bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل اجرائی ناظر بر ارز؛
روز گذشته اصلاحیه دستورالعمل اجرائی ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر از سوی دفتر واردات به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.
روز گذشته اصلاحیه دستورالعمل اجرائی ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر از سوی دفتر واردات به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد. بر اساس این دستورالعمل، ورود و خروج ارز به‌‌صورت نقد و یا اسناد بانکی (چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی، سایر اسناد مالی قابل انتقال) و یا اوراق بهادار بی‌نام (اوراق قرضه) به‌صورت فیزیکی، به هر طریق، توسط هر مسافر تا سقف مبلغ 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، مجاز بوده و نیاز به اظهار نداشته، بنابراین جهت مبالغ بیش از 10 هزار یورو، مسافر باید به سامانه مربوطه به آدرس www.cdf.irica.ir  مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند و پس از اخذ کد رهگیری و چاپ فرم مورد نظر از سوی گمرک، به باجه بانک ملی ایران هدایت شوند. پس از آن بانک ملی ایران پس از دریافت «ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار بی‌نام»، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌طور سیستمی به گمرک اعلام می‌کند.

در همین راستا، گمرک پس از دریافت اطلاعات ارسالی بانک ملی ایران، نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می‌کند و این مرکز پس از بررسی، نسبت به اعلام نتیجه به گمرک اقدام می‌کند.
در گام بعد، در صورت تائید منشا ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار بی‌نام از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب از طریق گمرک به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور بنا به درخواست مسافر یا نماینده قانونی وی، نسبت به استرداد آن اقدام و مراتب را در سامانه ثبت و به اطلاع گمرک می‌رساند.
سپس در صورت تائید نشدن منشا ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، ضمن طرح شکایت در مرجع قضایی، مراتب را در سامانه درج، و به اطلاع گمرک می‌رساند که در صورت صدور رای محکومیت قطعی از سوی مرجع قضایی، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب را از طریق گمرک به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور، ضمن ابطال سیستمی کد رهگیری اخذ شده در سامانه و اعلام مراتب به گمرک، عین ارز/ اسناد بانکی/ اوراق بهادار را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحویل می‌دهد.
گفتنی است که رعایت این دستورالعمل برای رانندگان بخش حمل‌ و نقل بین‌المللی، خلبانان، کاپیتان‌ها و خدمه کشتی نیز الزامی است .

 اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر
بر اساس بند 6 این دستورالعمل، در صورت تائید منشا ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور بنا به درخواست مسافر یا نماینده قانونی ایشان، در خصوص ارز نسبت به حواله وجه به داخل و یا خارج از کشور در چارچوب مقررات ارزی، پرداخت عین ارز و یا خرید آن به نرخ آزاد و درخصوص اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام نسبت به استرداد آن اقدام و اطلاعات نحوه استرداد ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام را در سامانه ثبت می‌نماید.
همچنین در صورت درخواست مسافر مبنی بر حواله وجه به خارج از کشور، بانک ملی  ایران باید نسبت به ابطال سیستمی کد رهگیری ماخوذه بابت ارز اظهار شده و رسید چاپی آن اقدام و مراتب را به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.
بر اساس ماده 9 این دستورالعمل، در صورتی که مسافر قصد خروج کل ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده را داشته باشد، گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابطال سیستمی کد رهگیری ماخوذه بابت ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهارشده و رسید چاپی آن اقدام می‌کند.
همچنین در صورتی که مسافر قصد خروج ارز به میزان کمتر از مبلغ اظهارشده را داشته باشد، گمرک جمهوری اسلامی ایران مسافر را به باجه بانک ملی ایران راهنمایی کرده و بانک ملی ایران نیز ضمن کسر مبلغ مورد نظر از مبلغ اظهارشده در سامانه مربوطه، نسبت به صدور رسید چاپی جدید اقدام و مراتب را به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند.

بر اساس این دستورالعمل، در صورت تائید نشدن منشا ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، ضمن طرح شکایت در مرجع قضایی، مراتب را جهت درج در سامانه به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند. پس از آن در صورت صدور رای برائت از سوی مرجع قضایی، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی مراتب را از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور بر اساس مفاد ماده (6) این دستورالعمل اقدام می‌کند و در صورت صدور رای محکومیت قطعی از سوی مرجع قضایی، مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی مراتب را از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور ضمن ابطال سیستمی کد رهگیری مأخوذه بابت ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده در سامانه و اعلام مراتب به گمرک جمهوری اسلامی ایران عین ارز اظهارشده را به اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحویل نموده و اداره مزبور نیز نسبت به خرید ارز به نرخ روز و واریز معادل ریالی آن به حساب تعیین شده از سوی خزانه‌داری کل کشور اقدام می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: