bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
دولت توکیو در جلسه شورای امنیت ملی ژاپن، از آمادگی برای اعزام کشتی‌های مسافربری و جنگی برای تخلیه شهروندان خود از کره جنوبی در صورت تشدید تنش‌ها با پیونگ یانگ خبر داد.
یک منبع آگاه روز گذشته اعلام کرد دولت توکیو در نشست اضطراری شورای امنیت ملی ژاپن که پنجشنبه با موضوع تشدید تنش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای-موشکی پیونگ یانگ تشکیل شد؛ پیرامون لزوم اتخاذ تدابیری برای تخلیه فوری ۶۰ هزار شهروند ژاپنی ساکن کره جنوبی در صورت بحرانی شدن اوضاع؛ تصمیم‌گیری کرد. گفتنی است پیونگ یانگ نیز از امریکا به‌دلیل انتقال حجم انبوهی از تسلیحات هسته‌ای راهبردی به شبه جزیره کره انتقاد کرد. 
این در حالی است که ناو گروه امریکایی «کارل وینسون» به بهانه آن‌که شاید کره شمالی قصد انجام ششمین آزمایش هسته‌ای خود را داشته باشد، عازم غرب اقیانوس آرام در مجاورت شبه‌جزیره کره است. در عین حال، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری امریکا نیز یکشنبه عازم کره جنوبی خواهد بود تا با متحد آسیایی واشنگتن پیرامون راه‌های مهار برنامه هسته‌ای- موشکی پیونگ یانگ بحث و تبادل نظر کند. ژاپن در نشست شورای امنیت ملی، علاوه بر اعزام کشتی‌ها و هواپیماهای مسافربری برای تخلیه شهروندان مقیم کره جنوبی، گزینه اعزام کشتی‌های جنگی برای تضمین امنیت شهروندان را نیز مطرح کرده است. 

از سوی دیگر، دولت توکیو احتمال مواجهه با سیل انبوه پناهجویان کره شمالی را نیز مطرح کرده و درباره امکان حضور ماموران اطلاعاتی پیونگ یانگ در میان آنها سخن گفته است. گفتنی است پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا در اقدامی ناگهانی فرمان حمله موشکی به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه را صادر کرد؛ احتمال اتخاذ تصمیم مشابه درباره کره شمالی نیز قوت گرفت و حداقل صحنه را برای تشدید جنگ روانی علیه پیونگ یانگ آماده کرد. این در حالی است که چین به‌عنوان تنها کشور صاحب نفوذ بر کره شمالی، همچنان بر حل تنش‌های موجود از راه حل دیپلماتیک تاکید می‌کند. در عین حال، ژاپن و کره جنوبی نیز باوجود حمایت از اقدامات واشنگتن، از تلاش برای پیشگیری از هرگونه اقدام یک جانبه از سوی امریکا سخن می‌گویند.
در همین حال معاون وزارت خارجه کره شمالی می‌گوید، چنانچه امریکا به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه بدهد پیونگ یانگ تردیدی درباره رویارویی نظامی با امریکا به خود راه نخواهد داد.
هان سونگ ریول در مصاحبه با آسوشیتدپرس، گفت: چنانچه امریکا گزینه تحریک پیونگ یانگ را انتخاب کند؛ کره شمالی هم ابایی از جنگ نخواهد داشت. وی همچنین با توجه به تشدید تنش میان پیونگ یانگ و واشنگتن؛ گفت: اوضاع در شبه جزیره کره رو به وخامت است. وی همچنین اعزام ناو گروه امریکایی «کارل وینسون» را به شبه جزیره کره به منظور شرکت در بزرگ‌ترین رزمایش نظامی با کره جنوبی؛ تنش‌زا توصیف کرد و اطمینان داد اگر واشنگتن چنین راهی را انتخاب کند؛ کره شمالی هم با امریکا وارد نبرد می‌شود. هان سونگ همچنین تاکید کرد پیونگ یانگ فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌دلیل تهدیدهای امریکا متوقف نخواهد کرد. 

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا مدعی شده چنانچه چین به‌عنوان تنها کشور صاحب نفوذ بر کره شمالی مانع از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نشود، واشنگتن دست به اقدامی یک جانبه خواهد زد. جمعه هفته گذشته، ترامپ در تصمیمی ناگهانی دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه را صادر کرد، اقدامی که غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتارهای ترامپ در جهت تشدید جنگ روانی علیه کشورهایی را نشان داد که همسو با واشنگتن عمل نمی‌کنند. حتی، تهدید ترامپ به آمادگی برای اتخاذ اقدام یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای- موشکی پیونگ یانگ نیز در ادامه سیاست فعلی وی به ایجاد رعب و وحشت از بابت رفتارهای احتمالی واشنگتن، تلقی می‌شود.

برچسب ها: کره ، ژاپن ، کره شمالی
نام:
ایمیل:
* نظر: