bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
معادله‌ای که با سرطان حل شد؛
خبرهای تلخ زودتر از خبرهای دیگر می‌رسد و همیشه هم راست از آب در می‌آید و در این مورد نمی‌توان کمترین شکی داشت. در طول 24 ساعت گذشته فضای مجازی لبریز از پیام‌هایی شده است که شاید کمتر کسی باورش را می‌کرد.
کریم جعفری:
خبرهای تلخ زودتر از خبرهای دیگر می‌رسد و همیشه هم راست از آب در می‌آید و در این مورد نمی‌توان کمترین شکی داشت. در طول 24 ساعت گذشته فضای مجازی لبریز از پیام‌هایی شده است که شاید کمتر کسی باورش را می‌کرد. زمان زیادی نبود که ایرانی‌ها او را شناختند، او را دنبال کردند و به او افتخار کردند، حالا هم با افتخار از درگذشت او می‌گویند. شاید این سرنوشت بشریت باشد که این‌چنین برگ‌های گرانبهایی را از انبان جمعیت هفت میلیارد نفری خود انتخاب می‌کند و آسمانی می‌کند. شاید، این سرنوشت در انتظار خیلی‌های دیگر باشد. کمترین چیزی که ممکن بود به‌نظر نگارنده برسد، یک هاوکینگ دیگر بود، نه اینکه او به این زودی جهان مادی را ترک کند. هر چند سررشته زیادی از ریاضیات ندارم،‌ اما همین یک روز گذشته که خبرها و پست‌های متفاوت وی را می‌خواندم، به یک نکته مهم رسیدم، آدم می‌تواند همه چیز را دوست داشته باشد، عاشق ریاضیات باشد، عاشق عددهایی باشد که گره از مشکلات بسیاری از انسان‌ها باز می‌کنند، معادله‌های چند مجهولی را با شیوه‌های جدید حل کنند و لبه‌های دانش را به سمت‌های دیگری ببرند. اما هر چه که هست، هر چه که باشد، اینها دیگر دردی را دوا نمی‌کند. 

در کشور ما مانند پرفسور مریم میرزاخانی بسیار هستند، فقط باید مراقب‌شان بود، فقط باید هوایشان را داشت. نباید گذاشت که آنها بروند، باید این سرمایه‌ها را در خاک کشور در نزدیکی خود حفظ کرد. این نهایت و منتهای آرزویی است که می‌توان برای جوانان نخبه و بسیار باهوش ایرانی کرد. با این حال، آنهایی که ریاضی می‌دانند و می‌خوانند بیشتر و بهتر از من او را می‌شناختند. برای روح بلند این استاد مسلم ریاضیات که روح خوارزمی و خیام در او حلول داشت و او از سلاله پاک همان اندیشمندان پاک‌اندیش ایرانی می‌دانم، آرامش ابدی آرزو می‌کنم. 
خبر تلخ درگذشت «مریم میرزاخانی»، نابغه ریاضی ایران و جهان و تنها زن دارنده «جایزه فیلدز» که به او لقب «سدشکن» در علم ریاضیات را داده بودند، همه را در بهت و ناباوری فرو برد؛ این استاد دانشگاه «استنفورد» 20 سال پیش، از سانحه سقوط اتوبوس حامل تیم نخبگان اعزامی به بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور جان سالم به در برده بود، اما این بار پس از 4 سال مبارزه، تسلیم سرطان شد.

چند روز پیش بود که خبری رسانه‌های ایران را در شوک فرو برد؛ خبری با مضمون «ابتلای پروفسور مریم میرزاخانی، ملکه ایرانی ریاضیات جهان به سرطان»! در این بین کندوکاش‌ها از صحت و سقم این خبر نتیجه‌ای نداشت و هیچ کدام از منابع معتبر و رسمی واکنشی در رابطه با تایید یا تکذیب این خبر نداشتند و تنها بر حفظ حریم شخصی «پروفسور میرزاخانی» تاکید می‌کردند، تا اینکه «فیروز نادری»، دانشمند ایرانی ناسا با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مبنی بر اینکه مریم میرزاخانی از کسانی است که به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهد، اما شما باید افکار و انرژی‌های مثبت به سوی او بفرستید، این خبر را به صورت غیرمستقیم تایید کرد.
زمانی که این خبر به صورت غیرمستقیم تایید شد، سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبودی «مریم میرزاخانی»، آمادگی این وزارتخانه را برای هر نوع مساعدت جهت بازیابی کامل سلامتی این نابغه ریاضی اعلام کرد. همچنین مردم در شبکه‌های اجتماعی با انتشار پست‌هایی ضمن دعا و نیایش برای تندرستی وی، «میرزاخانی» را یکی از اسطوره‌های معاصر ایران در عرصه علم و دانش معرفی می‌کردند؛ کسی که تاکنون هیچ فرد ایرانی نتوانسته به جایگاه او در علوم جهان دست یابد.

در حالی‌که همگان منتظر انتشار خبر خوشایندی در خصوص وضعیت سلامت «پروفسور میرزاخانی» بودند، صبح روز گذشته، به ناگهان اعلام شد که سرطان بر «اولین زن دارنده مدال فیدلز ریاضیات» غلبه کرده است. خبر درگذشت «مریم میرزاخانی» به قدری ناگوار و ناگهانی بود که «فیروز نادری» با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد... خیلی زود رفت.» پس از انتشار این پست‌، شبکه‌های اجتماعی شاهد سرریز شدن تصاویر و مطالبی در خصوص زندگی و سوابق علمی این نابغه ریاضی شد تا جایی که نام «مریم میرزاخانی» به یکی از ترندهای توییتر تبدیل شد.
روزنامه بامداد جنوب، درگذشت این نابغه ریاضی ایرانی را به همه دوستداران ایران، علم و دانش بشری تسلیت می‌گوید. بدون شک، ایرانی‌ها همواره در راه علم‌آموزی و دانش‌ افزایی سد شکن بوده و هستند و در این مسیر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: