bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
بیاینه‌ پایانی نشست ریاض با یک پیام؛
در بیانیه پایانی اجلاس سران عربی، اسلامی و امریکایی در ریاض که با حضور ۵۵ کشور اسلامی برگزار شد از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایده افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی این کشورها برای تامین ۳۴ هزار نیرو از کشورهای اسلامی به‌عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
در بیانیه پایانی اجلاس سران عربی، اسلامی و امریکایی در ریاض که با حضور ۵۵ کشور اسلامی برگزار شد از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایده افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی این کشورها برای تامین ۳۴ هزار نیرو از کشورهای اسلامی به‌عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد. به گزارش المیادین، در بیانیه پایانی این نشست که شاهد اعلام تاسیس مرکز جهانی مبارزه با تفکر افراط‌گرایی بود بر مشارکت جدی و قوی بین کشورهای شرکت‌کننده در رویارویی با تروریسم، افراط‌گرایی و پایبندی دولت‌های این کشورها بر مبارزه با تروریسم تاکید شد. 

در این بیانیه آمده است: توافقنامه بین کشورهای شرکت‌کننده در زمینه مبارزه با ریشه‌های تفکر تروریسم، خشکاندن منابع مالی آن، استقبال از تبادل اطلاعات درباره شبه‌نظامیان خارجی و تحرکات تشکیلات تروریستی است. رهبران این کشورها در بیانیه‌ای از ایجاد نیرویی حدود ۳۴ هزار سرباز به عنوان نیروی ذخیره برای حمایت از روند ضد ترور در عراق و سوریه استقبال کردند. در این بیانیه اشاره شده است:‌ رهبران کشورهای مشارکت کننده طرح عربستان برای تاسیس مرکز گفت‌وگوی بین ادیان را ارج نهاده و با اقدامات نظام ایران به دلیل ادامه حمایت از افراط‌گرایی مخالفت کردند! در این بیانیه آمده است: طرف‌های مربوطه در هر کشوری باید پیگیر و عامل اجرای مصوبات بیانیه ریاض و تقویت همکاری مشترک برای حمایت از آب‌های منطقه‌ای، مبارزه با دزدی دریایی، هماهنگی بین مواضع و دیدگاه‌های بین جهان عرب، اسلام و امریکا در سطح بالایی باشند. در این بیانیه رهبران کشورهای اسلامی بار دیگر ادعای واهی خود را درباره خطر برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران تکرار کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وین دانستند! در این بیانیه همچنین آمده است، رهبران کشورهای مذکور متعهد به افزایش تلاش‌ها برای حفظ امنیت منطقه و جهان شدند! آنها گفتند به مبارزه با اقدامات ایران که به زعم آنها برخلاف قوانین بین‌المللی و حسن همجواری باشد، ادامه داده و به آن پایبندند. آنها همچنین مدعی مداخله ایران در امور داخلی کشورهای دیگر شدند! به موجب این بیانیه، بر پایان دادن به برنامه‌های طایفه‌ای و مذهبی تاکید شده که تاثیرات خطرناکی بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت. 

در بیانیه ریاض بر اهمیت همکاری کشورها، روابط بر پایه حسن هم‌جواری، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی آنها تاکید شد. در این بیانیه ادعا شده باید با برنامه‌های مذهبی و طایفه‌ای مبارزه کرد و مانع از مداخله در امور داخلی کشورها شد. براساس این بیانیه، باید با مفاهیم غلط درباره اسلام مبارزه کرد و آن را شفاف ساخت. در این بیانیه همچنین بر تغییر خطابه‌های فکری برای این‌که متناسب با شیوه اسلام میانه‌رو باشد، تاکید شده است. آنها بر ایجاد ائتلافی متمدن براساس صلح، دوستی، محبت و احترام تاکید کردند. در بیانیه ریاض همچنین بر قدرت دین اسلام بر همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران تاکید شد. همچنین اهمیت گسترش زمینه‌های گفت‌وگوی فرهنگی هدفمند و جدی که دین اسلام و میانه‌رو را روشن سازد، مورد توجه قرار گرفت. در این بیانیه تاکید شد، رهبران با هرگونه ارتباط تروریسم با هر دین، فرهنگ و نژادی مخالفت کردند. در این نشست تاکید شد، توافقنامه‌ای در راستای تاسیس مرکز هدف قرار دادن منابع مالی تروریسم به میزبانی ریاض امضا شد و رهبران از باز کردن زمینه امضای توافقنامه همکاری در زمینه خشکاندن منابع مالی تروریسم استقبال کردند. 

شرکت‌کنندگان بر اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه موسسات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند. رهبران شرکت کننده در نشست از مشارکت کشورهای عربی و اسلامی و حمایتشان از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و پیشروی‌ها علیه داعش در عراق و سوریه استقبال کردند. آنها گفتند، ماموریت این نیروهای ذخیره حمایت از عملیات علیه سازمان‌های تروریستی در عراق و سوریه در صورت نیاز است. آنها اعلام کردند که آماده تامین نیروی ذخیره با ۳۴ هزار سرباز هستند. شرکت‌کنندگان در نشست از همکاری با دولت مستعفی یمن و ائتلاف عربی در برابر سازمان‌های تروریستی در یمن استقبال کردند. آنها بر اهمیت مبارزه با تروریسم همزمان با پیشرفت در راه حل سیاسی بر درگیری‌ها تاکید کردند. آنها از اهداف استراتژیک مرکز مبارزه با افراط‌گرایی به لحاظ فکری، رسانه‌ای و دیجیتالی استقبال کردند. 
شرکت ‌کنندگان در نشست ریاض گفتند، تاسیس ائتلاف خاورمیانه‌ای و اعلام الحاق کشورهای شرکت‌کننده در آن در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. بسیاری از کشورهای در ائتلاف خاورمیانه‌ برای سهیم شدن در تحقق صلح و امنیت در منطقه و جهان در آن مشارکت خواهند کرد. در بیانیه ریاض آمده است: رهبران کشورهای از گام پیشرو برای اعلام هسته‌های تاسیس ائتلاف خاورمیانه استراتژیک در ریاض استقبال کرده و آن را باارزش خواندند. آنها بر اتخاذ تدابیر کافی برای ممانعت از جرایم تروریستی با همکاری جدی بین کشورهای منطقه تاکید کردند. شرکت‌کنندگان در این نشست بر هماهنگی مواضع و دیدگاه‌ها بین جهان عرب، اسلام و امریکا در عالی‌ترین سطح خود تاکید کردند.

ترامپ و نشست مضحک تاریخی!
با اینکه این نشست به اصطلاح عظیم به پایان رسید و بیاینه پایانی آن نیز قرائت شد اما یک نکته بسیار جالب دیگر هم در بین این اجلاس خودنمایی کرد و آن هم درسی ترکیبی از سازش و برابری بود که ترامپ می‌‌خواست به اعراب بدهد!
از جمله مهم‌ترین نکات نشست سران کشورهای عربی، اسلامی و امریکایی که در ریاض برگزار شد، این بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری که ۴۸ درصد امریکایی‌ها به خاطر نژادپرستی‌اش خواهان برکناری‌اش هستند، بالای منبر رفت و ادای واعظی را درآورد که به تسامح و برابری دعوت می‌کند! او برای رهبران عربی که مثل بچه‌ مدرسه‌هایی که آنها را گردهم آورده بودند، چگونگی مبارزه با تروریسم، خشکاندن منابع آن، عدم ایجاد پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها، قطع تمامی حمایت مالی و سیاسی و رسانه‌ای از آنها را درس داد.
وی از لزوم حمایت از فرهنگ همزیستی با دیگران صحبت و بر لزوم مقابله با بحران تندروی و تروریسم اسلامی تأکید کرد. ترامپ، اردن و ترکیه را به‌دلیل میزبانی از آوارگان سوری ستود و سیاست‌های نژادپرستانه خود درباره مخالفت با همزیستی با مسلمانان و بستن درهای کشورها به روی مهاجران سوری را که در واقع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تندروی باشد، به دست فراموشی سپرد. جنگ‌ها و مداخله‌های امریکا در منطقه عرب‌نشین و جهان اسلام خونین‌ترین انواع تروریسم بوده‌اند. تروریست‌هایی که ترامپ از آن‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید که خدا را نمی‌پرستند تنها تعداد اندکی را کشته‌اند حال آن‌که جنگنده‌ها و موشک‌های امریکا در عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان تعداد زیادی را کشته‌اند. اگر بخواهیم ارزیابی دقیق‌تر و عملی‌تری برای مراسم استقبال از ترامپ در ریاض داشته باشیم باید به نکات زیر اشاره کنیم: 
اول: پافشاری ترامپ بر حمله به حزب‌الله و جنبش حماس به این ادعا که تروریستی هستند، نشان می‌دهد که هدف واقعی این نشست جنایتکار دانستن مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل و مقدمه‌ای برای گردهم آوردن جهان اسلام جهت مقابله با آن و تشکیل ائتلاف اسلامی ناتو برای انجام این ماموریت است. 

دوم: تندروی از نظر ترامپ و میزبانانش به معنای دشمنی با اسرائیل و امریکا و میانه‌روی به معنای رفتن به زیر پرچم این دو و قبول تمامی سیاست‌های آنها به‌عنوان یک هم‌پیمان قوی است. 
سوم: ایرانی که ترامپ می‌گوید تنش و آشوب و ویرانی به بار آورده و درگیری طایفه‌ای را در منطقه تشدید می‌کند و نوک پیکان حمایت از تروریسم است، دشمنی است که باید با او مبارزه کرد نه این‌که با اسرائیل میانه‌رو و متمدن مبارزه کرد! 
چهارم: محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست فرصتی برای سخنرانی به او داده نشد و حتی کسی وجود او را احساس نکرد این به معنای به حاشیه راندن کامل مساله فلسطین در این نشست و در مرحله آتی برای ممانعت از در تنگنا قرار دادن ترامپ و شاید اسرائیل بوده است هرچند که عباس نیز یکی از آنهاست و شاید بیشتر از ترامپ تمایل داشته باشد که اسرائیل را خشمگین نکند. 

نشست کشورهای اسلامی و ترامپ هرگز آن طور که ترامپ گفته بود آغاز صلح در خاورمیانه و جهان نخواهد بود و تا زمانی که ظلم و ستم‌هایی که تروریسم به جا نهاده همچنان پابرجاست و همگی ناشی از سیاست‌های جانبدارانه امریکا درباره حمایت از اسرائیل هستند، این نشست آغاز جنگ علیه تروریسم نخواهد بود. ترامپ با دار و دسته‌اش با طلا، نقره، پول‌های عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کاخ سفید باز خواهد گشت. او به قراردادهای اقتصادی و نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار دست یافته که صدها هزار و شاید میلیون‌ها فرصت شغلی را برای امریکایی‌ها و نه اعراب و مسلمانانی که میزبانش بودند و با بزرگواری از او پذیرایی کردند، ایجاد کند. ترامپ جنگ علیه تروریسم را آغاز نکرد بلکه جنگ طایفه‌ای در جهان اسلام را آغاز کرد و آن جنگی است که ما به عنوان اعراب و مسلمان صرف نظر از نژاد و مذهب‌مان مهم‌ترین قربانیان آن هستیم.
به هر حالی به هر شکلی که بود این نشست مضحک به پایان رسید و تنها چیزی که عاید کشورهای عربی و مسلمان خودباخته شد، سخنان تمسخر‌آمیز ترامپ در مورد دمکراسی حاکم بر ریاض بود! سخنانی که با تمجید بی‌‌اندازه ترامپ از وضع زنان عربی مضحک‌تر شد، و این دقیقا تمام چیزی بود که برای اعراب به جام ماند! اما از آن سو ایالات متحده با بستن قراردادهایی نزدیک به 600 میلیارد دلار عملا سعودی‌ها را دوشید و با کیسه‌ای پر راهی واشنگتن شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: