رسانه‌ای را به نمایش گذارده و طلایه‌دار این مسیر پر فراز و نشیب باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: