bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
حمیده ماحوزی در گفت‎وگو با بامداد جنوب:
پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی (بخش مشاعره دانش‌آموزی رضوی) امسال همچون سال‎های گذشته در دهه کرامت همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی‎بن موسی الرضا (ع)، حضرت معصومه (س) وبزرگداشت احمدبن موسی (ع) برگزار می‎شود، این در حالی است که برای دوازهمین سال پیاپی است که بوشهر میزبان برگزاری این جشنواره است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی (بخش مشاعره دانش‌آموزی رضوی) امسال همچون سال‎های گذشته در دهه کرامت همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی‎بن موسی الرضا (ع)، حضرت معصومه (س) وبزرگداشت احمدبن موسی (ع) برگزار می‎شود، این در حالی است که برای دوازهمین سال پیاپی است که بوشهر میزبان برگزاری این جشنواره است. این جشنواره در این دوره نیز با اهدافی چون اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده‎تر این عرصه معنوی برگزار می‌شود. 

جشنواره مشاعره رضوی در حقیقت مجالی است برای توجه به شعر آیینی و پی بردن به کرامات و سیره اهل بیت (ع). شعرهایی که در بطن خود مفاهیم زیبا و بی‎نظیری درباره زندگی و سیره اهل بیت (ع) به‌خصوص امام رضا (ع) نهفته دارند و بخشی از ادبیات فاخر پارسی را تشکیل می‏دهند. خوشبختانه هر سال در جریان این جشنواره شاعران و علاقه‎مندان به مشاعره با حفظ این اشعار به ترویج فرهنگ منور رضوی و تعمق در آن مبادرت می‎ورزند. این جشنواره در دو سطح دانش‌آموزی و بزرگسال برگزار می‎شود و یکی از این بخش‎های جنبی پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی، بخش مشاعره خانوادگی است که این بخش با توجه به اهمیت نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی در اشاعه فرهنگ رضوی در این جشنواره گنجانده شده است؛ یعنی زمانی که اعضای این خانواده درگیر این جشنواره می‎شوند، گام نخست در جذب افراد به این فرهنگ ارزشی برداشته شده است و در گام بعدی سیره امام رضا (ع) در زندگی‎ها پررنگ‎تر می‎شود. جشنواره مشاعره دانش‎آموزی هم که با همکاری اداره‎کل آموزش و پرورش در سطح مدارس استان برگزار می‎شود، نیز نقش موثری در آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ و سیره رضوی دارد. بر اساس آخرین آماری که از سوی دبیرخانه دائمی پانزدهمین جشنواره مشاعره رضوی در بوشهر منتشر شده است تاکنون 250 نفر به صورت تماس تلفنی با دبیرخانه و یا از طریق سامانه الکترونیکی در این جشنواره نام‏نویسی کرده‎اند. علاقه‎مندان به شرکت در این جشنواره تا تیرماه زمان دارند که با مراجعه به وبسایت  bousher.shamstoos.irیا portal.shamstoos.ir در این رویداد بزرگ فرهنگی نام‎نویسی کنند. پیش‎بینی می‎شود این دوره با توجه به این‎که هنوز زمان نام‏نویسی باقی مانده است، با استقبال چشمگیری روبه‎رو شود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص مهم‎ترین اهداف برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی به بامداد جنوب گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و تعمق در آن، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده‌تر این عرصه معنوی مهم‎ترین هدف برگزاری این جشنواره است.

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‎که خوشبختانه این دوره از جشنواره با استقبال بسیار خوب و چشمگیری روبه‎رو شده است، افزود: امسال نسبت به سال گذشته تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خارج از استان افزایش پیدا کرده و برای نخستین بار است که افرادی از دو استان زنجان و سمنان در جشنواره ثبت نام می‏کنند. از استان هم تا الان دو شهر بوشهر و برازجان نسبت به شهرهای دیگر از جشنواره استقبال بهتری داشته‎اند. 
وی در خصوص بخش‎های پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی توضیح داد: این جشنواره در دو بخش مشاعره ملی (بزرگسال) و بخش‌دانش آموزی برگزار می‌شود که تا‌کنون 350 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. امسال مشاعره خانوادگی نیز به جشنواره اضافه شده و در این بخش جوایزی به خانواده اول و دوم اهدا می‌شود. همچنین برای آشنایی سایر هنرمندان با فرهنگ و سیره امام رضا (ع) و همچنین مشارکت بیشتر آنان در پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی، یازدهمین نمایشگاه فرهنگی و هنری رضوی در جریان این جشنواره نیز برگزار می‏شود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به این‏که همچنین با هدف توسعه برنامه‌های رضوی در طول سال، امسال سه شب شعر رضوی در شهرهای بوشهر، برازجان و خورموج برگزار خواهد شد، تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در این شب شعرها علاوه بر استفاده از اشعاری پیرامون حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، شعرهایی با موضوع حضرت معصومه (س) و احمدبن موسی (ع) نیز در مشاعره استفاده کنند.

ماحوزی درباره مشاعره دانش‎آموزی رضوی نیز تصریح کرد: خوشبختانه این بخش از جشنواره از بهترین و هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های رضوی است که هر سال با استقبال خوب دانش‌آموزان روبه‌رو می‎شود و تاکنون بیش از 120 نفر در این بخش ثبت نام کرده‎اند.
وی در پاسخ به این پرسش که این جشنواره تا چه میزان توانسته در معرفی فرهنگ رضوی و سیره امام رضا (ع) به جامعه موثر ظاهر شود، بیان کرد: با توجه به استقبالی که هر ساله از این جشنواره می‌شود، در واقع افزایش علاقه‌مندان به این رویداد هنری در هر سال، نشان‌دهنده تاثیرگذاری این جشنواره است. بدون شک برگزاری برنامه‌های متعدد درباره سیره این امام همام از زوایای گوناگون، تاثیر زیادی در معرفی فرهنگ رضوی خواهد داشت.

مسوول برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی در مورد منابعی که شرکت‎کنندگان می‏توانند برای اشعار حفظی خود استفاده کنند، گفت: افراد می‌توانند برای شعرهای حفظی خود از کلیه اشعاری که از محتوای مناسب پیرامون «احادیث، مدح و ثنا و مناقب» حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، حضرت معصومه (س) و احمدبن موسی(ع) برخوردار باشند، استفاده کنند.
حمیده ماحوزی با بیان این‎که اضافه شده بخش مشاعره خانوادگی و خواندن اشعاری در رسای حضرت معصومه (س) و احمدبن موسی (ع) به موضوع جشنواره از نکات مهم جشنواره امسال است، تاکید کرد: در سال گذشته از افرادی که به صورت خانوادگی در جشنواره شرکت کردند، به‌عنوان خانواده رضوی تقدیر شد و در این دوره هم با هدف جذب بیشتر مشارکت خانواده‌ها در جشنواره به دو خانواده برتر که بالاترین امتیاز را کسب کنند، جوایزی اهدا خواهد شد که در این بخش افزایش امتیاز با افزایش تعداد افراد خانواده رابطه مستقیم دارد.

وی در خصوص زمانبندی برنامه‏های پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی یادآور شد: هشتمین جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی 4 مردادماه در دهه کرامت و پانزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی نیز 19 مهرماه برگزار خواهد شد. آزمون تلفنی از 6 تیرماه آغاز می‌شود و تا 15 تیرماه ادامه دارد که علاقه‌مندان می‌توانند تا 14 تیرماه اقدام به ثبت‌نام کنند.
حمیده ماحوزی در پایان با بیان این‎که از همه کسانی که در طی این چند سال در برپایی این جشنواره همکاری کرده‎اند، قدردانی می‎کنم، افزود: همچنین از تمام عاشقان و دوستداران فرهنگ رضوی که به‌عنوان شرکت‌کننده در این برنامه از سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند، تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم در این دوره نیز میزبان خوبی برای این جشنواره با ارزش باشیم. از روزنامه وزین بامداد جنوب و صدا و سیمای مرکز بوشهر هم به‌خاطر پوشش خوب خبری این رویداد بزرگ فرهنگی قدردانی می‎کنم.
یادآوری می‎شود، جشنواره ملی مشاعره رضوی از سری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که برای دوازدهمین سال پیاپی در استان بوشهر برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: