bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
باید‌ها و نباید‌های پسا انتخابات؛
شب‌های پر شور و جوانانی که تا فرصتی به‌دست می‌آورند مشغول پایکوبی می‌شوند، نشان می‌دهد که حال و هوای شهرها همچنان انتخاباتی است. 57 درصد مردم به فردای روشن امیدوار هستند و با انتخاب رویکرد اعتدالی به تندروی و افراط نه گفتند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
شب‌های پر شور و جوانانی که تا فرصتی به‌دست می‌آورند مشغول پایکوبی می‌شوند، نشان می‌دهد که حال و هوای شهرها همچنان انتخاباتی است. 57 درصد مردم به فردای روشن امیدوار هستند و با انتخاب رویکرد اعتدالی به تندروی و افراط نه گفتند. در این میان اما برخی نیز معتقد هستند که از فردای پیروزی همه باید مطالبه‌گر باشیم شیفته و توجیه کننده رئیس‌جمهور نباشیم. فعالان مدنی و روزنامه نگاران نیز مسوول هستند که مستقل و منتقد باشند. 
رضا معتمد فعال رسانه‌ای و سیاسی که در ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان استان بوشهر حضوری پر رنگ داشت، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، گفت: به نظر من مهم‌ترین انتظاری که باید از دولت روحانی داشته باشیم، صیانت از اعتماد دوباره مردم است. 

معتمد تصریح کرد: برای صیانت از این اعتماد آقای حسن روحانی باید تجدید نظری اساسی در ترکیب دولت داشته باشد. در استان‌ها نیز باید تجدید نظری اساسی در ترکیب مدیران کند.
این فعال سیاسی استان بوشهر تاکید کرد: با این مدیران ناکارآمد و غیر معتقد به دولت و بعضا فرصت‌طلب، اگر حماسه حضور مردم نبود، الان رئیس‌جمهور ما شخص دیگری بود.
ماشاءلله حیدرزاده یکی دیگر از فعالان سیاسی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: احترام به رأي مردم وپاسداري از آراي آنها درعمل باید در اولویت قرار گیرد. پس از آن توجه ويژه به اقشار مختلف از جمله جوانان و همچنین قوميت‌ها شود و به مطالبات به حق آنها پاسخ داده شود.
 این فعال سیاسی مبارزه جدي با هرگونه فساد و رانت‌خواري در همه سطوح بدون هرگونه تعلل و همچنین تغيیرات اساسي در سطوح مديريتي كلان و مياني را یکی دیگر از برنامه‌های دانست که باید فردای انتخابات به آن توجه شود.

حیدرزاده در ادامه به پرطرفدارترین شعاری که در میتینک‌های سیاسی روحانی مطرح می‌شد اشاره کرد و گفت: پيگيري رفع حصر سران اصلاحات و همچنین زندانيان سياسي خصوصا روزنامه‌نگاران از جمله مسائلی است که رئیس‌جمهور نباید فراموش کند.
وی ايجادكانال‌هاي تلويزيون خصوصي با پيگيري و اصلاح قانون و تقويت پهناي باند اينترنت و همچنین رسيدگي به قشر آسيب‌پذير جامعه خصوصا روستاييان و افراد كم درآمد از سوی دیگر توجه ويژه به كارگران و كارمندان از جمله فرهنگيان و رفع هرگونه تبعیض بين زنان و مردان را از موارد مهمی دانست که می‌توان در پسا انتخابات مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب استان بوشهر یک سال پیش از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با انتشار دو بیانیه اعتراض خود را به ناکارآمدی نماینده دولت در استان اعلام کردند.
از سوی دیگر فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم نیز در گفت‌وگو با ایرنا؛ درباره اولویت‌های پسا انتخابات گفت: انتظار مردم این است که رئیس‌جمهوری به وعده‌هایی که داده است عمل کند و با کمک مجلس شورای اسلامی و به پشتوانه رای آگاهانه و باشکوه مردم و حمایت نخبگان سیاسی کشور که با هدایت بزرگان اصلاحات و با تاکید بر خرد جمعی صورت گرفت، این وعده‌ها را پیگیری کند.

یکی دیگر از مسائلی که این فعال سیاسی به آن پرداخت، حقوق شهروندی بود، او تاکید کرد: در ارتباط با سند حقوق شهروندی انتظار می‌رود نسبت به اجرائی و عملیاتی شدن آن اقدام لازم به عمل آید و نظارت رئیس‌جمهوری به مسائلی که در کشور می‌گذرد جدی‌تر گرفته شود .
به گفته راکعی، بداخلاقی‌های سیاسی که نه با عرف و نه با قانون قابل توجیه نیست باید برای همیشه جمع شود چرا که اینگونه رفتارها خسارت‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند که باید با تصویب قوانینی نسبت به جلوگیری از تکرار آنها اقدام شود. باید هرگونه ظلم و تعدی که به حقوق مردم و گروه‌های سیاسی و فعالان عرصه مدنی کشور از سوی هر نهاد، گروه یا فردی صورت می‌گیرد، رصد شود. افراد خاطی به مجازات برسند و نسبت به اعمال و رفتار خود پاسخگو باشند. 
در این میان الهه کولایی یکی دیگر از تحلیل گران سیاسی نیز با تاکید براین‌که رای اکثریت مردم ایران به آقای روحانی رای «نه» به پوپولیسم و عوام‌گرایی بود، گفت: آقای روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خود با دست بازتری می‌تواند در جهت برآورده کردن انتظارات مردم ایران و سهیم شدن آنان در منافع و منابع کشور رفتار کند و بیش و پیش از همه مبارزه با رانت‌خواری، فساد و تبعیض باید جلوه در شکل‌ گرفتن کابینه ایشان پیدا کند.
کولایی معتقد است همکاران رئیس‌جمهور باید باور او را به نمایش بگذارند و چرخش نخبگان و به کار گرفتن جوانان و زنان و همکاری برای برآورده کردن انتظارات مردم صورت گیرد. مردم ایران هشیارانه تغییر را از طریق سیاست‌های آقای روحانی هدف قرار دادند که البته به‌خوبی می‌دانند روند تغییر به سرعت طی نمی‌شود و مردم صبورانه در انتظار آشکار شدن شواهد و علائم این حرکت رو به پیش خواهند بود.

در این میان غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز با نگاهی به پسا انتخابات گفت: تعامل با خارج از کشور یکی از اهداف رویکردی است که روحانی نماینده آن بود. ما همان‌طور که منافع ملی خود را در چانه‌زنی با روسیه دنبال می‌کنیم همزمان باید با چانه‌زنی با غرب و امریکا منافع ملی خود را پیگیر باشیم. روحانی به خوبی این مساله را مطرح کرد بر اساس حافظه تاریخی ما صلاح نیست که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذاریم و در واقع باید بسیار هشیار باشیم و تمام سرمایه‌گذاری خود را روی روسیه انجام ندهیم در شرایطی که روسیه خود به غرب محتاج است ما نباید تمام توجه‌مان به روسیه باشد باید هوشمندانه، مدبرانه، روحانی با پشتوانه آرا و با تعامل با رهبری همزمان با کشورهای غربی نیز چانه‌زنی کند.
حیدری تاکید کرد: در صد بالای آرایی که به روحانی داده شد باعث می‌شود که او مطالبات مردم را به‌طور جدی‌تری پیگیری کند یکی از این مطالبات بحث رفع حصر و ممنوع التصویری خاتمی است. ایشان در سفرهای انتخاباتی خود اذعان داشتند که با ۵۱ درصد نمی‌شود پیگیر این مطالبات بود و احتیاج به میزان آرای بیشتری است. اکنون که این میزان بیشتر رأی حاصل شده باید پیگیر این موضوع باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: