bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
ملی‌پوش بوشهر هندبال ساحلی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
هندبال ساحلی یکی از شاخه‌های هندبال است که در ساحل برگزار می‌شود. در این بازی که در دو یا سه ست برگزار می‌شود بازیکنان باید توپ را با دست وارد دروازه حریف کنند. این رشته سالیان سال است که در کشور ما هم فعالیت داشته است.
بامدادجنوب- علی تنگستانی:
هندبال ساحلی یکی از شاخه‌های هندبال است که در ساحل برگزار می‌شود. در این بازی که در دو یا سه ست برگزار می‌شود بازیکنان باید توپ را با دست وارد دروازه حریف کنند. این رشته سالیان سال است که در کشور ما هم فعالیت داشته است. اگر مقداری به عقب بازگردیم، می‌بینیم که هندبال ساحالی ما یکی از قدرت‌های مهم جهان به‌شمار می‌رفت و اعتبار زیادی داشت. ولی در این سال‌ها قدرت تیم ملی به‌دلیل مشکلات فدراسیون داخلی، کمتر شده بود. و پس از سال‌ها حدود 3 هفته پیش بود که تیم ملی توانست در مسابقات آسیایی مقام سوم بدست آورد تا باز هم نام بر سر زبان‌ها بیافتد. نکته جالب این بود که تیم ملی 3 بازیکن بوشهری حضور داشتند که برای بوشهر افتخار بزرگی محسوب می‌شد. به همین دلیل ما امروز به سراغ یکی از ملی‌پوشان بوشهری هندبال ساحلی رفتیم تا از وضعیت او و هندبال ساحلی در کشور و بوشهر جویا شویم.

 بازیکنی که از هندبال سالنی دل کنده و به هندبال ساحلی آمده است.
وحید عرب‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این‌که از چه زمانی وارد رشته هندبال شد، گفت: من از سال 80 هندبال را شروع کردم و سال 89 بود که این رشته را به‌طور حرفه‌ای دنبال کردم. در سال 90 و در مسابقات کشوری جوانان برای تیم ملی انتخاب شدم. دراین مدت من در شرایط کاری‌ام بیشتر در لیگ یک بازی می‌کردم، چراکه مدت آن کم است. البته از موقعی که لیگ برتر هندبال ساحلی در ایران راه افتاده، هر سال در این مسابقات شرکت کرده‌ام. برای اولین‌بار، سال 92 بود که در یکی از تیم‌های جوانان بوشهر بازی کردم که در همان سال، سرمربی تیم ملی وی را برای انتخابی تیم ملی انتخاب کرد. ما در 9 اردو پشت سر هم شرکت کردیم و پس از آن، در آخرین اردو، به من اعلام کردند که مدارکم را تحویل مسوولان تیم ملی بدهم و به‌نوعی در آن سال‌ها جوان‌ترین بازیکن تیم ملی لقب بگیرم که افتخار مهمی بود.

وی در ادامه گفت‌‌وگو در مورد وضعیت نابسامان هندبال در کشور یادآور شد: قرار بود که آقای فرنام وضعیت هندبال ایران را سر و سامان بدهد و شکل جدید به آن بدهد که متاسفانه ایشان هم نتوانستند کار خاصی را انجام دهند. ایشان نتوانستند آن‌طور که وعده داد بودند عمل کند و وضعیت هندبال هم روز به روز در کشور بدتر می‌شد. ولی هم‌اکنون آقای رحیمی به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شده است. وی وعده‌های زیادی داده است و امیدواریم ایشان بتواند به وعده‌های خود عمل کند. امیدوارم که بتوانیم نتایج بد گذشته را جبران کنیم چرا هندبال ما چهار سال بد در فدراسیون آسیا و جهان پشتر سر گذشته است. در همین چهار سال تیم‌های باشگاهی و ملی ما ضربات بدی خورده‌اند که جبران آن مقداری سخت شده است. ولی من مطئنم بچه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا تیم‌های ملی ما باز هم به جایگاه اصلی خود برگردند. 

البته در هفته‌های اخیر با کسب مقام سوم در مسابقات آسیایی هندبال ساحلی توانستیم مقداری از ناکامی هندبال سالنی را جبران کنیم. اگر بخواهم حقیقت را بگویم، فدراسیون برای ما هیچ زحمتی نکشید و ما خودمان خودجوشانه در این مسابقات شرکت کردیم تا آنجا که حتی فدراسیون این برد را به ما و خانواده‌هایمان تقدیم کرد. دلیلحمایت نکردن فدراسیون هم این بود که بدهکاری آن حدود پنج میلیارد بود و رئیس جدید با چنین وضعیت فدراسیون را تحویل گرفته است و ما همه این مسائل را کنار گذاشتیم. قبل از عید ما عازم اردو تیم ملی شدیم و شش اردو برگزار کردیم. باور کنید ما به هیچ عنوان وقت استراحت کردن نداشتیم و در طول تعطیلات مدام تمرینات خود را ادامه می‌دادیم. ما پنج اردو در اصفهان و یک اردو هم در بندرعباس برگزار شد. باور کنید تیم ملی با شرایط بسیار بدی به مسابقات آسیایی اعزام شد ولی خدا را شاکرم که شرمنده مردم‌مان نشدیم و توانستیم مقام سوم مسابقات آسیایی را بدست آوریم. واقعا همه بازیکنان برای کسب این افتخار از جان مایه گذاشتند و اگر مقداری شانس داشتیم، صد درصد به فینال مسابقات می‌رفتیم ولی با یک اشتباه داوری فینال را با رده‌بندی عوض کردیم. در این بازی‌ها قطر ابر قدرت بود ولی آنها برای این‌که با ما روبه‌رو نشوند، از عمان شکست خوردند. همه تیم‌های از قدرت ایران در این مسابقات ترسیده بودند ولی خدا را شکر تلاش و زحمات، نتیجه خوبی در بر داشت و سهمیه جهانی را کسب کردیم. این مهم، مطمئن زنگ خطری هم برای فدراسیون آسیایی و هم جهانی است که اگرچه هندبال ساحلی ایران دست کمی از دیگری کشورهای مدعی ندارد.

همانطور که در ابتدای گزارش خواندید، عرب‌زاده مدتی در هندبال سالنی بوده و پس از آن روی به هندبال ساحلی آورده است. وی در مورد این رشته و سختی‌های آن تاکید کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی هندبال ساحلی با سالنی در تعداد بازیکنان است، چراکه در بازی‌های ساحلی چهار بازیکن از هر تیم در زمین قرار دارند. جدا از این نموقع حمله دروازه‌بان هر تیم می‌تواند به کمک تیم خود بیاید. نحوه امتیازدهی در اثر گلزنی در هندبال ساحلی تفاوت زیادی با هندبال سالنی دارد. بازی هندبال ساحلی در دو نیمه 10 دقیقه‌ای برگزار می‌شود و جدا از این بازی هندبال ساحلی بازی جذابی است سختی‌های خاص خود را دارد.

ملی‌پوش هندبال ساحلی در ادامه گفت‌وگو در مورد پتاسنیل هندبال ساحلی در کشور و استان بوشهر خاطرنشان کرد: هندبال ساحلی در ایران پتاسنیل بالایی دارد چراکه ما اولین تیمی بودیم که در آسیا استارت هندبال ساحلی را زدیم. قطر شش سال، پاکستان پنج سال و عمان چهار سال بعد از ما استارت این رشته زدند. ایران در مسابقات و تورنمت‌های مختلف آسیایی و جهانی شرکت کرده بود ولی چهار سال بود که هندبال ساحلی ایران در سکوت بود و یک سال هم کمیته این رشته اجازه فعالیت نداشت. ما در طول چهار سال گذشته دو بار به مسابقات آسیایی دعوت شده بودیم ولی به‌دلیل عدم اجازه فدراسیون نتوانستیم در این مسابقات شرکت کنیم که اتفاق بدی هم بود. در سال گذشته هم تیم ملی نوجوانان در مسابقات آسیایی شرکت کرد که این برای اولین‌بار بود که آن‌ها در این مسابقات حضور داشتند ولی به دلیل تجربه کم مقام چهارم را به‌دست آوردند. هندبال ساحلی به‌نظرم پتانسیل خاصی در کشور ما دارد. در مورد وضعیت استان بوشهر هم بگویم که در یک سال‌ گذشته آنطور که من دیده‌ام استان بوشهر یکی از قوی‌ترین و بهترین تیم‌های کشور را دارد که هر سال در مسابقات کشوری شرکت می‌کند و مقام اول تا سوم را کسب می‌کند. ما در سال‌های گذشته مربیان و بازیکنان هندبال ساحلی‌های زیادی از استان بوشهر در تیم ملی داشته‌ایم که نه تنها حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند در تیم ملی هم از جایگاه بالایی برخودار بودند. جدا از این حدود 9 اردو تیم در رده‌های مختلف در استان بوشهر برگزار شده بود و این مسائل نشان‌دهنده این هستند که استان بوشهر پتانسیل بالایی در این رشته دارند. به‌نظر من استان بوشهر می‌تواند سالیان سال تیمی خوب و یکدست و قدرتمندی در لیگ برتر داشته باشد.

عرب‌زاده در پایان گفت‌وگو در مورد بازی کردن در کنار دیگر بوشهری‌های تیم ملی از جمله آقای سه‌کناری خاطرنشان کرد: در حقیقت حسی خوبی است که در کنار هم‌استانی‌های خود در تیم ملی بازی کنیم. مثلا اگر در شهر غریبی ساکن شویم، گفت‌وگو با آنها من را از تنهایی در می‌آورد، چراکه ما همدیگر را درک می‌کنیم. به نظر من این حس، یک حس غیر قابل توصیف است.

نام:
ایمیل:
* نظر: