bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
نگاهی به وضعیت به سازمان‌های مردم‌نهاد در بوشهر؛
سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد از جمله تشکل‌هایی بودند که از دولت اصلاحات به بعد در عرصه اجتماع و فرهنگ ایران ظهور کردند، سمن‌هایی که گاه کارهای بزرگی هم انجام می‌دادند اما در دولت نهم و دهم به‌دلیل سیاست‌های خاص موجود مورد بی‌مهری قرار گرفتند.
بامدادجنوب- مهدی محمدی:
سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد از جمله تشکل‌هایی بودند که از دولت اصلاحات به بعد در عرصه اجتماع و فرهنگ ایران ظهور کردند، سمن‌هایی که گاه کارهای بزرگی هم انجام می‌دادند اما در دولت نهم و دهم به‌دلیل سیاست‌های خاص موجود مورد بی‌مهری قرار گرفتند. با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از سیاست‌های اعلامی دولت تدبیر و امید، کمک به سمن‌ها بود. سمن‌هایی که در استانی مانند بوشهر قارچ‌گونه و با یک منشأ خاص شکل گرفتند و مورد حمایت قرار گرفتند تا زیرساختی برای آینده باشند.
هر چند آمار دقیقی از تعداد سمن‌های موجود در استان نیست اما به جرات می‌توان گفت که مشاور استاندار در امور جوانان!!! که سن و سالی دارد و در آستانه بازنشستگی است به همراه یکی دو نفر از نزدیکان نماینده دولت پشت ماجرای تشکیل سمن‌ها قرار دارند، سمن‌هایی که بر اساس برخی از شنیده‌ها ده‌ها میلیون تومان در سال کمک مالی دریافت کرده و با یک برنامه بیخود که هیچ تاثیری هم در جامعه ندارد و صرفا روزمه‌پرکن به‌شمار می‌روند، از بیت‌المال ملت مبالغ آنچنانی دریافت می‌کنند.

بامداد جنوب در طول ماه‌های گذشته مطالب بسیاری در مورد کارکرد این سمن‌ها نوشته است. حتی یکی از فرمانداران در یکی از شهرستان‌های استان بوشهر از مسوول کمک به این سمن را مشروط به کمک در انتخابات مجلس شورای اسلامی، آن هم به نفع یک کاندیدای خاص می‌کند. در این مورد بامداد جنوب شواهد و مدارک بسیاری دارد اما صرفا برای آن‌که فضای اجتماعی و سیاسی استان متشنج نشود، معمولا از انتشار اینگونه اقدامات خودسرانه و خارج از قانون خودداری می‌کند، چنانکه این روزها قانون‌مداری آن اندازه به حاشیه رانده شده که متاسفانه نهادهای نظارتی هم یا دوست ندارند ورود کنند، یا آن‌که واهمه دارند و یا آن‌که وقت ندارد.
با این حال، این روزها سمن‌ها تنها و تنها باب میل عده‌ای حرکت کرده و پیش می‌روند و این برخلاف درخواست و انتظار دولت است. همین دو روز پیش بود که معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر دوباره آماری در مورد سمن‌ها صادر کرد و مدعی شد که «برای فعالیت سمن‌ها بسترسازی کرده و همچنین شرایط را برای تسریع در صدور مجوز آنها» فراهم کرده‌اند. این ادعا البته شاید برای کسانی که با مشاور جوان ارتباط صمیمانه‌ای داشته‌ باشند، صادق باشد اما بسیاری از سمن‌هایی که ما با آنها در ارتباط هستیم همواره گلایه دارند که چرا با آنها تعامل خوبی صورت نمی‌گیرد. در این میان نکته جالب آن‌که دست‌کم برای بامداد جنوب سمن وابسته به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا توفیر چندانی ندارد، چراکه این سمن‌ها قرار نیست کار سیاسی کنند (البته اگر مانند آن فرماندار از آنها درخواست کار سیاسی در حوزه انتخابات نشود) و کارکرد عمده تعریف شده برای سمن‌ها، اجتماعی و فرهنگی است. 

 از اواسط تابستان مسوول یکی از سمن‌های استان که در حوزه اجتماعی هم فعالیت می‌کند بارها و بارها به دفتر روزنامه مراجعه و از این‌که برای اجرای برنامه‌هایش به سمن او کمک نمی‌کنند، به‌شدت شکایت می‌کند. مسوول سازمان مردم‌نهاد «فاران نقره‌ای» که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، به بامداد جنوب می‌گوید برای اجرای برنامه‌های خود میلیون‌ها تومان هزینه کرده است اما با مراجعه‌های مکرر به استانداری و اداره کل امور اجتماعی هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکرده است. وی چند روز پیش با انبوهی از اسناد و مدارک و نامه‌نگاری‌هایی که با استانداری برای دریافت وجهی که مصوب نشست‌های مختلف بوده، به دفتر روزنامه آمد. به گفته او در شهریورماه 1393 در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که شخص نماینده دولت به‌عنوان رئیس شورا هم در آن حضور داشت، طرح جشنواره سلامت را مصوب می‌کنند اما از آن تاریخ تا به امروز، هیچ پاسخی به این سازمان مردم‌نهاد نشده است.
نکته جالب در این زمینه، در حالی که این طرح مجوز بسیاری از ارگان‌ها و ادارت مربوط در این حوزه را دارد اما برگزاری آن با ممانعت روبه‌رو شده است در حالی که این جشنواره به هیچ عنوان سیاسی نبوده و صرفا رویکردی اجتماعی، آموزشی و فرهنگی داشته است اما مشخصا برخی از سمن‌های مربوط به مشاور سن و سال‌دار استاندار با عنوان‌های «توانمندسازی» زنان و کودکان و گرد هم آوردن برخی از زنان خانه‌دار که معمولا هم چهره‌اشان تکراری است، به‌راحتی نشست‌های خود را برگزار کرده و پول‌شان را هم تمام و کمال دریافت می‌کنند. در همین رابطه یکی از سمن‌ها با مدرسی همین آقای مشاوِرّ!!! در یکی از مدارس شهر بوشهر جلسه‌ای برای دانش‌آموزان برای مبارزه با مواد مخدر برگزار کرد.

با این حال، مسوول موسسه فاران نقره‌ای در گفت‌وگو با بامداد جنوب از این گلایه دارد که نماینده دولت کلا بی‌خیال نامه‌نگاری مسوولان کشوری، لشکر و حتی بیت رهبری برای پیگیری این طرح شده است. هر چند که ما در روزنامه بارها از وجود یک «حکمرانی» مستقل خانوادگی در استان بوشهر نوشته‌ایم، اما جالب است که نماینده دولت حتی نامه خانم مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور را هم بی‌پاسخ گذاشته است. در مورد دیگر، نماینده ولی فقیه در استان نیز طی نامه‌ای از سالاری خواسته تا به اجرای این طرح کمک کند اما هنوز سوال است که آیا سالاری خود شخصا تمایلی به انجام این کار ندارد یا آن‌که مانند ماه‌ها و سال‌های پیش همچنان در طلسم مشاور جوان و مسن خود است که نمی‌خواهد هیچ سازمان مردم‌نهادی در استان شکل بگیرد.
بامداد جنوب تلاش خواهد کرد برخی از اسناد و مدارک مربوط به موسسه فاران نقره‌ای، از جمله نامه بیت رهبری، معاون رئیس‌ جمهوری، وزیر کشور که همین چند روز پیش تعریف‌های عجیب و غریبی از سالاری کرده بود را در کانال روزنامه بامداد جنوب منتشر خواهیم کرد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که تا زمانی که مشاور جوان!!! در استانداری حضور دارد سمن‌ها باید چشمشان به آسمان باشد، چراکه هیچ سمنی در این روزها اجازه قدرت‌گرفتن نخواهد داشت. 

نام:
ایمیل:
* نظر: