bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
موزه مردم‌شناسی بوشهر فروریخت؛
از زمانی که روزنامه بامداد جنوب در سپهر رسانه‌ای استان بوشهر منتشر شد، بیش از آن‌که دغدغه سیاست داشته باشیم، دغدغه، فرهنگ، ورزش، اجتماع و اقتصاد داشتیم و در این زمینه هر چند که روزنامه را بیشتر سیاسی می‌دانند اما رویکرد خود را ثابت کردیم.
گفتنی است 80 میلیون تومان مبلغ آخرین بودجه‌ای بوده است که با آن دستشویی ساخته‌اند!
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم: 
از زمانی که روزنامه بامداد جنوب در سپهر رسانه‌ای استان بوشهر منتشر شد، بیش از آن‌که دغدغه سیاست داشته باشیم، دغدغه، فرهنگ، ورزش، اجتماع و اقتصاد داشتیم و در این زمینه هر چند که روزنامه را بیشتر سیاسی می‌دانند اما رویکرد خود را ثابت کردیم. در طول این مدت، تلاش داشتیم تا کمبودها را گفته و اگر نقطه قوتی هم دیدیم (که البته ندیدیم) بیان کنیم. با این حال از همان ابتدا حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدنظر خبرنگاران و تحریریه بامداد جنوب بود و در این زمینه گزارش‌های متعددی هم نوشته شد. در طول این دوره، بسیاری ما را متهم به سیاه‌نمایی کردند اما یا این افراد منافعی در این حوزه داشتند یا آن که واقعا نمی‌دانستند در میراث فرهنگی استان چه خبر است. 

جایی که یک خانواده کل پیمانکاری را بر عهده دارد و در حالی که هیچ‌کاره است و حتی سر کارش هم حاضر نمی‌شود، کل سازمان را اداره می‌کند. بسیاری از نیروهای قراردادی در این اداره به وی مدیون هستند و برادرزاده‌ها و فامیل‌هایش از صدقه‌سری مرمت بناهای میراث فرهنگی استان به نان و نوایی رسیده و البته صدایی هم از کسی در نمی‌آید. این اتفاقات از دوره مدیریت احمد دشتی افتاد و نمی‌دانم این روزها کسی از وی خبر دارد یا نه اما پس از وی و آمدن محمدابراهیم فروزانی روال همان روال سابق بود و فردی که نتوانست معاون هم شود صحنه‌گردان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر بود. کافی است که نگاهی به پیمانکارانی که بناهای مختلف را با بودجه‌های کلان مرمت کرده‌اند داشته باشید تا متوجه شوید که این پیمانکاران وابسته به آقای «ذ» بوده و حتی همین دیروز هم که موزه مردم‌شناسی بوشهر که یکی از فامیل‌های نزدیکش مهندس! ناظر آن بود، فروریخت، سراغ سرپرست فعلی اداره‌ کل آمده و خواستار آن شده تا پروژه مرمت را به «حسن» بدهد، تا او هم نانی بخورد!!  البته این سرنوشت همه مدیریت استان است و در بخش میراث فرهنگی و گردشگری که نماینده دولت مدعی ایجاد دو هزار شغل در یک پارک تازه ‌احداث شده آن بوده، هم نقش مهمی در این ناکارآمدی داشته است.

روز گذشته خبر مهمی منتشر شد، موزه مردم‌شناسی بوشهر فروریخت! خبری که شاید برای خیلی‌ها تعجب‌آور بود اما برای خبرنگاران بامداد جنوب که از نزدیک رویدادها را بررسی می‌کنند و در جریان همه مسائل هستند، چندان هم عجیب و دور از ذهن نبود. موزه مردم‌شناسی بوشهر که یکی از معدود موزه‌های استان است که در ساختمان قدیمی طاهری و روبه‌ دریا قرار دارد، هر ساله میزبان هزاران مسافر داخلی بود که در این ماه‌های سال به استان بوشهر سفر می‌کردند و در این چند متر جا با بخشی از فرهنگ بوشهری‌ها آشنا می‌شدند اما ماجرا چه بود؟

منابع مطلع در اداره کل میراث فرهنگی استان به بامداد جنوب گفته‌اند که در روزهای پایانی سال و در حالی که چند سال بود موزه مردم‌شناسی مرمت نشده بود، تصمیم گرفته می‌شود که این موزه به‌سرعت بازسازی شود و بدون آن‌که مناقصه‌ای برگزار شود به‌صورت امانی برای مرمت آن اقدام می‌شود. مهندس ناظر این پروژه هم آقای «چمکوری» هستند که از کارمندان قراردادی اداره‌کل میراث فرهنگی بوده و از قدرت بسیاری برخوردار است. ماموریت اجرا را هم به نیروهای شهرداری می‌دهند و قرار می‌شود که ابتدا بافت‌های فرسوده ریخته شده و پس از آن گچ‌کاری شود. از آنجایی که مهندس ناظر انتخابی تجربه‌ای نداشته است، به‌جای چکش دستی، به چکش برقی پناه می‌برد و بر اساس شنیده‌های بامداد جنوب، حتی آقای میرزایی که از افراد باتجربه در این اداره کل است پس از مشاهده چنین وضعیتی به کارگران هشدار می‌دهد که امکان فروریختن ساختمان وجود دارد اما کارگران که از فرد دیگری دستور می‌گرفته‌اند، همچنان با چکش برقی به جان تنِ فرتوت عمارت طاهری افتاده و آن اندازه کمربندهای حفاظتی آن را سست می‌کنند که ساعت سه بامداد روز گذشته به‌ناگهان نمای روبه‌روی آن فروریخته تا صبح زود آقایان مدیران! جمع شوند و دنبال مقصر بگردند.
ناصر امیرزاده که یک هفته‌ای هم از دوره چهار ماهه سرپرستی‌اش بر میراث فرهنگی گذشته و این روزها گفته می‌شود حال و حوصله چندانی هم ندارد، شاید از همه پکرتر است اما آیا این اتفاق تقصیر وی است؟ شواهدی که به دست بامداد جنوب رسیده ثابت می‌کند که آقای سرپرست در این زمینه مقصر نیست، چراکه از سه سال پیش هر ساله بودجه‌های متنابهی برای مرمت این عمارت رسیده اما محمدابراهیم فروزانی که روزی فقط دو سه ساعت در محل کارش حضور داشت، حاضر به برگزاری مناقصه برای تعمیر این عمارت نبود. رقم این بودجه‌ها بر اساس اخبار واصله به بامداد جنوب بیش از 200 میلیون تومان بوده و گفته می‌شود که آخرین رقم واریزی به حسات میراث فرهنگی استان بوشهر برای بازسازی این عمارت، 80 میلیون تومان بوده که با نظارت آقای مهندس چمکوری صرف احداث دستشویی شده است!

فروزانی که در دوره حضور خود در میراث فرهنگی استان به دلایل مختلف نتوانست کاری از پیش ببرد و به‌دلیل مخالفت با اقدام غیرقانونی نماینده دولت برای تغییر کاربری محلی که این روزها پارک امام علی نامیده می‌شود، شبانه برکنار شد و راه شیراز را در پیش گرفت، بیشترین تقصیر را در این حوزه دارد. فروزانی نخواست و یا نتوانست در دولت آقای روحانی برای رشد میراث فرهنگی و گردشگری استان کاری کند و شاید هم به دلیل آن‌که نماینده دولت خود در این زمینه اعلم‌تر بود و می‌خواست اقتصاد بوشهر را بر پایه گردشگری بنیان نهد که خروجی آن فقط یک پارک چند هکتاری شده است، موفق نبود. او با وجود اطلاع از وضعیت حاکم بر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان که در آن یک کارمند به پیمانکار و همه‌کاره اداره تبدیل شده، حاضر به برکناری وی نشد و حتی فامیل‌های او را هم محدود نکرد. نتیجه کم‌کاری فروزانی و میراثی که برای امیرزاده ماند آن شد که آقای چمکوری که خواهرزاده آقای ذاکری است به سفارش ابراهیمی یک عمارت قدیمی را منهدم می‌کند، شاید او هم مانند دیگر برادرزاده‌ها کار را یاد بگیرد و این روزها ماکسیما سوار شود و یا آن‌که خرج عروسی‌اش در بیاید؟ 

بامداد جنوب برای همه نوشته‌های خود سند دارد و اگر کسی در این زمینه اعتراضی یا جوابیه‌ای دارد، می‌تواند به دفتر بامداد جنوب بفرستد. حتی ناصر امیرزاده هم می‌تواند این سخن را تکذیت کند که روز گذشته چگونه یک پیمانکار دیگر! برای مرمت دوباره معرفی شده است و چرا هیچ‌کس حاضر نبوده و نیست که مسوولیت را قبول کند. در مورد پروژه‌های مرمت در استان در صورت لزوم بیشتر خواهیم نوشت اما یک سوال را هم می‌پرسیم، تکلیف عمارت حاج رئیس چه شد؟ چقدر دیگر باید آنجا خرج شود؟ آیا قرار است عمارت‌های دیگر هم به دست پرتوان چنین مهندسان ناظری سپرده شود؟ در صورت نیاز در این مورد بیشتر خواهیم نوشت.  

نام:
ایمیل:
* نظر: