bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
بازار کشوری مسکن مطابق آخرین دریافتی از وضعیت معاملات به خط پایان رکود رسید. سال گذشته به‌رغم بروز پیش‌رونق در بازار املاک پایتخت، رکود در سایر شهرها با افت 40 درصدی معاملات خرید عمیق‌تر شد.
بازار کشوری مسکن مطابق آخرین دریافتی از وضعیت معاملات به خط پایان رکود رسید.
سال گذشته به‌رغم بروز پیش‌رونق در بازار املاک پایتخت، رکود در سایر شهرها با افت 40 درصدی معاملات خرید عمیق‌تر شد. با این حال، وضعیت دو ماه اخیر بازار خرید و فروش آپارتمان در کل کشور از رشد معاملات حکایت دارد و مشخص می‌کند تغییر فاز بازار مسکن تهران با تاخیر در حال سرایت به سایر شهرها است. 

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در 31 مرکز استان اعلام شد. بازار معاملات کشوری مسکن بعد از تعمیق رکود در سال 95، از اوایل امسال وارد مسیری شد که سال گذشته در بازار مسکن پایتخت شکل گرفت. دمای یکساله بازار مسکن در دو بعد عمده یعنی به لحاظ «حجم معاملات» و «متوسط قیمت»، براساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه رهگیری مسکن و تازه‌ترین اطلاعات اعلام شده از دفتر اقتصاد مسکن، در حالی از رفتار متفاوت بازار کشوری معاملات ملک نسبت به بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد که سه منبع اطلاعاتی بازار مسکن از ورود معاملات کشوری به فاز جدید از ابتدای امسال خبر می‌دهند. به گزارش دنیای اقتصاد، هر‌چند کارنامه یکساله بازار مسکن از نبض متفاوت معاملات کشوری ملک در مقایسه با تحولات یک‌سال اخیر بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران حکایت دارد، اما اولین آمارها از معاملات کشوری مسکن در سال 96، تحلیل رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور و برآورد فعالان و مشاوران املاک مراکز استان‌ها نشان می‌دهد بازار کشوری مسکن به‌رغم تعمیق رکود در سال 95، هم‌اکنون وارد مسیری شده است که سال گذشته در تهران شکل گرفت و منجر به خروج بازار مسکن پایتخت از رکود و ورود آن به فاز پیش رونق شد.

 اردیبهشت سال گذشته، مجموعا 60 هزار معامله خرید‌ وفروش مسکن در قالب مبایعه‌نامه ملکی در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسید؛این‌درحالی است که اردیبهشت امسال این رقم به 100 هزار فقره معامله خرید مسکن ثبت شده در سامانه رهگیری افزایش یافت؛براساس ویژگی‌های بازار مسکن در دوره‌های رکود‌ ورونق، کارشناسان معتقدند یکی از نشانگرهای خروج بازار معاملات مسکن کشوری از حالت رکود افزایش حجم ماهانه معاملات خرید مسکن به حدود 100 هزار واحد مسکونی است. به این معنا که به اعتقاد کارشناسان زمانی می‌توان ادعا کرد که بازار مسکن از فاز رکود خارج شده و در حال ورود به دوره پیش‌رونق است که حجم معاملات خرید مسکن کشور در هر ماه به 100 هزار فقره معامله واحد مسکونی برسد.

 با این حال، جغرافیای کشوری معاملات مسکن در حالی از شکل‌گیری دو جهت هماهنگ در تغییر فاز بازار مسکن پایتخت طی یک‌سال گذشته حکایت می‌کند که بازار معاملات مسکن در سایر مراکز استان‌ها، سال گذشته مسیری کاملا متفاوت با آنچه طی یک‌سال اخیر در شهر تهران شکل گرفت را تجربه کرد. طی یک‌سال گذشته، حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران 5 درصد افزایش یافت؛این‌درحالی است که متوسط قیمت مسکن در پایتخت نیز در همین بازه زمانی ریزنوسا ن 5 درصدی را تجربه کرد؛بازار معاملات مسکن شهر تهران درحالی سال گذشته با افزایش حجم معاملات و ریزنوسان 5 درصدی قیمت از ابتدای سال با عبور از دوره رکود به فاز پیش‌رونق وارد شد که کارنامه یک‌سال گذشته بازار معاملات مسکن در سایر مراکز استان‌ها روندی متفاوت یعنی «تعمیق رکود» در بازار مسکن دیگر شهرهای کشور را گزارش می‌کند.
برچسب ها: اقتصاد ، مسکن ، رکود ، بازار ، 96
نام:
ایمیل:
* نظر: