bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
اظهار نظر زنگنه در خصوص توسعه میدان فرزاد ب؛
ماجرای توسعه میدان گازی فرزاد ب و هندی‌ها، سر دراز دارد. این میدان که در نوار مرزی کشورهای ایران و عربستان در منطقه پارس شمالی محدوده شهرستان دیر واقع است، ‌فصل مشترک همکاری‌های ایران و هند محسوب می‌شود، میدانی که به‌خاطر تعلل مکرر هندی‌ها بهره‌برداری از آن بارها به تعویق افتاده است.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
ماجرای توسعه میدان گازی فرزاد ب و هندی‌ها، سر دراز دارد. این میدان که در نوار مرزی کشورهای ایران و عربستان در منطقه پارس شمالی محدوده شهرستان دیر واقع است، ‌فصل مشترک همکاری‌های ایران و هند محسوب می‌شود، میدانی که به‌خاطر تعلل مکرر هندی‌ها بهره‌برداری از آن بارها به تعویق افتاده است. البته پس از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، امیدواری‌ها برای توسعه این میدان بالاتر رفته بود اما بر اساس آنچه رسانه‌ها اعلام کردند، در ماه‌های اخیر تنش بین ایران و هند بر سر توسعه میدان گازی فرزاد ب و واردات نفت خام هند از ایران به بیشترین حد خود رسیده است تا جایی که وزیر نفت ایران از مذاکره با کشورهای دیگر برای توسعه این میدان سخن گفت.

در همین حال، وزارت نفت هند نیز از پالایشگاه‌های دولتی این کشور خواسته است تا واردات نفت خود را کاهش دهند. آن‌گونه که رویترز گزارش داده، مقامات هندی در جلسه با یکی از نمایندگان شرکت ملی نفت ایران گفته‌اند که هند واردات نفت خود از ایران را از ۲۴۰ هزار بشکه در روز به ۱۹۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.
در آخرین تحولات، رسانه‌های هندی گزارش داده بودند که شرکت هندی او ان‌جی‌سی‌ویدش برای توسعه میدان گازی فرزاد ب، یک طرح توسعه جدید به شرکت نفت فلات‌قاره ایران پیشنهاد داده که ارزش آن سه میلیارد دلار است. طرح توسعه این شرکت، تاسیسات مایع‌سازی گاز و تبدیل آن به ال‌ان‌جی را شامل نمی‌شود. با این حال، پیش‌تر گفته می‌شد که طرح شرکت هندی علاوه بر توسعه میدان فرزاد ب، تبدیل گازی تولیدی در این میدان به ال‌ان‌جی را نیز شامل می‌شود.
در همین حال، وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک در وین اعلام کرد که اگر هند از قرارداد توسعه بلوک گازی فرزاد ب کنار بکشد، شرکت‌های روسی می‌توانند برای پر کردن این خلاء وارد شوند.
به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، پس از آن‌که طرف هندی یک طرح سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری برای توسعه میدان فرزاد ب پیشنهاد کرد، به‌نظر می رسد که این بلوک به یک شرکت هندی واگذار خواهد شد اما بعد از لغو تحریم‌ها، ایران به‌دنبال پیشنهادات بهتری برای توسعه این بلوک است. کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های هندی اولین‌بار در سال 2008 میدان فرزاد ب را کشف کردند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در همین زمینه گفت: مقامات ارشد هر دو کشور تمایل دارند مذاکره کنند و به توافقی بر سر پروژه فرزاد ب دست یابند. دو طرف توافق کرده‌اند که نشستی بین نمایندگان شرکت او‌ان‌جی‌سی ویدش هند و مدیران شرکت ملی نفت ایران از جمله علی کاردر، مدیر ارشد شرکت و علیرضا منوچهریان، معاون توسعه و مهندسی شرکت برگزار شود.
بازوی خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند (او‌ان‌جی‌سی) فرآیند به‌دست آوردن حق توسعه بلوک فرزاد ب در خلیج فارس را بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران در سال گذشته آغاز کرد. بر اساس برآوردهای انجام شده، این میدان بیش از 350 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده و می‌توان به مدت 30 سال از آن گاز برداشت کرد. ایران می‌گوید که پیشنهاد سه میلیارد دلاری شرکت او‌ان‌جی‌سی از نظر مالی جذابیت ندارد.

برچسب ها: اقتصاد ، زنگنه ، نفت ، فرزاد ب ، روسیه
نام:
ایمیل:
* نظر: