bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
عمر خودروهای تک‌ستاره شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ سر آمده و تولید آنها باید متوقف شود.
چندی پیش، خبرگزاری ایسنا در گفت‌وگو با برخی کارشناسان به این سوال که چرا خودروسازان به گزارش‌های ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی ترتیب اثر نداده و کیفیت محصولات خود را افزایش نمی‌دهند، پرداخت.
متن پرسش مطرح شده با کارشناسان این بود که «بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران‌خودرو، سایپا، مدیران‌خودرو و کرمان‌خودرو ماه‌ها و بلکه سال‌هاست که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است!؟».

کارشناسان در پاسخ به این پرسش متفق‌القول معتقد هستند که عمر خودروهای تک‌ستاره که در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند، سر آمده و تولید آنها باید متوقف شده و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.
در این زمینه، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن درخواست از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، مدیران‌خودرو و کرمان‌خودرو برای توقف تولید خودروهای با کیفیت پایین، تصریح کرد: مشکل ما در حوزه کیفیت خودروهای داخلی این است که اگرچه هر ماه گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی تهیه و منتشر می‌شود اما به این گزارش‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود.
همچنین یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد که تولید خودروهای تک‌ستاره در شان صنعت خودرو و مردم ایران نیست. حسن کریمی سنجری خاطرنشان کرد: متاسفانه در خودروهای تک ستاره به سه دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم، ناتوانی قطعه‌سازان داخلی و همچنین امکان‌پذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت این خودروها وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است که یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است. ابوالفضل خلخالی تاکید کرد که یکی از دلایل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی، رانت‌ها و زد و بندهای پشت پرده است. در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بی‌کیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پر تیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است.

شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک‌ستاره از سوی شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، مدیران‌خودرو و کرمان‌خودرو با بیان این‌که این خودروها عمرشان را کرده‌اند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی آنها با محصولات جدید باشند، تصریح کرد: خودروهای تک ستاره عمر خود را کرده‌ و به انتهای عمر خود نزدیک شده‌اند بنابراین صرف هزینه‌های جدید برای افزایش کیفیت آنها چندان منطقی نبوده و این سرمایه‌ها باید صرف تولید خودروهای جدید و با کیفیت شود.
طبق جدیدترین گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی؛ خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی (یک ستاره از پنج ستاره کیفی) تولید می‌شوند.

برچسب ها: اقتصاد ، خودرو ، توقیف ، سایپا
نام:
ایمیل:
* نظر: