بامدادجنوب- الهام بهروزی:
تئاتر هنری زایا و پویا است. هنری است که میتوان به کمک آن بسیاری از ارزشها، هنجارها و خردهفرهنگها را در جامعه نهادینه کرد اما این هنر با توجه به ظرفیت قابل توجهی که دارد همواره از یک مساله رنج میبرد، آن هم کمبود بودجه است. همین مساله چالشها و مشکلات متعددی را برای اهالی این عرصه به خصوص شهرستانی ایجاد کرده است. هر چند ادارهکل انجمن هنرهای نمایشی کشور امسال کوشید با تخصیص اعتباری به تئاتر شهرستانها به پویایی این هنر بیفزاید اما این اعتبار تنها بخش اندکی از کمبودها را مرتفع میکند. هنر بوشهر که بدون اغراق در این چند سال اخیر مسیر خوبی را در پیش گرفته، عمدهترین مشکلش برمیگردد به اعتبار اندکی که سالانه به آن اختصاص داده میشود ولی با وجود این مسائل، تئاتر بوشهر با برنامهریزی مشخص و منسجم انجمن هنرهای نمایش استان و هیاترئیسه این انجمن توانسته خود را در کشور جزء برترینها مطرح کند البته هنر تئاتر بوشهر از سالها پیش بهواسطه هنر فاخر و زحمات بیدریغ ایرج صغیری نام خود را در کشور مطرح کرده بود، بهطوری که وقتی با مهدی شفیعی، مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی کشور در خصوص هنر تئاتر بوشهر به گفتوگو پرداخته بودیم، وی گفته بود: «ما تئاتر بوشهر را با «قلندرخونه» ایرج صغیری میشناسیم و هنر این استان مولد است و پیشبینی میشود خودش را بیشتر به کشور معرفی کند».
با این اوصاف، جهانشیر یاراحمدی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان که سال گذشته به صورت انتخابی باردیگر برای ریاست این انجمن برگزیده شد، کوشید نگاه خود را از مرکز به سوی شهرستانها معطوف کند، شهرستانهایی که همپای مرکز استان به تولید تئاترهای باکیفیتی مشغول بودند و خوشبختانه برخی از شهرستانها نظیر دیّر و گناوه در این سالها نه تنها در استان، بلکه در سطح کشوری درخشیدهاند. در این گزارش درصدد برآمدیم درباره تئاتر دیلم بنویسم.
تئاتر این شهر برای مدت اندکی فعالیتش بهدلیل حواشی که برخی از هنرمندان این شهر پدید آوردند، کمرنگ شد و بشیر بشیری که رئیس انجمن هنرهای نمایشی این شهر بود، به دلیل همین مساله این انجمن را رها کرد البته تلاشهایی هم برای رفع این مشکلات صورت گرفت که اثربخش نبود تا اینکه در حکمی از سوی رئیس انجمن هنرهای نمایشی، روحالله خدامی کارگردان جوان دیلمی به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی دیلم انتخاب شد تا بدین شکل این انجمن نیز رنگ آرامش به خود ببیند و همچون دیگر انجمنها با تعامل سازنده با هنرمندان و ارگانهای مربوط به اعتلای این هنر در دیلم و استان مبادرت بورزد. روحالله خدامی که در این سه چهار سال اخیر تولید نمایشهای مخاطبپسندی چون پرمخاطب «خواستگاری»، «یه کم خوشی» و «خروس» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، معتقد است: «هنر تئاتر دیلم در حال حاضر بیش از هر چیزی به آموزش نیاز دارد». در خصوص تئاتر دیلم و مخاطبان آن گفتوگویی را با وی صورت دادیم که در ادامه میآید.
چند سال است تئاتر کار میکنید و بیشتر به تولید اثر در چه ژانری علاقهمند هستید؟
از دوران راهنمایی (73) تئاتر را با کاری از آقای بلوچ شروع کار کردم، از همین جا از زحمات بیدریغ وی تشکر میکنم. پس از آن کارهای زیادی انجام دادم. الان تقریبا 23 سال است که در این هنر فعالیت میکنم و بیشتر هم علاقهمند هستم به تولید اثر در ژانر طنز بپردازم، البته در ژانر دفاع مقدس هم آثاری به روی صحنه بردهام و تجربیات خوبی را کسب کردم.
وضعیت تئاتر دیلم را چگونه ارزیابی میکنید آیا توانسته مخاطبان خودش را بیابد؟
در این باره باید بگویم که بعد از وقفه طولانی که فعالیت گروههای نمایشی این شهر راکد شده بود، باردیگر با تلاش انجمنهای قبلی و همت هنرمندان باتجربه قدیمی و جدید تئاتر دیلم فصل رو به رشدی را آغاز کرده است و خوشبختانه توانستیم و پای تماشاگران زیادی را به سالن نمایش باز کنیم که مهمترین علت آن هم کیفیت آثار است که متناسب با ذائقه تماشاگران تولید میشوند.
چه راهکاری برای جذب مخاطب دارید؟
خودم در کارم خیلی به این فاکتور تمرکز دارم که مخاطب چه میخواهد. در این زمینه به نتایجی هم رسیدم. به نظرم رسیدن به احساس هر رویداد در نمایش، میتواند نقطه اتصال تماشاگر با بازیگر و همراه شدن با اثر باشد، بنابراین بازیگران را در اتمسفری که در درونش وجود دارد، قرار میدهم و همین باعث میشود رویدادها واقعی جلوه کند و بیننده یک کار واقعی را ببیند.
بیشتر تولید چه آثاری موجب جذب مخاطب میشود؟
اینکه چه آثاری تولید شود تا مخاطب را جذب کند، کار بسیار سختی است، زیرا ما در مقابل شبکههای ماهوارهای، شبکههای ملی و فضای مجازی راه دشواری در پیش داریم ولی میشود با شناخت خواستههای مخاطب آثار قابل قبولی تولید کرد اما متاسفانه میبینیم که برخی از کارگردانان تماشاگران را به سمتی میبرند که خستهکننده است.
عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا در این دو سه سال موفق ظاهر شده است؟
عملکرد انجمن استان با مسوولیت جهانشیر یاراحمدی هم در استان و هم در کشور قابل قبول است. یکی از کارهای خوب انجمن این است که تئاتر را به سمت اجرای عموم برده است و این بیانگر توفیق انجمن در برنامهریزیهایش است و امیدوارم همچنان پر انرژی پیش برود.
وضعیت تئاتر شهرستانها را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه تئاتر در شهرستانها روند رو به رشدی را آغاز کرده و مسیر را بهدرستی در پیش گرفته است، به گونهای که الان شاهد تولید آثار باکیفیت و دیدنی در شهرستانها هستیم.
چالشهایی که تئاتر استان هماکنون با آن دستبه گریبان است، کدام هستند؟
گروهها از نظر مالی حمایت نمیشوند. بازیگرها نسبت به کار کمتر احساس تعهد میکنند. زیرساختها و بسترهای مناسب برای تمرین و اجرا در شهرستانها کافی نسیت. الان میبینید که خیلی از شهرستانها حتی محلی برای تمرین و اجرا ندارند یا اگر هم وجود دارد، پاسخگوی نیاز گروهها نیست، چون در شهرستانها گروههای متعددی در حال فعالیت هستند و همین کمبود جا و مکان موجب اختلاف میان هنرمندان شده است، اینها مهمترین چالشهایی است که تئاتر بوشهر با آن دست به گریبان است.
آیا برگزاری جشنوارهها در ارتقای کیفیت آثار تولیدی چقدر نقش دارد؟
برگزاری جشنواره یقینا جرقه تولید آثار را میزند ولی در کیفیت آثار تاثیر ندارد. بنابراین در خصوص کیفیت آثار ابتدا ما باید بنگریم که کارگردانهای ما از کجا تغذیه میشوند؟!! من معتقدم که انجمن هنرهای نمایشی استان به همین اندازهای که برای برگزاری جشنواره هزینه میکند، یک چنین هزینهای هم برای آموزش کارگردانهای استان تعیین کند یقینا این مساله در ارتقای کیفیت آثار تاثیر خواهد گذاشت.
چگونه میتوان آثار را متناسب با ذائقه مخاطب تولید کرد نه صرفا برای حضور در جشنواره؟
با شناخت و همزادپنداری با مخاطب و آشنایی کافی با اصول تئاتر میتوان آثاری متناسب با ذائقه مخاطب تولید کرد و به روی صحنه برد.
سخن پایانی؟
در پایان یک خواسته از مسوولان شهر دارم و آن هم ایجاد یک «سن رو باز» برای اجرای نمایشهای میدانی و جشنهای ملی و بزرگداشت اعیاد مذهبی است. مردم ما به یک چنین مکانی در کنار ساحل نیاز دارند تا بتوانیم اوقات مفرح و شادی را برای آنها فراهم آوریم.