bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
31 اردیبهشت، روز «اهدای عضو»؛
راهروی بیمارستان شلوغ است. صدای ضجه‌های مادری به گوش می‌رسد و کمی آن طرف‌تر فریاد شادی مادری دیگر به چشم می‌آید. مرگ مغزی جوان 26 ساله‌ای به چند بیمار جان تازه‌ای بخشیده است. می‌گویند تک‌پسر بوده و حالا با رفتنش داغی بر دل خانواده‌اش نهاده که فراموش‌شدنیی نیست.
 راهروی بیمارستان شلوغ است. صدای ضجه‌های مادری به گوش می‌رسد و کمی آن طرف‌تر فریاد شادی مادری دیگر به چشم می‌آید. مرگ مغزی جوان 26 ساله‌ای به چند بیمار جان تازه‌ای بخشیده است. می‌گویند تک‌پسر بوده و حالا با رفتنش داغی بر دل خانواده‌اش نهاده که فراموش‌شدنیی نیست. چند نفری با هم زمزمه می‌کنند که این پسر 26 ساله با یک موتوری تصادف کرده و اعضای بدنش را با موافقت خانواده‌اش به بیماران نیاززمند اهدا کرده‌اند. فریاد واپسرم مادرش در گوشم سنگینی می‌کند. با صدای بلند امام حسین (ع) را صدا می‌زند و می‌گوید اعضای بدن پسرم را در راه تو اهدا کردم... . 

31 اردیبهشت به نام روز اهدای عضو ثبت شده است. در همین راستا، مسوول مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی (OPU) ) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت روز اهدای عضو روند آن را در استان تشریح کرد. 
علی باقری با بیان این‌که بحث اهدا و پیوند یکی از اعجاز پزشکی است که خداوند به انسان نشان داده است، گفت: اگر در چند سال قبل این سوال مطرح می‌شد که خداوند که برای هر دردی شفا قرار داده، پس درمان نارسایی قلب و کبد چیست، پاسخی نداشتیم ولی امروزه می‌توانیم بگوییم که خداوند یک تا پنج درصد انسان‌ها را ابتدا مرگ مغزی کرده و سپس از دنیا می‌برد.
به گفته وی، از این نگاه مرگ مغزی قبل از دفن شدن انسان یک نعمت است که خداوند فقط به تعداد معدودی از بندگان خود عطا می‌کند تا بتوانند توشه عظیم با خود به آخرت ببرند و گرنه تا ۹۵ درصد دفن می‌شوند بدون آنکه این نعمت نصیب آنها شود. زمانی که تقدیر بر مرگ است و کاری از دست انسان بر نمی‌آید، چه بهتر که ابتدا مرگ مغزی باشد.
باقری با اشاره به این‌که سال گذشته روند اهدای عضو در استان بوشهر رشد بسیار چشمگیری داشت و این امر محقق نمی‌شد مگر با همت همه افرادی که ما را در فرهنگ‌سازی اهدای عضو یاری کردند، خاطرنشان کرد: جا دارد تشکر ویژه‌ای کنیم از همه همکارانم در تیم خوب واحد پیوند اعضا که بی‌شک می‌توان گفت موضوع اهدای عضو مستلزم کار گروهی دقیق و بدون نقص است.
مسوول مرکز فراهم‌آوری اعضا پیوندی (OPU) ) دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمار PMP استان بوشهر از ۲.۹ در سال ۹۴ به ۱۴ در سال ۹۵ افزایش داشته که نشان دهنده رشد ۴.۸ برابری نسبت به سال ۹۴ بوده است.
به گفته وی، این تلاش منجر به برگشت نزدیک به ۴۰ نفر به زندگی دوباره شد و از این بابت به خود می‌بالیم. امیدوارم با فرهنگ‌سازی که از سوی همه حوزه‌ها انجام می‌گیرد، شاهد افزایش اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی شویم.

باقری با اشاره به این‌که نتیجه این فرهنگ‌سازی باعث جدا کردن بیماران از دستگاه‌هایی نظیر دیالیز و ... خواهد شد و برگشت بیماران به زندگی بدون رنج که قطعا همه دوستانی که ما را یاری می‌کنند در ثواب این کار شریک خواهند بود، با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای فرهنگ‌سازی در مقوله اهدا عضو، تاکید کرد: همه کسانی که تمایل دارند کارت اهدا عضو دریافت کنند می‌توانند با مراجعه به آدرس ehda.bpums.ac.ir و پر کردن فرم عضویت در این امر خیر سهیم باشند.
اهدای عضو چند سالی است که از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم، روند نسبتا قابل قبولی را طی کرده اما همچنان برخی خانواده‌ها نسبت به این موضوع واکنش سختگیرانه‌ای نشان می‌دهند و حاضر به اهدای عضو و نجات جان انسان‌های دیگر نمی‌شوند، در همین زمینه نیاز به فرهنگسازی بیشتر، بهتر و اصولی‌تر احساس می‌شود تا همگان به این باور برسند که هیچ‌چیز خوشایندتر و لذتبخش‌تر از دمیدن روح حیات در دیگران نیست. علاوه بر این ضرورت دارد همه شهروندان نسبت به ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند تا با وجود این کارت بتوان در راستای جان انسان‌های نیازمندی که حیاتشان به نفسی بند است، سریع‌تر اقدام کرد. 

برچسب ها: جامعه ، اهدا عضو ، بیماران
نام:
ایمیل:
* نظر: