bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
این روزها بحث داغ سیاست در استان در دو نکته مهم خلاصه می‌شود. خلاصی از استاندار فعلی و آمدن نماینده جدید دولت به استان که بر اساس آخرین خبرها فردی غیربومی خواهد بود و انتخاب 36 شهردار در شهرهای بزرگ و کوچک استان.
بایسته‌های انتخاب شهردارکریم جعفری:
این روزها بحث داغ سیاست در استان در دو نکته مهم خلاصه می‌شود. خلاصی از استاندار فعلی و آمدن نماینده جدید دولت به استان که بر اساس آخرین خبرها فردی غیربومی خواهد بود و انتخاب 36 شهردار در شهرهای بزرگ و کوچک استان. کسانی که دستی بر آتش دارند از رایزنی‌های این روزهای شوراهای شهر برای انتخاب شهردار به خوبی اطلاع دارند. در این رایزنی‌ها بر اساس ملاک و معیارهای متفاوتی که هر شورا برای خود دارد، شهردار انتخاب خواهد شد. در برخی شهرستان‌ها معمولا فرماندار دخالت ویژه‌ای در انتخاب شهردار (البته برخلاف قانون) دارد هر چند که بر اساس اطلاع ما اعضای شورا چندان محلی به فرماندارها نگذاشته و نمی‌گذارند، برخی از شوراها از مدیران استانداری گلایه دارند که چرا در حال پیشنهاد این و آن هستند و تماس‌های تلفنی آنها حتی یک روز هم قطع نمی‌شود، برخی از افراد صاحب‌نفوذ هم وجود دارند که در قالب پیمانکارهای قدرتمند پشت پرده برای شهردار جدید در شهرهای مختلف لابی می‌کنند. اما مهمترین انتخاب شهردار به مرکز استان باز می‌گردد.

 جایی که اعضای شورای آن 9 نفره بوده و دارای گرایش‌های متفاوتی هستند. از دو ماه پیش از انتخابات تصمیم گرفتم در مورد انتخاب شوراها ورود نکنم و حتی در مورد انتخاب شهردارها نیز به شکل رسمی و در حوزه رسانه‌ای تاکنون مطلبی قلمی ننوشته‌ام. اما در روزهای اخیر خبرهای عجیب و غریبی در مورد گزینه‌های متفاوت برای شهرداری شهرهای بزرگ استان به گوش می‌رسد، خبرهایی که نشان می‌دهد همین اول کار برخی از دوستان حاضر در شورای شهرهای مختلف بیش از آنکه دنبال توسعه شهری باشند، دنبال افکار و خواست‌های فردی و گروهی خود هستند. شنیدن نام افرادی که حتی سابقه یک هفته کار در شهرداری را نداشته و تجربه‌ای در این حوزه سخت و پیچیده ندارند انسان را به حیرت وامی‌دارد که واقعا راه یافتگان به شورای شهر، چه فکری در مورد ماموریت محوله از طرف مردم کرده و می‌کنند؟ از 9 نفر اعضای شورای شهر بوشهر چند نفری از دوستان نزدیک ما هستند و خدا می‌داند در چند هفته اخیر هیچ صحبتی با آنها در مورد اینکه چه کسی مدنظر شما برای شهرداری مرکز استان است، نداشته‌ام. دلیل این امر هم احترام گذاشتن به حق آنها است.
با این حال، چند نکته با شنیدن برخی حواشی به‌نظرم رسید که مطرح کنم، البته این نکات از زبان و قلم یک روزنامه‌نگار مستقل است که هیچ وابستگی سیاسی و باندی و جریانی ندارد و صرفا دلش برای شهر و استانش می‌سوزد. 

1) کسی نامزد شهرداری شود که سابقه کار در این حوزه را داشته باشد. شهرداری آن هم در مرکز استان ساز و کارهای لازم خود را دارد. شهرداری بندر بوشهر محل آزمون و خطای افراد و دوستان نیست. 
2) شهرداری انتخاب شود که بیش از آنکه اهل شعار باشد، اهل عمل باشد. ما در همین استان شهرداری داشته‌ایم که روز کسی پیدایش نمی‌کرد، اما شب برای ریا هم که شده بود، شیلنگ به دست، چمن آب می‌داد. اینگونه افراد به درد نمی‌خورند. هر فردی که در این حوزه نامزد شد باید برنامه مدون داشته باشد. 
3) شهردار سفارشی نباشد. متاسفانه نهادهای قدرت برای معرفی فرد یا افراد مدنظر خود رایزنی‌های گسترده، فشرده و همه‌جانبه‌ای داشته و دارند. اعضای شورا نباید نگاهشان به سفارش دستگاه‌های اجرایی باشد.
4) کلاه تخصیص بودجه سر اعضای شورا نرود. شنیده‌ایم که مثلا به شورای فلان شهر پیشنهاد شده که اگر فلان آقا شهردار شود، ما ردیف‌های اعتباری بیشتری تخصیص خواهیم داد! این یک نوع کلاه‌برداری مدرن است. اینهایی که چنین قول‌هایی می‌دهند اول پایداری در پست و سمت خود را اثبات کنند که می‌مانند و دو ماه دیگر حضور دارند، بعد از تخصیص اعتبار حرف بزنند.

5) اعضای شورای شهر باید دنبال انتخاب شهردار با اکثریت آراء باشند. مردم به این افراد رای داده‌اند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند. از سرنوشت بسیاری از اعضای پیشین شورای شهر در مناطق مختلف استان باید درس گرفت. این صندلی عاریتی برای چهار سال است. اگر خوب انتخاب نکنید، فرد یا افراد دیگری جای شما را خواهند گرفت، مردم با کسی تعارف ندارند. 
6) حسن انتخاب شهردار به این خواهد بود که اعضای شورا به‌عنوان یک بازوی مشورتی خوب در کنار شهردار باشند. قرار نیست که شهردار فقط کار کند و اعضای شورا هم تماشا یا برعکس. باید یک مرامنامه اخلاقی تهیه شود تا شهردار بر اساس این مرام‌نامه انتخاب گردد.

7) اعضای شورا مراقب برخی از اعضای خود باشند. متاسفانه کسانی در استان هستند که به لطایف‌الحیل وارد شورا شده و تنها و تنها هنرشان انتخاب شهردا و سپس زیرآبی رفتن علیه وی است. البته تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست نیست، ولی بسیار خطرناک هستند.  
8) شهرداری باید انتخاب شود که شهر را بشناسد، مشکلات را بداند، دارای روابط عمومی قوی باشد. اگر شهردار شهر نشناسد، هیچ پروژه‌ای در شهر رقم نخواهد خورد. 
9) شهردار باید دارای ارتباطات گسترده‌ای در سطح استان و مرکز کشور باشد. شهرداری که چنین قابلیتی نداشته باشد فرداروز با همه مدیران دستگاه‌های اجرایی دچار مشکل خواهد شد. اگر در تهران ارتباطات سطح عالی نداشته باشد، نمی‌تواند برای برخی از پروژه‌ها ردیف‌های بودجه‌ای ملی بگیرد.

10) این موارد می‌تواند برای همه شوراهای شهر استان مدنظر قرار گیرد، اما روی صحبت با دوستان و اعضای شورای شهر مرکز استان است که روزهای پرمشغله‌ای دارند. 
در مورد سایر شوراها هم آنها تهدیدها نترسند. اعضای شورای شهر منتخب مردم هستند، می‌توانید هرگونه فشار مستقیم و غیرمستقیم را به روزنامه بامداد جنوب به‌عنوان رکن چهارم دمکراسی و چشم بینای مردم گزارش دهید تا منصوبان را در برابر افکار عمومی و مردم قرار دهیم. اگر تهدید کردند که حق آلایندگی،‌ ارزش افزوده و یا سایر ردیف‌های بودجه‌ای را به دلیل انتخاب شهردار غیرهمسو یا مرتبط نمی‌دهیم باز هم به سراغ بامداد جنوب بیائید تا آنها را مجبور به اعمال قانون کنیم. در این زمینه با هیچ کس تعارف نداریم و این تعهد خود را با هزینه‌های بسیار اثبات کرده‌ایم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: