bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
ادامه واکنش‌ها به سخنان روحانی درباره مبنای حکومت؛
سخنان حسن روحانی در نشست‌های اخیر با اظهار نظرها و واکنش‌های جالب توجهی روبه‌رو می‌شود. اکنون نیز سخنان او درباره منشا حکومت با بازتاب‌ها و گاه انتقاداتی روبه‌رو شده است.
بامداد جنوب: سخنان حسن روحانی در نشست‌های اخیر با اظهار نظرها و واکنش‌های جالب توجهی روبه‌رو می‌شود. اکنون نیز سخنان او درباره منشا حکومت با بازتاب‌ها و گاه انتقاداتی روبه‌رو شده است.

حسن روحانی در مراسم افطار با اهالی رسانه که در شب قدر برگزار شد، گفته بود «حکومت علی (ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد، این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود».
این سخنان روحانی بازتاب‌هایی میان روحانیون و عالمان دینی و همچنین برخی سیاستمداران داشته است. 
آیت الله مکارم شیرازی با نقد سخنان روحانی آن را عجیب خواند. او گفت: «یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی (ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.»
 آیت الله مکارم تاکید کرد: نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم (ص) فرمود که تعیین جانشین من با خداست و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

این سخنان با واکنش چهره‌های سیاسی و حامیان روحانی روبه‌رو شد. دبیرکل حزب مردم‌سالاری شامگاه گذشته در جمع اعضای ستادهای ویژه مردمی حامی حسن روحانی در حسینیه قمر بنی‌هاشم‌ (ع) به موضوع انتقاد برخی از مراجع مذهبی از دموکراسی پرداخت و تاکید کرد که «میزان رای ملت است» شعار سیاسی نیست فتوای شرعی ا‌ست. 
مصطفی کواکبیان با اشاره به ده مورد از رویدادهای مربوط به سیره عملی امام خمینی (ره)، مردم‌سالاری و جمهوریت، نظام را اساسی‌ترین دستاورد مکتب سیاسی امام خمینی (ره) دانست و گفت: چند شب از ضیافت الهی و خوان گسترده رحمت و برکت خداوند در این ماه نزول قرآن، بیشتر نمانده است. امیدوارم همه ما در این باقیمانده ماه بزرگ خدا بتوانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که یکی از این اهداف همان تاکید بر جمهوریت نظام و مردم‌سالاری است، یادآور شد: بنده هم بر این عقیده‌ام که امامت امامان معصوم (ع) ربطی به مردم ندارد و آنان همگی از جانب خداوند منصوب شده‌اند اما قطعا جهت تحقق حکومت شرط اساسی همان حضور مردم است. در زمان غیبت امام زمان (عج) نه تنها رضایت و حضور مردم مبنای مقبولیت حکومت است بلکه حاکم اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی حتما باید مشروعیت مردمی هم داشته باشد و از مفهوم مردم‌سالاری از دیدگاه امام خمینی (ره) سخن گفته و با اشاره به حداقل 10 مورد از سیره عملی آن بزرگوار بگویم علت ناراحتی امثال داعش از جمهوری اسلامی ایران همین مبحث مردم‌سالاری دینی است که ملت‌های مسلمان در منطقه خلیج ‌فارس از آن محروم هستند و گرفتار چند خانواده و قبیله به صورت امارت و خلافت و سلطنت موروثی هستند.
پیش از آن هم روز آیت‌الله مصباح یزدی سخنان روحانی را نقد کرده که البته با واکنش تند برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. روز گذشته نیز روزنامه جمهوی اسلامی با این عنوان «علمای دین نمی‌توانستند یک تماس تلفنی با روحانی بگیرند و منظورش را سوال کنند؟» به این موضوع پرداخت 

برچسب ها: سیاسی ، روحانی ، رای ملت ، مکارم
نام:
ایمیل:
* نظر: