bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
فعالیت‌های انتخاباتی دو جریان سیاسی با هدف متفاوت؛
دو جریان سیاسی فعال در کشور خود را برای حضوری پر رنگ در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر آماده می‌کنند. با این حال گویا هر یک از دو انتخابات‌ برای یک جناح خاص جذابیت دارد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
 دو جریان سیاسی فعال در کشور خود را برای حضوری پر رنگ در دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر آماده می‌کنند. با این حال گویا هر یک از دو انتخابات‌ برای یک جناح خاص جذابیت دارد. شواهد نشان می‌دهد که اصولگرایان بر انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کرده‌اند، اصلاح طلبان نیز انرژی‌شان را برای حضوری مقتدارانه در انتخابات شوراها ذخیره می‌کنند. هر کدام از این گروه‌های سیاسی نیز استدلال خودش را دارد. اصولگرایان از رسیدن به اجماع و انتخاب یک گزینه واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن می‌گویند، اصلاح طلبان نیز پیرامون باید و نباید‌های که در انتخابات شوراها باید مورد توجه قرار گیرد بحث و گفت‌وگو می‌کنند. در این میان می‌توان به صحبت‌های یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که احزاب و NGOها را مخاطب خود قرار داد و تاکید کرد که اگر احزاب و گروه‌ها و NGO ها افرادی را معرفی کنند‌، در آینده نیز در برابر عملکرد این افراد پاسخگو خواهند بود، اشاره کرد.

داوود محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مردم در مورد انتخابات شوراها، گفت: روش‌های مختلفی برای آگاهی رسانی به مردم وجود دارد که در این راستا، رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما، ‌وسایل ارتباط جمعی و خبرگزاری‌‌ها قطعا می‌تواند در اطلاع‌رسانی نقش مهمی داشته باشند.
به گفته‌ محمدی، هر چه جلوتر برویم آگاهی مردم بیشتر می‌شود، به همین میزان مسوولیت رسانه‌ها نیز سنگین‌تر از گذشته می‌شود، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که باید در کشور ما در بحث انتخابات دنبال کرد، وجود احزاب و تشکل‌های قوی است که ضمن معرفی افراد کارآمد، در مراحل بعدی نیز در برابر مردم جوابگو باشند. در حقیقت احزاب، ‌جمعیت‌ها و گروه‌ها باید احساس مسوولیت و نیاز کرده و افرادی را به مردم معرفی کنند که از صلاحیت، ‌توانایی و تخصص لازم در امور شهری برخوردار باشند.

وجود افراد متخصص در امور شهری در هر پارلمان شهری، چه شهرهای بزرگ و چه شهرهای کوچک لازم و ضروری است. با این حال انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. این نماینده مجلس نیز با اشاره به این موضوع با یادآوری این‌که شهرهای مختلف با مشکلات متعددی مواجه هستند، تصریح کرد شهری مانند تهران به‌دلیل وسعت و همچنین جمعیت بالا همواره در انتخابات شوراها با مشکلات خاصی روبه‌رو بوده از طرف دیگر شهرهایی با مقیاس کوچک‌تر وجود دارند که رأی مردم تا حدودی قومی یا قبیله‌ای است، بنابراین ضرورت دارد که این قبیل مشکلات از سوی مسوولان مورد توجه قرار گرفته و برطرف شود.
محمدی در ادامه با تاکید بر این‌که در شوراهای اسلامی شهر و روستا باید افرادی انتخاب شوند که در مسائل شهری، اجتماعی و همچنین عمرانی تخصص داشته باشند، گفت: در سال‌های گذشته با این مساله روبه‌رو بودیم که شهروندان چون سایر کاندیداها را نمی‌شناختند به افرادی رای می‌دادند که نسبت به چهره آنها شناخت داشتند. از سوی دیگر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان این‌که حوزه مدیریت شهری بسیار کلان و پیچیده است، تاکید کرد که اختیارات شورای شهر طلب می‌کند که نخبه‌ترین افراد در حوزه مدیریت شهری وارد شورای شهر شوند. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مدیریت شهری نسبت به مدیریت کشوری ظریف‌تر و ملموس‌تر است، گفت: بخش قابل توجه جامعه در حال توسعه تا قبل از حادثه دلخراش پلاسکو نمی‌توانستند به‌خوبی درک کنند که مدیریت شهری به چه میزان مهم و حساس است اما آن حادثه هر انسان منصفی را به این نتیجه رساند که مدیریت شهری به‌ویژه در پایتخت بسیار مهم است و کسانی که وارد شورای شهر می‌شدند شاید به مراتب باید توانمندی‌های تخصصی بیشتری نسبت به نمایندگان مجلس داشته باشند.به باور این فعال سیاسی همواره در دل مدیریت شهری مدیریت بحران نهفته است،‌ بنابراین اگر اعضای شورای شهر توانمندی‌های لازم را نداشته و بر اساس گرایش‌های سیاسی یا صنفی وارد شورای شهر شوند، در مواقع مدیریت بحران، ‌خودشان تبدیل به بحران مدیریت می‌شوند. کسانی که می‌خواهند وارد شورای شهر شوند باید با برنامه‌ریزی شهری، جامعه شناسی شهری، جغرافیای شهری، مسائل حقوقی،‌ مالی و برنامه‌ریزی آشنایی داشته باشند. اعضای شورای شهر اگر این ویژگی‌ها را داشته باشند، درک بسیار بهتری نسبت به مسائل شهری از جمله حاشیه نشینی پیدا می‌کنند. از سویی گردش مالی در شهرداری‌های شهرهای بزرگ، بسیار گسترده است، بنابراین اعضای شورای شهر باید وارسته و پاک دست باشند تا تحت هیچ شرایطی وارد مسائل رانت‌خواری یا فساد مالی نشوند. متاسفانه در چهار دوره اخیر شوراهای شهر این ویژگی‌ها کمتر دید شده است به‌ویژه در شهرهای بزرگ نسبت کسانی که این ویژگی‌ها را دارا بودند نسبت به کل اعضا کمتر بوده است.

این عضو بنیاد باران در پایان با تاکید بر این‌که مدیریت شهری و اداره شورای شهر بسیار پیچیده و تخصصی است، گفت: من حوزه مدیریت شهری را به عرصه پزشکی تشبیه می‌کنم. کسی در این حوزه می‌تواند مطب پزشکی بزند که تخصص لازم را داشته باشد و صلاحیتش در سازمان نظام پزشکی تائید شده باشد. در این شرایط این فرد فقط در تخصص خود می‌تواند اقدام کند نه در سایر عرصه‌های پزشکی. در حوزه مدیریت شهری هم وضع به همین گونه است و کسانی که قصد ورود به شورای شهر را دارند، علاوه بر ویژگی‌هایی که قانون انتخابات شوراها را تعیین کرده است،‌ باید در عرصه مدیریت شهری هم تخصص لازم را دارا باشند و نخبه‌ترین افراد در حوزه مدیریت شهری باشند.
حال باید دید آیا در شهر بندری بوشهر نیز همین نسخه پیچیده می‌شود یا خیر و باید دید آیا اتفاقات سال‌های اخیر در نوع گزینش مردم تاثیر گذاشته است یا خیر.

نام:
ایمیل:
* نظر: