bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی: ایران با تولید یک میلیون تن انواع آبزیان یک درصد از سهم ۱۲۳ میلیون تن در جهان را به خود اختصاص داده است.
 محمد پورکاظمی با اشاره به اینکه ۴۳۰ هزار تن انواع آبزی در مراکز پرورش آبزیان تولید می‌شود افزود: با توسعه طرح پرورش ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم ۲۰۰ هزار تن و تا پایان برنامه افق ۱۴۰۴ میزان تولید به ۴۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. به منظور بومی سازی دانش پرورش ماهی در قفس ۱۰ گونه بچه ماهی بومی برای پرورش در سواحل شمال و جنوب کشور انتخاب شده است. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است ۱۰۰ هزار بچه ماهی از گونه‌های بومی تولید و در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد.

پورکاظمی همچنین از تولید و پرورش ماهیان خاویاری در سد سفید رود خبر داد و گفت: بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی‌ها امکان پرورش و تولید این گونه ارزشمند در دریاچه‌های پشت سد‌ها از جمله سد سفید رود امکان پذیر است و این طرح اجرایی می‌شود.

وی افزود: تاکنون بچه ماهی آزاد و قزل آلای خزر برای سواحل شمال و بچه ماهی سیبک و شاخک نیز برای پرورش دهندگان جنوب تولید شده است. سال گذشته ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تولید و در اختیار فعالان طرح پرورش ماهی در قفس قرار گرفت.

پورکاظمی با بیان اینکه سازه‌ها و تجهیزات ویژه طرح پرورش ماهی در قفط تولید داخل است افزود: قفس‌ها و تجهیزات مورد نیاز متناسب با شرایط آب و هوایی و جریانات آبی و دمای کشور تولید شده است.
وی درباره روند تولید میگو در کشور گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده بزودی شاهد تولید و پرورش میگو در حوضچه‌های بتونی خواهیم بود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: با انتقال تولید و پرورش میگو از استخرهای خاکی به حوضچه‌های بتنی عملکرد تولید از ۵ / ۳ تا ۴ تن به ۱۰ تا ۱۱ تن افزایش می‌یابد.
پورکاظمی گفت: امسال با ترویج این روش در استان بوشهر میزان تولید میگو به ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

در طرح‌های تحقیقاتی تعداد میگوهای پرورشی در استخرهای خاکی در هر متر مکعب ۲۵ عدد است در حالی که در استخرهای بتنی به ۲۵۰ تا ۳۰۰ عدد در هر متر مکعب می‌رسد. در روش تولید میگو در استخرهای بتنی آب حوضچه‌ها تصفیه و مجدد استفاده می‌شود. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده هر خانواده کشاورز می‌توانند در استخرهای ذخیره آب مزارع و باغات میگو پرورش دهند که با این روند میزان تولید میگو در کشور ۱۰۰ هزار تن برآورد شده است.
برچسب ها: شیلات ، ماهی ، میکو ، صیادی ، پرورش
نام:
ایمیل:
* نظر: