bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
بحران سیل در استان بوشهر؛
سال 95 از نظر حوادث طبیعی و تغییر اقلیمی یکی از سال‌های جنجالی محسوب می‌شود که نسل‌های جوان‌تر کمتر چنین تجربیاتی را به عینه درک کرده‌اند. وقوع سیل پس از زلزله‌های مکرر یک بار دیگر قدرت طبیعت را برای بشر ثابت کرد.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آیادی:
سال 95 از نظر حوادث طبیعی و تغییر اقلیمی یکی از سال‌های جنجالی محسوب می‌شود که نسل‌های جوان‌تر کمتر چنین تجربیاتی را به عینه درک کرده‌اند. وقوع سیل پس از زلزله‌های مکرر یک بار دیگر قدرت طبیعت را برای بشر ثابت کرد. بوشهر که با بارش برف، زمستانی متفاوت را تجربه کرد، بار دیگر با وقوع سیل تکان خورد؛ تکانی که با آن اراضی کشاورزان زیر آب رفت، قبرستان‌ها تخریب شد، کوه ریزش کرد، آب و برق و گاز قطع شد، بسیاری از راه‌های مواصلاتی بسته شد و یک نفر جان باخت. این در حالی است که مسوولان وضعیت سیل‌زدگان در استان را لحظه به لحظه رصد و اطلاع‌رسانی می‌کنند. 
در همین خصوص، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان وضعیت سیل زدگان دشتی و وضعیت امدادرسانی در استان را تشریح کرد.

 حسین درویشی با بیان این‌که عملیات نجات سیل‌ زدگان که در حاشیه رودخانه مند شهرستان دشتی گرفتار سیل شده‌ بودند از روز گذشته با یک فروند بالگرد امدادی هلال احمر آغاز شد، گفت: شماری از دامداران روستاهای مسیله‌ها، هلالی و گزک، برمصاد و کلبیا از توابع بخش کاکی با طغیان رودخانه مند در محاصره سیل گرفتار شده‌اند. تاکنون ۹ نفر از سیل زدگان روستاهای مسیله و گزگ حاشیه رودخانه مند با یک فروند بالگرد هلال احمر استان نجات یافته‌اند، در 48 ساعت گذشته (صبح شنبه) گذشته نیز شماری از عشایر و دامداران روستاهای کردلان و بخش شنبه و طسوج واقع حاشیه رودخانه مند با همکاری دهیاران و امدادگران جمعیت هلال احمر به مناطق امن منتقل شده‌اند. این روستاها بعد از سیل ۶۵ خالی از سکنه شده بود و تنها شماری دامدار در فصل زمستان به عنوان چراگاه دام از آن استفاده می‌کنند.

فرماندار دشتی هم در این خصوص ضمن تاکید بر این‌که بیشترین میزان بارندگی بر اثر سامانه اخیر بارشی در شهرستان دشتی مربوط به کناربندک است، هم می‌گوید: همچنین میزان بارندگی در باغان ۱۹۰ میلی‌متر، شنبه ۲۲۵ میلی‌متر، خورموج ۲۳۰ میلی‌متر و لنگک نیز ۲۰۱ میلی‌متر بوده است.
غلامرضا مهرجو با اشاره به تعطیل شدن ۳۰ مدرسه روستایی شهرستان دشتی در روز گذشته خاطرنشان کرد: این مدرسه به دلیل بارندگی‌های شدید روزهای قبل و مسدود بودن راه‌ها تعطیل اعلام شد.
به گفته مهرجو، با توجه به قطعی آب ۲۵ روستای شهرستان دشتی، نیروهای شرکت آب و فاضلاب در حال رفع این مشکل هستند.
فرماندار دشتی در ادامه با اشاره به این‌که قطعی برق در سطح شهرستان نداشته‌ایم، یادآور شد: عملیات امداد هوایی برای نجات سیل‌زدگان انجام شده و پنج نفر تاکنون با بالگرد نجات یافتند و آخرین عملیات نیز در حال انجام است. 
خسارات وارد شده سیل به تاسیسات آب، برق و گاز مناطق مختلف استان در حالی است که جم بیشترین آسیب را در این زمینه دیده است. با وجود گلایه‌مندی شهروندان در خصوص بسامان نبودن شبکه‌های اینترنتی، سیل به تاسیسات و شبکه‌های برق و اینترنت آسیب جدی وارد کرده است. 

در همین رابطه، فرماندار جم روز گذشته به قطعی همه خطوط مخابراتی این شهرستان شامل تلفن ثابت، همراه و اینترنت که در پی بارندگی شدید هفته روز گذشته رخ داد، مهر تائید زد و گفت: شدت بارندگی در شهرستان جم باعث شد تا از چهارشنبه شب گذشته تا کنون تمامی خطوط مخابراتی در این شهرستان قطع شود، به طوری که هم‌اکنون تنها راه ارتباط ما در شهرستان از طریق بیسیم‌های سیار نیروی انتظامی انجام می‌گیرد. 
به گفته فتح‌الله نوروزی، دو شبکه فیبر نوری در حد فاصل کنگان به سه راه طاهری و یکی نیز در حد فاصل سه راه سیراف به جم قطع شده است و نیروهای متخصص در حال تعمیر و ارتباط شبکه هستند.
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان بارش‌ها در جم یادآور شد که مجموع میزان بارش سال آبی جاری در شهرستان جم تاکنون 650 میلی‌متر است که 550 میلی‌متر آن در هفته گذشته رخ داده است.
وی اما با توجه به مشکل آب و برقی که در این شهرستان رقم خورد و به طور قطع مشکلاتی را برای عموم مردم به وجود آورد، با بیان این‌که با وجود شدت بارش‌ها در شهرستان جم اما خسارت عمده‌ای نداشتیم و برای اطمینان بیشتر کمیته‌ای با حضور بخشداران و دهیاران تشکیل شده تا در صورت گزارش هر گونه خسارت پیگیری‌های لازم انجام گیرد، یادآور شد: در هفته گذشته بیشترین میزان بارش در استان بوشهر را شهرستان جم داشته است و این باعث شده تا تمامی سدهای شهرستان آبگیری کامل شود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که حال و روز روستاها نیز مناسب نیست و همچنان با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، بستر مناسب برای رخ دادن حادثه‌ای ناگوار وجود دارد. تردد خودروها در مسیر گناوه به برازجان روی لاین قدیمی پل کلل به‌صورت دوطرفه است و لاین جدید به‌دلیل آبگرفتگی همچنان مسدود است. به‌دنبال سیلاب در کمربندی کاکی، به‌منظور جلوگیری از هجوم آب به شهر، جاده مسیله تخریب شده است. 

کمک‌های جمعیت هلال احمر اصفهان برای سیل‌زدگان استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر شامل 1500 تخته موکب، 1000 تخته چادر و 1500 تخته پتو ادامه دارد. سیل حتی به اموات هم رحم نکرد و در پی وقوع سیل قبرهای آرامستان شهر اهرم تخریب شدند. 
با وجود هشدارها و توصیه‌های هواشناسی مبنی بر وقوع سیل اما برخی هم‌استانی‌ها به این هشدارها توجهی نکردند، از همین رو اغلب خطراتی که شهروندان را تهدید می‌کرد، به واسطه همین بی‌توجهی‌ها بود. هر چند که تلاش و همت نیروهای امدادی و تمام نهادها قابل تحسین است و طی روزهای اخیر برای مرتفع کردن مشکلات پیش آمده، زحمات فراوانی را متقبل شده‌اند، به نظر می‌رسد علاوه بر ضعف در زیرساخت‌ها که در حوادث طبیعی مانند سیل خودنمایی می‌کند، امکانات کافی و به‌روز برای امدادرسانی در استان نداشته باشیم که تقویت این بُعد از ضروریات است و توجه مسوولان امر را می‌طلبد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: