bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
صدر خواسته‌های بوشهر راه‌آهن است؛
استان بوشهر یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است و به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد نفتی و پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود. حجم واردات و صادرات از این استان رقم قابل توجهی است به‌گونه‌ای که در سال ۹۴ بیش از یک میلیون و ۴۷۷ هزار تن کالا به ارزش 74/2 میلیارد دلار از گمرکات بوشهر وارد کشور شد و همچنین ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از 6/13 میلیارد دلار صادر شده است.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
استان بوشهر یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است و به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد نفتی و پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود. حجم واردات و صادرات از این استان رقم قابل توجهی است به‌گونه‌ای که در سال ۹۴ بیش از یک میلیون و ۴۷۷ هزار تن کالا به ارزش 74/2 میلیارد دلار از گمرکات بوشهر وارد کشور شد و همچنین ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از 6/13 میلیارد دلار صادر شده است. از طرف دیگر تولیدات گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما، میگو و دیگر محصولاتی که در تناژ بسیار بالا از بوشهر به دیگر مناطق کشور صادر می‌شود، لزوم اتصال این استان را به شبکه ریلی کشور بیش از پیش می‌کند. با این حال، خواسته به‌حق وصل شدن بوشهر به شبکه ریلی کشور آن‌قدر به درازا کشیده که دیگر تبدیل به یک رویا شده است. حدود 10 سال از توافق وزارتخانه‌های نفت و راه و ترابری در خصوص ساخت این خط آهن می‌گذرد و تنها خروجی آن وعده‌های گاه و بیگاه مدیران و مسوولان استانی و کشوری است که هرکدام به زعم خود خبر از تکمیل این پروژه تا پایان سال (سالی که در آن مسوولیت دارند) می‌دهند؛ اما سال‌ها از پس سال‌ها می‌گذرد، مسوولان مختلف عوض می‌شوند اما پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز همچنان خاک می‌خورد و در اولویت هیچ مسوولی نیست. نکته جالب توجه این است که همه مسوولان از اهمیت بالای این پروژه داد سخن می‌دهند و آن را برای اقتصاد کشور و استان بوشهر حیاتی می‌دانند. 

در همین خصوص، روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که با اتصال راه‌‌آهن شیراز به بوشهر، سالانه 3 میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل می‌شود، گفت: با امتداد راه‌آهن از بوشهر به عسلویه، پایتخت گازی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. خیرالله خادمی با اشاره به ضرورت ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر - عسلویه، تاکید کرد: راه‌آهن شیراز به بوشهر و عسلویه می‌تواند یکی از پروژه‌های مهم عمرانی و ترانزیتی کشور محسوب شود. این محور ادامه راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور است که از تهران، اصفهان، شیراز عبور می‌کند. برای این که ادامه این خط آهن از شیراز به سمت بوشهر توجیه اقتصادی پیدا کند باید این خط به بندر بوشهر متصل شود و در این صورت است که راه‌آهن شیراز به بوشهر اقتصادی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه گفت که در حال حاضر این راه‌آهن به شیراز رسیده است و نباید این پروژه رها و این خط آهن تنها به شیراز محدود شود و برای اقتصادی شدن این پروژه باید تا بندر بوشهر امتداد داشته باشد.  
خادمی با تاکید بر این‌که راه‌آهن شیراز به بوشهر می‌تواند ترانزیت کریدور شمال به جنوب را محقق کند، خاطرنشان کرد: سالانه چیزی در حدود  چهار تا پنج میلیون تن بار در بندر بوشهر ترخیص می‌شود و بندر بوشهر از بنادر مهم ترانزیتی کشورمان است. برای این‌که بتوانیم راه‌آهن شیراز را اقتصادی کنیم و بهره‌وری آن را افزایش دهیم این خط را باید به نزدیک‌ترین بندر متصل کنیم که نزدیک‌ترین بندر، بندر بوشهر است.

وی با اشاره به مزیت‌های اتصال راه‌آهن شیراز- بوشهر گفت: با اتصال این خط به بندر بوشهر امکان انتقال سالانه 3 میلیون تن بار از روی جاده به ریل به‌وجود می‌آید. برآورد ما این است که در سال اول احداث این خط آهن، با توجه به این‌که شبکه جاده‌ای این منطقه مطلوب نیست 50 درصد حمل و نقل ترانزیت از جاده به ریل منتقل می‌شود. همچنین برآورد کرده‌ایم که تا 20 سال آینده دو برابر شدن این حجم بار یعنی شش میلیون تن از طریق خط آهن ترانزیت می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول خط آهن شیراز به بوشهر تصریح کرد: طول خط آهن از شیراز به بوشهر حدود 440 کیلومتر است و طول راه‌آهن بوشهر به عسلویه 200 کیلومتر است که کاملا دارای توجیه اقتصادی است؛ عسلویه مرکز پایتخت گازی کشور است و عملا به‌عنوان یک قطب اصلی پتروشیمی و گاز در کشورمان محسوب می‌شود و جزء منابع اقتصادی است.
به‌گفته این مقام مسوول، تا‌کنون حمل و نقل کالا بر روی جاده تمرکز شده و لازم است که مراکز مهم اقتصادی به شبکه ریلی متصل شود و زمانی که خط آهن بوشهر به عسلویه می‌رسد امتداد این خط، اقتصادی و منطقی خواهد بود.  

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره سرعت قطار راه‌آهن بوشهر و عسلویه گفت: سرعت مسیرهای جدیدی که طراحی و ساخته می‌شود در بخش مسافری حداکثر 160 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری هم 120 کیلومتر بر ساعت است. حتی اگر سرعت این مسیر در بخش باری 100 کیلومتر بر ساعت باشد هم قابل رقابت با حمل و نقل از طریق جاده است.    
خادمی درباره پیشرفت فیزیکی راه‌آهن شیراز به بوشهر گفت: از 440 کیلومتر راه‌آهن شیراز به بوشهر، زیرساخت احداث راه‌آهن 190 کیلومتر آن شروع به کار شده است. منابع اعتباری آن در سال‌های گذشته ضعیف بود و به‌همین دلیل سرعت کار در این پروژه به کندی پیشرفته است و به‌دنبال تقویت منابع از طریق جذب فایناس برای ساخت این مسیر هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: