bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز در باره موضوعات مختلف از جمله موضع این قوه برای اجرای منشور حقوق شهروندی، محکومیت جاسوس امریکایی، اعتراف قاتل آتنا به یک قتل دیگر، بازدید خارجی ها از زندان اوین و نامه احمدی نژاد سخن گفت.

 حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و چهاردهمین نشست خبری گفت: بانک مرکزی و مسوولان اجرایی کشور و بخش نظارت اهتمام ویژه و تلاش وافری دارند برای اینکه مشکلات موسسات و شرکت های تعاونی اعتبار را رفع کرده و آنها را ساماندهی کنند.
وی افزود: مسئولان بانک مرکزی تلاش وافری در ساماندهی شرکت های تعاونی اعتباری دارند و می خواهند موسسات بی مجوز را مجوز دار و برای انحلال برخی موسسات اقدام کنند که این کار بسیار خوبی است.
وی افزود: تلاش بانک مرکزی برای احقاق حقوق مردم خوب است و قوه قضاییه هم به او کمک می کند و از بانک مرکزی می خواهم در تسریع حقوق مردم قدم بردارند.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به انتشار برخی اخبار نادرست، گفت: روز گذشته با فرد دیگری مصاحبه شده و در زیرنویس صدا و سیما اسم من آمد که من گفتم حرفی راجع به موسسه کاسپین نزدم؛ صدا و سیما آن را اصلاح کرد اما امروز روزنامه ها این خبر را به نقل از من کار کردند.
وی افزود: در خبر دیگری کشفیات حاصل از کارچاق کن ها را ١٥ هزار میلیارد تومان آمده که این نادرست است.
وی عدد صحیح آن را ١٥ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تعداد شکایت ها علیه قضات هم درست نبوده است.

اعتراف قاتل آتنا به یک قتل دیگر 
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه قاتل آتنا دختر هفت ساله پارس آبادی به قتل دیگری هم اعتراف کرده است، گفت: جسد این زن هنوز پیدا نشده است.
وی تصریح کرد: بحث خانم کوچولویی که توسط یک مجرم به قتل رسیده در همان لحظه که اعلام مفقودی می شود همه مسئولان استانی، نیروی انتظامی، هلال احمر، دادستانی و غیره وارد کار شده و موضوع را بررسی می کنند که در نتیجه بررسی اولیه نتیجه ای حاصل نمی شود.
وی تاکید کرد: به افرادی مظنون می شوند که یکی همین قاتل بود و قبل از جرم به خانم خود پیغام می دهد مقداری مواد مخدر جاسازی کردم و او را جابجا کردم خانمش نگران می شود و اطلاع می دهد که وقتی به آن مکان می روند با جنازه این کودک مواجه می شوند.
محسنی اژه ای ادامه داد: وی به مورد دیگری اعتراف می کند که خانمی را هم قبلا به قتل رساندم و او را در فلان چاه انداختم اما هنوز اثری از آن جسد پیدا نشد. به غیر از اعتراف او، هنوز اسناد مدارکی برای وجود جسد در مکان اعلام شده وجود ندارد.
وی اظهار داشت: سه نفر مفقود شدند اما او به دو مورد اعتراف کرد البته هنوز جسد کشف نشده است.

محکومیت ١٠ ساله حبس برای جاسوس امریکایی در دادگاه بدوی
محسنی اژه ای با بیان اینکه یکی از عوامل دو تابعیتی امریکا با تابعیت امریکا و یکی دیگر از کشور دیگر اروپایی با نفوذ خاصی وارد ایران و با تلاش وزارت اطلاعات دستگیر شده است، گفت: این جاسوس در دادگاه بدوی به ١٠ سال حبس محکوم شد و در صورت قطعی شدن حکم، جزئیات حرکات او را و اینکه مستقیم از طرف امریکا حمایت می شد را توضیح می دهم.

بازدید خارجی ها از زندان اوین
محسنی اژه ای در ادامه درباره دعوت سازمان زندان ها از تعدادی از سفارت خانه ها برای بازدید از زندان اوین گفت: نمایندگان 50 سفارت خانه خارجی از زندان اوین بازدید کردند و بخشی از مصاحبه های این افراد پس از بازدید را که دیدم از آنچه که افراد ضد انقلاب گفتند متعجب شدم. 
وی تصریح کرد: بازدیدکنندگان از بازدید خوشحال شدند چون با سعه صدر به سوالات آنها پاسخ داده شد. ولی برخی از افراد ضد انقلاب یا بعضی از کسانی که ایرانی هستند و خارج از کشور هستند از این بازدید اظهار نارضایتی می کردند که باید برای اینها تاسف خورد.

موضع قوه قضائیه برای اجرای منشور حقوق شهروندی
محسنی اژه ای درباره منشور حقوق شهروندی گفت: قوه قضاییه از هر طرح و برنامه ای که در جهت حفظ حقوق همه شهروندان باشد، استقبال می کند از این رو در زمان آیت الله شاهرودی بخشنامه کرد و بعد قانونی تصویب شد که این قانون تا الان اجرا می شود.
وی افزود: ستاد حقوق بشر هم وجود دارد که مصوبه شورای امنیت ملی را پشت سر دارد و آنچه رییس قوه قضاییه یادآور شد ایجاد یک مرکز موازی است.
وی افزود: قوه قضاییه از آنچه مربوط به حقوق همه شهروندان است، استقبال و از آن حمایت می کند.

رسیدگی به شکایات مربوط به سند ٢٠٣٠ در دیوان عدالت 
سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت از قرارداد نفتی به قوه قضاییه گفت : اطلاعی در این زمینه ندارم اما درباره ٢٠٣٠ بحث دیگری است که ربطی به قرارداد نفتی ندارد افرادی شکایت کردند و در دیوان عدالت اداری در حال بررسی است و هنوز به رای نرسیده است.
روال دیوان عدالت این است که در آغاز موضوع شکایت را به اطلاع نهاد مربوطه می رساند و پاسخ دریافت می کند و در صورت لزوم از طرفین دعوت و حرف های دو طرف شنیده می شود و سپس موضوع به کمیسیون تخصصی و بعد از آن به هیات عمومی دیوان برای رسیدگی می رود.

کمیسیون حمایت از سرمایه گذاران
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره فعالیت و اقدامات کمیسیون حمایت از سرمایه گذار، گفت: قوه قضاییه اقدامات جانبی که برای صاحب پرونده و صاحب سرمایه کمک کار باشد، انجام می دهد.
معاون اول قوه قضاییه اقدام دیگر را از باب پیشگیری دانست و ادامه داد: اگر معاونت پیشگیری قوه قضاییه با کمک دستگاه های مختلف، احساس کند اقداماتی سلبی و ایجابی برای حمایت از سرمایه گذاری باید انجام شود این اقدام را اجرایی می کنند اما پرونده ای در این خصوص تشکیل نمی شود.
وی مورد سوم را اقدام دستگاهی دانست که هنوز به جرمی منتهی نشده اما گزارشاتی می رسد، افزود: در این صورت سرمایه گذار را صدا می زنند و إشکالات را به او تذکر می دهند که البته این موارد ثبت می شود اما ثبت کیفری نیست. 

فضای مجازی باید مدیریت شود
محسنی اژه ای با تاکید بر استفاده بهینه از فضای مجازی گفت: درعین حال این فضای مجازی باید مدیریت شود در غیر این صورت آثار زیانباری از جهات و طیف های مختلف بویژه جوانان، گریبانگیر کشور می شود.
وی با اشاره به دو مرجع عام در کشور یکی مرجع قضایی و دیگری کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، ادامه داد: مرجع قضایی وظیفه دارد با مجرمان فضای مجازی برخورد کند و این جزو وظایفش است که متخلفان چه در فضای مجازی و چه واقعی برخورد کند.
وی افزود: در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ، برای جلوگیری از مصداق مجرمانه تصمیم گیری می کنند؛ البته اعضای دولت بیشتر از قوه قضاییه هستند و ممکن است مواردی را دولت مصداق جرم نداند و سازوکاری هم پیش بینی شده که در صورت فوریت یافتن مصداقی مجرمانه، جلسه باید هر چه سریع تَر تشکیل شود نه بعد از دو هفته.
این اختلاف درطول سال های اخیر وجود داشته اما تعداد دقیق آن را نمی دانم؛ امیدوارم مسئولان ذیربط اهتمام ویژه ای داشته باشند و با ایجاد زیرساخت های بومی، خسارات کمتری به کشور تحمیل شود چون متاسفانه دشمنان به همه اطلاعات می توانند دسترسی داشته باشند.

فرازهایی از نامه احمدی نژاد خلاف واقع است 
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود درباره بازداشت یکی از مسئولان دولت قبل و اظهارات رییس دولت دهم و جوابیه دادستانی تهران، گفت: آقای احمدی نژاد در نامه ای سرگشاده خطاب به ملت نوشت که فرازهایی از آن، خلاف واقع است. 
محسنی اژه ای افزود: آقای احمدی نژاد در نامه ای سرگشاده خطاب به ملت نوشت که فرازهایی از آن، خلاف واقع است؛ مواردی را در این نامه مطرح کرد که حقیقتا باید به آن پرداخت و مسایل دیگری جدای از پرونده را مطرح کرده که الان جای پاسخگویی نیست. 
وی درباره اطلاعیه دادستانی تهران افزود: قوه قضاییه بر این نیست تا چیزی ضرورت پیدا نکند و دیگران به آن بپردازند، موضوعی را طرح کند و حتی به این موضوع و کم بودن اطلاع رسانی ایراد می گیرند. 

محسنی اژه ای افزود: از زمان تصویب قانون آیین دادرسی کیفری اجازه نداریم مشخصات هر پرونده ای را حتی در صورت علنی بودن دادگاه طرح کنیم مگر جایی که افرادی مواردی مطرح می کنند که باید تنویر افکار عمومی انجام شود؛ در جایی از قانون، قانونگذار گفته اگر مواردی ضرورت پیدا کند با درخواست دادستان و اجازه رییس دادگاه می توان تصویر این فرد را منتشر کرد. 
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: وی(احمدی نژاد) جرم معاونش را اجرای مصوبه دولت در پاداش ٣٠٠ میلیونی به مقامات اسبق اعلام کرد که این کاملا خلاف واقع است و چنین چیزی نیست . 
محسنی اژه ای اتهامات بقایی را تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی اعلام کرد و گفت: حتی در بازجویی اولیه اتهام دیگر مطرح شد که ٢ میلیون یورو وجه نقد بدون ثبت و ضبط رسمی در اختیار این متهم قرار گرفته و قرار بود به فرد دیگری بدهد. 
وی ادامه داد: برای تکمیل پرونده نیاز به احضار و دعوت از او بود که ٢٤ اسفند ٩٥ او را دعوت کردند و مامور ابلاغ گفته منزل شناسایی نشده است. 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: متهم دو وکیل داشته که با إرفاق به ایشان، دو وکیل کفیل او هم شدند؛ به یکی از وکلا اعلام شده به متهم ابلاغ کنید او به دادگاه بیاید که این وکیل حاضر به امضای صورتجلسه نشده و در نامه ای اعتراض کرد که این موارد به او گفته شده است. 
وی درباره محل او در زندان گفت: متهم غذا را بارها با هزینه دستگاه از بیرون تهیه می کرده و هنوز قوه قضاییه از او طلبکار است؛ مکررا با خانواده در تماس و در سوئیتی بوده که یخچال و تلویزیون داشته و از نور کافی برخوردار بوده و از برخی خانه های من و شما هم بهتر بوده است. 
به گفته محسنی اژه ای، قرار بود این متهم به قسمت عمومی منتقل شود که متهم گفت که در سوئیت خیلی راحت تَر است. 
این مقام قضایی با اظهار بی اطلاعی نسبت به خبر اعتصاب غذای معاون رییس دولت دهم، اضافه کرد: اطلاعی در این باره ندارم و نپرسیدم. 
محسنی اژه ای درباره پرونده اخاذی در بوشهر گفت: این پرونده در شرف صدور کیفرخواست هزار صفحه ای است که کار بسیار سختی است. 

 پرونده اهانت کنندگان به رییس جمهور در دادسرا در حال رسیدگی است 
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده توهین کنندگان به رییس جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: اقدام داخل خیابان بود و نیروی انتظامی می توانست همان جا اقدام کند. 
وی با بیان اینکه در این راستا افرادی شناسایی و معرفی شده اند ، ادامه داد: خود دادستان هم به همین منظور پرونده تشکیل داده و این پرونده در دادسرا مطرح و درحال رسیدگی است. 

پرونده واگذاری املاک شهرداری هنوز به دادگاه نرفته 
سختگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاک شهرداری اظهار کرد: همانطور که دادستان تهران اعلام کرد چندین قرارداد فسخ شده است و تعدادی که احساس می شد پول دست آنان است ، برگردانده شد و 
١٨٥ نَفَر مورد تحقیقات قرار گرفته اند؛ اما هنوز کیفرخواست صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است. 

رییس قبلی ناجا در دادگاه پرونده دارد 
خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه درباره صحت و سقم خبر بازداشت بودن رییس قبلی ناجا پرسید که این مقام قضایی این مطلب را إنکار کرد. 
خبرنگار مجددا پرسید آیا او در دادگاه پرونده ای دارد یا نه، که محسنی اژه ای موضوع پرونده دار بودن مقام عالی قبلی ناجا را تایید کرد. 

تایید خبر بازداشت حسین فریدون 
خبرنگاری با بیان مطالب اشاره شده در مناظرات انتخاباتی، تخلف حسین فریدون برادر رییس جمهور و اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی می کند، سوالی از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آیا خبر بازداشت این فرد صحت دارد یا نه، که محسنی اژه ای این خبر را تایید کرد. 
وی افزود: این فرد در چندین نوبت تحقیق شد و از افراد مرتبط هم تحقیق شد و برخی بازداشت شدند. 
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شد ، ادامه داد: چون ایشان قرار را تامین نکرد به زندان معرفی شد و اگر وثیقه تامین شود طبیعتا آزاد می شود و رسیدگی به پرونده ادامه می یابد. 

درخواست تخفیف مجازات برای سی نفر از اعدامیان مواد مخدر 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: در سنوات گذشته در سال های 94 و 95 اقدامات فرهنگی در سطح قوه قضاییه و مخصوصا سازمان زندان ها در ساختار و بودجه تقویت شده و آثار خودش را هم اکنون نشان می دهد. 
محسنی اژه ای افزود: یکی از کارهای مفید و موثر در سازمان زندان ها ارتباط زندانیان با قرآن بوده است به طور مثال در آذربایجان شرقی تعداد یکهزار و 719 نفر از زندانیان در بخش های مختلف ترتیل ، قرائت و غیره فعالیت دارند و 245 نفر توانستند قرآن را از یک تا سی جزء حفظ کنند که مایه خوشحالی است. 
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه استان مرکزی هم در این زمینه بسیار فعال است گفت: کسانی که محکوم به مجازات اعدام در خصوص مواد مخدر شده بودند و حکم اعدام آنها قطعی و دستور اجرا صادر شده بود و وقتی که گزارش شد برخی از این افراد در مدت محکومیت 20 جز قرآن را حفظ کرده اند و آثاری از ندامت و پشیمانی در آنها به وجود آمده است من برای 30 نفر از آنها تقاضای تخفیف مجازات کردم که با برخی موافقت شده و برخی هم در مسیر تخفیف مجازات هستند. 

درباره حادثه مترو شهرری 
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره صحت یا سقم بازداشت مدیرعامل اسبق پرسپولیس اظهار بی اطلاعی کرد و درباره پرسش دیگر همین خبرنگار که آیا مامور نیروی انتظامی این حق را داشت روز گذشته در حادثه مترو شهرری به مهاجم تیری شلیک کند که موجب مرگ او شود، گفت: مامور نیروی انتظامی اگر چنانچه ضوابط تیراندازی را رعایت کند و آموزش دیده باشد، حتی در صورت کشته شدن طرف، مقصر نیست. 
وی افزود: مواردی از این دست قبلا هم اتفاق افتاد که مامور ناجا همه ضوابط را رعایت کرده و از کمر به پایین شلیک می کند اما ممکن است در اثر خونریزی زیاد تا زمان مداوا فرد مهاجم یا تیرخورده جان خود را از دست دهد که این دیگر تقصیر تیرانداز نیست. 
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه درصورتی که مامور ناجا آموزش دیده نباشد یا ضوابط تیراندازی را رعایت نکند و موجب کشته شدن طرف شود، مقصر خواهد بود، اضافه کرد: اگر نیروی انتظامی ضوابط را رعایت کند مقصر نیست. 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس نسبت به بانک مرکزی و دزد بودن این بانک، گفت: نه این مطلب را شنیدم و نه از آن اطلاعی دارم که بخواهم چیزی بگویم البته هیچ دستگاهی بی عیب نیست. 

کاسبان تحریم 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات نوبخت در مورد کاسبان تحریم و اینکه آیا منظور از کاسبان تحریم همان ماجرای فروش نفت توسط نیروی انتظامی است، گفت: این را باید از سخنگوی دولت بپرسید و تاکنون هیچ پرونده‌ای به این نام به قوه قضائیه نیامده است. 
محسنی اژه ای ادامه داد: اگر منظور شما پرونده بابک زنجانی است باید بگویم این پرونده توسط مدعی العموم مطرح شده و تا مدت‌ها وزارت نفت و دولت شاکی نبود و در مقطعی تقاضای ممنوع الخروجی مطرح شد و بابک زنجانی با شکایت مدعی العموم بازداشت شده است. 
وی در خصوص ارتباط فروش نفت توسط نیروی انتظامی با پرونده بابک زنجانی اعلام کرد که فروش نفت توسط ناجا با پرونده بابک زنجانی ارتباط ندارد. 

ثبت اسناد مالکیت خودرو
سخنگوی قوه قضاییه در مورد الزام افراد به مراجعه به دفاتر اسناد برای ثبت مالکیت خودرو گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی الزام به این کار را تکذیب کردند و در بخشنامه ریاست قوه قضاییه نیز آمده است که اگر مالکیت خودرو در دفاتر اسناد ثبت شده باشد به عنوان سند رسمی محسوب می شود و اگر در محاکم در باره مالکیت خودرو پرونده ای مطرح شد این سند به رسمیت شناخته خواهد شد. 
سخنگوی قوه قضاییه در باره سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قوه قضاییه گفت: در آن نشست آقای لاریجانی برخی مسائل مربوط به قوه قضاییه در برنامه ششم توسعه را مطرح کردند که به گونه ای صحبت کنیم تا افراد از سرمایه گذاری نگران نشوند و البته به دولت هم توصیه هایی داشتند. 
وی افزود: به نظر من سرمایه گذار بیشتر از تغییرات در بخشنامه ها و مقررات گمرک، صادرات و واردات نگران است و این نگرانی را کمتر دارد که فردی که مجرم است دستگیر و به جرم او رسیدگی شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: