bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
توجه ویژه امریکا به ژاپن؛
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از نوامبر ۲۰۱۶ سه بار به ایالات متحده امریکا سفر کرده است. اولین سفر آبه به ایالات متحده امریکا کمی بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری انجام شد که در آن نخست‌وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور منتخب امریکا در برج ترامپ ملاقات کرده و گفت: اتحادها بدون اعتماد نمی‌توانند خوب عمل کنند. من مطمئن هستم که دونالد ترامپ یک رهبر قابل اعتماد است.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از نوامبر ۲۰۱۶ سه بار به ایالات متحده امریکا سفر کرده است. اولین سفر آبه به ایالات متحده امریکا کمی بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری انجام شد که در آن نخست‌وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور منتخب امریکا در برج ترامپ ملاقات کرده و گفت: اتحادها بدون اعتماد نمی‌توانند خوب عمل کنند. من مطمئن هستم که دونالد ترامپ یک رهبر قابل اعتماد است. 

دومین سفر آبه به ایالات متحده دسامبر ۲۰۱۶، جهت احترام به قربانیان حادثه پرل هاربر و ملاقات با باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت امریکا انجام شد. آبه پس از بیان تسلیت به خانواده قربانیان حادثه پرل هاربر گفت: ایالات متحده و ژاپن متحدانی هستند که با یکدیگر، حتی بیشتر از قبل، همکاری خواهند کرد و بر چالش‌هایی که جهان با آنها روبه‌رو است، غلبه خواهند کرد. سومین سفرآبه به ایالات متحده امریکا در فوریه ۲۰۱۷ انجام شد. در این سفر، نخست وزیر ژاپن طی یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: سنگ بنای صلح و رفاه در منطقه آسیا پاسیفیک، اتحاد قوی میان ژاپن و ایالات متحده امریکاست. من و دونالد ترامپ جهت تقویت اتحاد ژاپن و ایالات متحده امریکا با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. سه سفر شینزو آبه به ایالات متحده همراه با مقامات ارشد ژاپن در این بازه زمانی تصادفی نیست. ژاپن در حال حاضر محیطی را تجربه می‌کند که از لحاظ امنیتی تنش‌زا بوده و تغییرات قدرت در آن با سرعت در حال رخ دادن است. 
در این محیط ژاپن با چالش‌هایی روبه‌رو است. اولین چالش ژاپن در منقطه آسیا پاسیفیک، کره شمالی است. چالش دوم ژاپن، چین است. چین و ژاپن اختلافاتی در خصوص جزایر سنکاکو دارند. چالش سوم فعالیت‌های قاطعانه روسیه در مناطق دریایی و حریم هوای اطراف ژاپن است‌. اخیرا روسیه از اجرای طرح‌هایی جهت افزایش حضور نظامی خود در جزایر کوریل که مورد ادعای ژاپن است، خبر داده است. 

به بیان ساده ژاپن به‌علت واقع شدن در منطقه آسیا پاسیفیک و همسایگی با این کشورها که آنها را تهدید علیه خود می‌داند شدیدا به ضمانت امنیتی ایالات متحده جهت کاهش تهدیدات ذکر شده و مقابله با آنها وابسته است. همچنان که وزیر دفاع ژاپن گفته است: اتحاد ژاپن و ایالات متحده امریکا محور امنیتی بسیار حیاتی بوده و به نوعی سنگ بنای صلح و رفاه در منطقه آسیا پاسیفیک محسوب می‌شود. به همین دلیل سفر جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به ژاپن بسیار قابل توجه بود. در طی دیدار با نخست‌وزیر ژاپن، متیس گفت: ایالات متحده امریکا ۱۰۰ درصد با ژاپن همکاری می‌کند، زیرا از این رابطه منافع بسیار با ارزشی را دنبال می‌کند. سه مزیت کلیدی که امریکا در اتحاد با ژاپن از آن برخوردار است عبارت است از‌: جغرافیا. همکاری با ژاپن به ایالات متحده امریکا این فرصت را می‌دهد تا نیروهای نظامی خود را در بخش دیگری از جهان با مسافت و هزینه کمتری ارسال و مستقر کند. ژاپن به تنهایی میزبان پنجاه هزار نیروی نظامی ایالات متحده امریکا است که در حدود 89 پایگاه در سراسر این کشور (نیمی از پایگاه‌ها در اوکیناوا ) مستقر هستند. ژاپن سالانه دو میلیارد دلار صرف هزینه حضور نیروهای نظامی امریکا در خاک خود می‌کند. سود حضور نیروی های نظامی امریکا در ژاپن برای واشنگتن روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا می‌تواند مشکلات خود را در آسیا به موقع و با سرعت بیشتری شناسایی کرده و حل کند. افزایش توان نظامی و دفاعی ژاپن. در گذشته برخی از مقامات ارشد کاخ سفید از حضور نداشتن نیروهای نظامی ژاپن در ماموریت های حفظ صلح و ... بر اساس ماده ۹ قانون اساسی این کشور انتقاد می‌کردند. در سال ۲۰۱۵ در پی مجموعه اصلاحاتی که در قانون اساسی این کشور در ارتباط با امور دفاعی انجام شد‌، ژاپن توان دفاعی خود را که با وضعیت اقتصادی و سیاسی آن در جهان متناسب است، افزایش داده در نتیجه به‌عنوان متحد واقعی امریکا در آسیا محسوب می‌شود. در بیانیه ۲۰۱۶، دریاسالار هری هریس، فرماندهی ایالات متحده در آسیا، برای اولین‌بار ژاپن را در صدر لیست پنج متحد واقعی آسیایی امریکا قرار داد. 

هریس همچنین بیان کرد که قانون دفاع ۲۰۱۵ ژاپن، توانایی ژاپن را جهت کمک به صلح و امنیت بین‌الملل به‌طور قابل توجهی افزایش داده است. مزیت استراتژیک، اتحاد ژاپن و ایالات متحده امریکا در واقع پایه توازن مجدد آسیا است که برای اولین‌بار در دولت اوباما اعلام شد. هر چند رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در طی سفر خود به ژاپن در مارس سال جاری هرگز کلمه توازن را به‌کار نبرد اما به پایبندی امریکا در دوره ترامپ به تعهدات امنیتی نسبت به ژاپن تاکید کرد. در طی سفر اخیر نخست‌وزیر ژاپن به ایالات متحده امریکا‌، آبه از ترامپ و معاون وی جهت سفر به ژاپن به‌طور رسمی دعوت کرد (دعوت نامه‌ای که بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ آنرا با گرمی پذیرفت). 

سفر ترامپ به ژاپن به دو دلیل می‌تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد. اول این‌که این سفر می‌تواند نشان دهد که ایالات متحده امریکا به حفظ روابط سنتی خود با متحدان آسیایی از جمله ژاپن پایبند است. این سفر همچنین می‌تواند نشان دهد که امریکا متمایل است تعهدات خود در منطقه به‌ویژه تعهدات با کشورهای که میزبان نیروی نظامی ایالات متحده در آسیا هستند از جمله ژاپن، حفظ کند. دوم این‌که سفر ترامپ به ژاپن نشان می‌دهد که دولت ترامپ به تداوم و حفظ معماری امنیتی منطقه آسیا پاسیفیک متعهد است. معماری امنیتی که در طی شش دهه گذشته از ایجاد جنگ بین قدرت‌های بزرگ در آسیا و پیامدهای انسانی و اقتصادی آن جلوگیری کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: