bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
روزی که مرکز استان در محاصره سیل قرار گرفت؛
سامانه بارشی کم‌فشار سودانی همانگونه که ابتدای هفته گذشته پیش‌بینی شده بود و در مورد آن در همین صفحه مطلبی نوشته شد، با هنرنمایی تمام میلیاردها مترمکعب آب بر فراز دشت‌ها و کوه‌های استان بوشهر و سایر مناطق کشور فروریخت تا در عین شاد کردن دل‌ها پس از مدت‌ها بی‌بارانی، مشکلاتی را هم به بار بیاورد.
کریم جعفری:
سامانه بارشی کم‌فشار سودانی همانگونه که ابتدای هفته گذشته پیش‌بینی شده بود و در مورد آن در همین صفحه مطلبی نوشته شد، با هنرنمایی تمام میلیاردها مترمکعب آب بر فراز دشت‌ها و کوه‌های استان بوشهر و سایر مناطق کشور فروریخت تا در عین شاد کردن دل‌ها پس از مدت‌ها بی‌بارانی، مشکلاتی را هم به بار بیاورد. در این میان اما فارغ از همه مسائل و مشکلاتی که برای مردم پیش آمد، محاصره شدن مرکز استان در محاصره آب بود و مشکل شدن رفت و آمد به بندر بوشهر بود.
از روز چهارشنبه که موج دوم سامانه مذکور در جنوب کشور فعال شد و بارش‌های سیل‌آسا و بی‌سابقه‌ای را به همراه آورد، خطر آبگرفتگی شهرها و روستاهای مختلف در استان بوشهر بیش از پیش احساس می‌شد. هر چند که در این زمینه اعلام آماده‌باش شده بود، اما هر اندازه آمادگی در برابر سیلاب آب‌ که با قدرت و شدت بسیار تقریبا نیمی از استان را در خود فرو برده بود، چاره‌ساز نبود. با این حال، بارندگی‌های اخیر نشان داد که چیزی قابل پیش‌بینی نیست و می‌توان درس‌های فراوانی از آن گرفت.

یکی از مسائلی که در بارندگی‌های اخیر به چشم آمد، محاصره مرکز استان توسط سیلاب از چند محور مختلف بود و ارتباط هر یک از شهرستان‌ها با بندر بوشهر به هر شکلی قطع بود. این رویداد هر چند در ساعت‌های پایانی بارش‌ها روی داد و در عین خوش‌شانسی بارندگی‌ها تمام شد، اما بیش از 12 ساعت ارتباط شهرستان‌های مختلف مانند دشتی، دشتستان و گناوه که خروجی مهم استان به استان‌های همجوار است، قطع شد و رفت آمد از دشتستان به یک جاده طولانی محدود شد که دسترسی محلی داشت و قدرت تحمل حجم بالای ترافیک را نداشت.
در طول این مدت نگارنده ارتباط فراوانی با مسوولان امر داشته و به همراه رسانه بامداد جنوب تلاش داشتیم که در حد توان و وسع خودمان اطلاع‌رسانی کنیم، با این حال، به‌نظر می‌رسد که محاصره شدن مرکز استان در سیلاب‌ اصلا اتفاق خوبی نبوده و نیست و ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر اقداماتی برای خارج کردن بوشهر از بن‌بست صورت بگیرد. هر چند مدت‌ها است که موضوع خروجی دوم بوشهر مطرح شده و پیمانکارها هم با اسم و رسم‌شان توانسته‌اند بخشی از مسیر را اجرا و پول‌شان را هم دشت کنند، اما واقعیت آن است که هنوز هیچ کاری صورت نگرفته و کار اصلی زدن پل از بزرگراه امام علی به سمت بیرون است که به‌نظر حتی مطالعه آن نیز شروع نشده، اما پیش از این شایع شده بود که می‌خواهند این طرح را باعنوان خروجی دوم بوشهر افتتاح کنند.

خروجی دوم بوشهر در مبحث پدافند غیرعامل مساله بسیار مهمی است و در سفر رئیس‌جمهور به استان هم مبلغ 176 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد اما اینکه با صرف تقریبا نیمی از این پول کجای کار هستیم، خود سوالی است که باید پاسخ داده شود. مسوولان استانی هم به‌جای دعواهای شخصی و زیرسوال بردن این و آن، بهتر است هر چه سریع‌تر دنبال پیمانکاری و مشاوری برای احداث این بخش از مسیر باشند. البته توصیه می‌کنیم که پیمانکارها مانند پارک حاشیه بزرگراه امام علی یا بخش‌های اول این خروجی انتخاب نشوند، لااقل آگهی مناقصه آنها در یک رسانه معتبر منتشر شود تا دیگران هم ببینند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: