bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
مناظره ضبط شده به‌نفع اصولگرایان است؛
با اعلام شورای نگهبان، شش کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته به‌صورت علنی وارد گود مبارزه است انتخاباتی شدند. در کنار این خبر آنچه بیش از همه توجه‌ها را جلب کرده، خبر پخش مناظرات ضبط شده بود که به سرعت در صدر خبرها قرار گرفت و با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
با اعلام شورای نگهبان، شش کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته به‌صورت علنی وارد گود مبارزه انتخاباتی می‌شوند. در کنار این خبر آنچه بیش از همه توجه‌ها را جلب کرده، خبر پخش مناظرات ضبط شده بود که به سرعت در صدر خبرها قرار گرفت و با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. با این حال در ابتدای کار برخی از رسانه‌های اصولگرا تلاش کردند اینگونه وانمود کنند که پخش مناظره ضبط شده خواسته حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی کشورمان است. در حالی که دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسوولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان به ریاست وزیر کشور برگزار شد و موضوع برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضوابط و چارچوب‌های تولید و در این میان پخش برنامه‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز مجموع تصمیم‌گیری‌هایی را که در این کمیسیون فراقوه‌ای انجام شد در کانال تلگرامی خود منعکس کرد و از جمله مصوبات این كميسيون آن بود که مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به‌صورت ضبط شده و گفت‌وگوهای تلويزيونی به‌صورت زنده پخش شودو

با این حال رسانه‌های اصولگرا همچنان تلاش کردند که برهمان طبل خود بکوبند.‌
در این میان اما رئیس‌جمهور کشورمان خیلی صریح مخالفت خود را با پخش مناظره ضبط شده اعلام کرد. روحانی در جمع جوانان و نخبگان استان فارس با بیان این‌که حامی هر شیوه‌ای در مناظرات است که مردم بهتر انتخاب کنند ابراز امیدواری کرد که ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه‌ها را باز مرور کند. رئیس‌جمهور تاکید کرد که من طرفدار آزادترین شیوه مناظره‌ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. وجود مخالف هم مفید است؛ همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز از تقاضای حسن روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد و دقایقی بعد رئیس‌جمهور 
از سوی دیگر حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری هم در واکنش به خبر پخش نشدن مناظره‌های ریاست جمهوری به‌صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی ایران این سوال را مطرح کرد که «معناي اين امرچيست؟ آياكساني كه رئيس‌جمهورمي شوندصلاحيت زنده روي آنتن رفتن ندارند؟ يا قصد دارند برخي مطالب را سانسوركنند؛ يعني مردم محرم نيستند؟»
زمانی که کار به اینجا کشیده شد، پنج نفر کاندیدای دیگر نیز مخالفت خود را با مناظره ضبط شده اعلام کردند. هرچند به گفته برخی از فعالان سیاسی و مدنی پخش گزینشی مواردی که در مناظره‌ها بیان می‌شود تنها می‌تواند به ضرر حسن روحانی باشد، چراکه او حالا فرصت دارد از عملکرد خود در رسانه‌ای که سعی بر حذف آن داشت، دفاع کند. 

حسین ایزدپناه یکی از فعالان رسانه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: صدا و سیما با عملکرد جانبدارانه خود در سالیان گذشته وجه ملی خود را از دست داده است به عبارتی در اذهان افکار عمومی سقوط کرده است. در ابتدای راه نیز تلاش کرد با نشان دادن تکثر کاندیداهای اصولگرا و معرفی نمودن بعضی اشخاص مستقل به‌عنوان اصلاح‌طلب این پیام را القا کند که با این تعداد کاندیدا برگزاری مناظره ممکن نیست. اما اکنون که شش نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی مشخص و معرفی شده‌اند بدون پذیرفتن مسوولیتی، پخش مناظرات زنده را لغو کرد. از یک سو نیز سعی کرد که دولت را مخالف پخش مناظرات به‌صورت زنده معرفی کند.
ایزدپناه با بیان این‌که حال باید دید که چرا نمی‌خواهد مناظره‌ها به‌صورت زنده پخش شود، یادآور شد که در چهار سال گذشته صدا و سیما که سعی داشت که دولت را ناکارآمد و رئیس‌جمهور فعلی را منفعل معرفی کند اما پخش مناظره به‌صورت زنده و قدرت بیان حسن روحانی می‌تواند این رشته را پنبه کند. 

به گفته این فعال رسانه‌ای مناظره با روحانی بسیار سخت است به‌گونه‌ای که می‌تواند در چند دقیقه شرایط را به نفع خود تغییر دهد در دوره قبل در پاسخ به قالیباف این مساله را به خوبی نشان داد. 
ایزدپناه معتقداست که روحانی حرف‌های نا‌گفته زیادی دارد که می‌تواند توجه افکار عمومی را به سمت عملکرد خود جلب کند نبود مناظره زنده باعث می‌شود که صدا و سیما همچون ادوار گذشته با پخش گزینشی سخنرانی‌های انتخاباتی کاندیداها اهداف اصولگرایانه خود را دنبال کند مناظره این شرایط اصولگرایان و رسانه حامیان انها را بر هم می‌زند، به همین دلیل می‌توان گفت پخش زنده مناظره انتخاباتی به شدت به ضرر آریش اصولگرایان است.
گفتنی است مواضع برخی از رسانه‌ها در این خصوص باعث شد روز گذشته وزارت کشور درباره فضاسازی سیاسی برخی رسانه‌ها در خصوص مناظره‌های ریاست جمهوری اطلاعیه‌ای صادر کند. در بخش از اطلاعیه این وزارتخانه آمده است؛ نظر به فضاسازی و تلاش برخی رسانه‌ها در جهت انتساب مصوبه کمیته تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص پخش غیر زنده مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور، ضمن رد کامل این فضا سازی‌ها به استحضار ملت شریف ایران عزیز می‌رساند؛ که1 برابر ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست‌جمهوری از امکانات عمومی، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تشکیل می‌گردد و اعضاء کمیسیون مطابق ماده ۶۳ قانون انتخابات عبارتند از: دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او؛ وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او؛ دبیر هیات اجرائی مرکزی انتخابات؛ رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا؛ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار بر اساس ترکیب فوق‌الذکر، از ۵ عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، فقط ۲ عضو آن مربوط وزارت کشور و یا هیات مرکزی اجرائی انتخابات هستند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است؛ با توجه به ترکیب فرابخشی کمیسیون، انتساب تصمیمی که با حضور همه اعضای کمیسیون و پس از طرح مباحث تفصیلی، مرور تجربه‌های گذشته و سپس رأی‌گیری بین اعضا، منعقدشده، مصداقِ بارزِجنجال‌آفرینی و مقابله با تصمیمات مراجع مسوول در امر انتخابات است. اعلام مخالفت یا موافقت فعالان سیاسی با تصمیمات مراجع قانونی انتخابات، مادام که در چارچوب‌های قانونی پیگیری شود، امری طبیعی است که در ذیل سنت پر افتخار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، همواره تجربه شده‌ اما دامن زدن به مخالفت‌ها با تصمیمات مراجع قانونی و سوء استفاده سیاسی جناحی از آن از سوی عوامل رسانه‌های برخوردار از منابع و بودجه‌های عمومی همچون خبرگزاری تسنیم، در حکم ایجاد اخلال در تامین نظم و امنیت انتخابات است و استمرار آن، مطلقا غیر قابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهد شد. به‌علاوه انتظار می‌رود، سازمان صدا و سیما، همچنان که برای تحقق تصمیمات نهادهای نظارتی دخیل در امر انتخابات، زمینه‌سازی می‌کند و برای اقناع افکار عمومی نسبت به تصمیمات تلاش می‌کند، در تحقق تصمیمات قانونی سایر مراجع مرتبط با انتخابات نیز، پیشگام باشد. در پایان نیز یادآوری شدند؛ رسانه‌هایی که به هر مقدار از منابع عمومی بهره می‌برند، به تصریح ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدها، تا پایان مهلت قانونی تبلیغات منع شده‌اند. اجرای این تکلیف قانونی از سوی این رسانه‌ها، به دقت در ستاد انتخابات کشور رصد می‌شود و با هرگونه تخلف در این زمینه قاطعانه برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: