bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
راهکار خودروساز داخلی برای جلب رضایت مشتریان؛
سال‌های سال است که بیشتر مردم ایران خودروهای مورد استفاده خود را از دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو تهیه می‌کنند. انحصار در تولید خودرو از سوی این خودروسازان و تعرفه‌های سنگین برای خودروهای وارداتی سبب شده تا این شرکت‌ها بدون رقیب برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهند و...
بامدادجنوب- جواد شکریان:
سال‌های سال است که بیشتر مردم ایران خودروهای مورد استفاده خود را از دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو تهیه می‌کنند. انحصار در تولید خودرو از سوی این خودروسازان و تعرفه‌های سنگین برای خودروهای وارداتی سبب شده تا این شرکت‌ها بدون رقیب برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهند و به‌جای کاهش هزینه‌ها، کاهش کیفیت را شاهد بوده و به‌جای افزایش کیفیت، افزایش قیمت را در دستور خود داشته باشند.

البته تداوم این وضعیت سبب شد تا پس از سال‌ها نارضایتی و دست به دست هم دادن سلسله‌ای از دلایل، مردم در اقدامی هماهنگ و یکپارچه در قالب کمپین «نه به خودروی داخلی»، خودروهای خودروسازن داخلی را تحریم کردند. این کمپین که هم‌راستا با مذاکرات هسته‌ای و با امید به توافق و بهبود وضعیت خودروسازی و کاهش قیمت‌ها شکل گرفته بود، فشار زیادی به خودروسازان وارد کرد. با این حال، با ورود دولت به این ماجرا و اعتماد مردم به دولت روحانی و وعده‌هایی که خودروسازان برای ایجاد تغییر، افزایش کیفیت و رعایت استانداردهای جهانی دادند، ماجرا برای خودروسازان ختم به خیر شد.

 بر این اساس، قرار شد تا پس از پایان مذاکرات و توافق هسته‌ای، دولت شرایط لازم را برای خودروسازان داخلی فراهم کرده و زمینه ورود خودروسازان بزرگ دنیا را به ایران مهیا کند. خودروسازان هم پس از سال‌ها خودکامگی و حکومت بلامنازع بر بازار و مشتریان، از برخی مواضع خود کوتاه آمده و امتیازات اولیه‌ای را برای خریداران خود منظور کردند.
خودروسازان قول دادند تا علاوه بر ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی برای ساخت خودروهای جدید و ارزان‌قیمت، کیفیت خودروهای پیشین خود را نیز ارتقا دهند. مجموعه این کارها در کنار اعتماد مردم به دولت منتخب و قول‌های مسوولان خودروساز سبب شد تا کمپین نخریدن خودروی ایرانی جای خود را به حمایت از کالای داخلی داده و عزم راسخی برای خرید کالاهای ایرانی و تشکیل کمپین‌هایی در حمایت از خرید کالاهای داخلی شکل گیرد. 
پس از آن‌که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام رسید و دولت به وعده‌های خود در قبال ایجاد شرایط لازم برای ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی عمل کرد، انتظار می‌رفت که قیمت خودروهای این دو خودروساز با کاهش مواجه شده و کیفیت برخی خودروها هم افزایش یابد.
 با این حال، براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند‌ماه سال گذشته، در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان تمام خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲ و تیبا در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان نیز تنها ساندرو توانسته چهار ستاره کیفی را کسب کند. خودروهای پارس تندر، تندر ۹۰ پارس خودرو، تندر ۹۰ اتوماتیک، تندر ۹۰ ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.
خودروهای نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵ و دنا نیز دارای دو ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، سمند تبریز، ام‌وی‌ام S۱۱۰ و تیبا هاچ‌بک در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

نکته جالب در خصوص خودروهای داخلی این است که به‌دلیل نبود استطاعت مالی مناسب، خودروهای بی‌کیفیتی که تنها یک ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و با قیمت زیر 25 میلیون تومان به‌فروش می‌رسند، در زمره پرفروش‌ترین خودروها هم قرار می‌گیرند. 
 در همین حال، روز گذشته معاون فروش شرکت خودروسازی سایپا در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که این شرکت به محض دریافت مجوز شورای رقابت، افزایش قیمت‌ها را بر روی محصولات پراید، تیبا و تندر ۹۰ اعمال خواهد کرد.
ماجرا از این قرار است که اواسط تیرماه سال جاری، شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را صادر کرد. بر همین اساس با این مجوز قیمت، خودروهای پراید و تیبا حداکثر یک تا 5/1 درصد و قیمت سمند و پژو تا 5/2 درصد می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.
بنا بر اعلام معاون بازاریابی فروش سایپا هنوز ابلاغیه شورای رقابت به این شرکت ارسال نشده اما به محض دریافت مجوز، افزایش قیمت ها را بر روی محصولات پراید، تیبا و تندر 90 اعمال خواهند کرد.

رضا تقوی‌زاده با اعلام این‌که پراید با قیمت‌های فعلی زیان‌ده است، گفته است: استراتژی ما کاهش تدریجی تولید پراید است، به‌همین دلیل به‌دنبال تولید محصولی هستیم که رضایت بیشتری را جلب کرده و همچنین سودآوری را هم برای شرکت کسب کند.
با توجه به این صحبتها، بازار خودرو باید ظرف روزهای آینده شاید افزایش قیمت سه محصول شرکت سایپا باشد. اما سوال اینجاست که چرا پراید و تیبا در حالی که همچنان در رده تک‌ستاره درجا زده و خبری از افزایش کیفیت در آنها نیست، مجوز افزایش قیمت را کسب کنند. این در حالی است که قرار بود سیاست جدی برای خودروهای تک‌ستاره اتخاذ شود نه این‌که برای بی‌کیفیت بودن جایزه هم بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: