bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
حمیده عدالت در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
زنان که قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و بارها توانایی‌های خود را در جامعه مردسالار در عرصه‌های مختلف به اثبات رسانده‌اند، حالا مطالبه جدیدی دارند. آنها به‌دنبال سهم و فرصت‌های برابر هستند تا در عرصه‌های کلان توانمندی‌های خود را نشان دهند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
زنان که قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و بارها توانایی‌های خود را در جامعه مردسالار در عرصه‌های مختلف به اثبات رسانده‌اند، حالا مطالبه جدیدی دارند. آنها به‌دنبال سهم و فرصت‌های برابر هستند تا در عرصه‌های کلان توانمندی‌های خود را نشان دهند. در این میان گفت‌وگوهای متعددی درباره حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم از سوی فعالان سیاسی و فعالان حوزه زنان مطرح شد و اما زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد چندان خوشایند نیست. هر چند به باور برخی هنوز نمی‌توان اظهار نظری در خصوص افزایش و یا کاهش حضور زنان در کابینه کرد. با این حال این زمزمه‌های نا‌امیدکننده عزم زنان را راسخ‌تر کرده است.

حمیده عدالت، نماینده و رئیس فراکسیون زنان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره می‌گوید؛ بعد از انقلاب شاهد حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم، دراین دوران نیز  فعالیت آنها چشم گیرتر شده است به طوری که نمی‌توان زنان را نادیده گرفت اما متاسفانه نمی‌دانیم به چه دلیل فرصت برابر به زنان داده نمی‌شود. بی‌شک اگر به زنان فرصت دهند می‌توانند توانمندی‌های خود را اثبات کنند.
عدالت در ادمه تصریح کرد: با کمال تاسف در حال حاضر نه تنها در بحث وزرات بلکه در سطوح مدیریتی نیز زنان را نادیده می‌گیرند، این در حالی است که همه می‌دانیم زنان توانمند ما مسوولیت‌پذیر بوده و صادقانه فعالیت می‌کنند. هرچند در دولت یازدهم تلاش شد نگاه ویژه‌ای به زنان شود.
نماینده اسبق مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم بحث زد و بندهای سیاسی نیز یکی از موانع پیش روی زنان باشد. برخی از آقایان با زد و بندهای سیاسی کار خود را پیش می‌برند اما زنان این‌گونه رفتار نمی‌کنند. 
وی در ادامه با بیان این‌که ما شاهد هستیم بزرگان ما همچون رهبر انقلاب نیز به زنان اعتماد دارند و به‌نوعی اعتماد عمومی نسبت به زنان وجود دارد، گفت: اما هنوز موانعی بر سر راه زنان است. ما انتظار داریم که این مساله را برای ما باز کنند و بگویند به چه دلیل به زنان فرصت داده نمی‌شود. در حال حاضر به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند گویی می‌خواهند برسر زنان منت بگذارند در صورتی که منتی نیست.

وی با اشاره بر برخی از مخالفت‌هایی که با وزارت زنان مطرح می‌شود، گفت: برخی چنان از لزوم سابقه مدیرتی صحبت می‌کنند گویی مردان از همان ابتدا وزیر بوده‌اند، در حالی که شرایط یکسان برای زنان و مردان به وجود نمی‌آورند مسوولان در این باره باید پاسخگو باشند. 
وی با اشاره به سابقه بحث حضور زنان در کابینه دولت‌های مختلف، یادآور شد: زمانی که ما در مجلس حضور داشتیم ،17 سال پیش می‌گفتند زنان باید ابتدا مدیرکل و معاون و.. باشند و این مراحل را طی کنند و قابلیت‌های خود را اثبات کنند 17 سال از آن زمان می‌گذرد آیا در این مدت زنان هنوز نتوانسته‌اند تواناهایی خود را نشان دهند؟ این مساله قابل هضم نیست، عیب از چه کسی است. متاسفانه در یک برهه زمانی زنان را فقط در حد یک منشی می‌دیدند اکنون نیاز است که به توانای زنان اعتماد شود. زمانی در مجلس میزبان یک هیات اروپایی بودیم هیاتی متشکل از وزرای زن و مرد زنانی که البته جزء استثناها نبودند اما وابسته به گروه و حزب بودند و با حمایت حزب خود بر کرسی وزارت تکیه زده بودند این در حالی است که در کشور ما احزاب هم نتوانستند از زنان دفاع کنند و فرصت را برای زنان فراهم نکردند 
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما در کابینه دولت دوازدهم شاهد وزارت زنان خواهیم بود، گفت: احتمال می‌دهم که در کابینه دولت آینده وزیر زن حضور داشته باشد، اگر این اتفاق رخ ندهد نا‌امید‌کننده است. در حال حاضر این حق مسلم زنان است که سهمی در کابینه دولت داشته باشند.

گفتنی است روز گذشته رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم نیز در نشست خبری خود حضور حداقل یک وزیر زن در کابینه دوازدهم را در راستای کمک به توسعه سیاسی کشور و از مطالبات جامعه زنان دانست.
پروانه سلحشوری گفت: ما مطالبه‌ای را برای حضور زنان در کابینه مطرح کرده‌ بودیم، زیرا معتقدیم یک شرط توسعه سیاسی استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است. حضور وزیر زن در کابینه مطالبه من یا فراکسیون زنان نیست؛ بلکه مطالبه جامعه زنان و همچنین پیش نیاز توسعه سیاسی است.
سلحشوری با تاکید بر این‌که زنان توانمندی هستند که می‌توانند در سطح وزارت خدمت کنند، افزود: نسبت به حضور زنان در کابینه آینده هم ناامید نیستیم و تلاشمان را خواهیم کرد که حداقل یک وزیر زن داشته باشیم. اگر هم بحث ایراد برخی مراجع به این موضوع است آقای احمدی‌نژاد در کابینه‌اش وزیر زن گذاشت و مراجع هم مشکل نداشتند. بنابراین نباید این موضوع را گردن دیگری بیندازیم. آقای روحانی حمایت ۵۱ درصد زنان را برای رسیدن به ریاست جمهوری داشته که یکی از مطالبات آنها حضور وزیر زن در کابینه بوده است. ما در مجلس هم ۱۵۷ امضا برای درخواست حضور زنان در کابینه جمع کردیم که آقایان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب با ما همراهی کردند و به این موضوع سیاسی نگاه کردند، چراکه حضور زنان در کابینه را ضروری می‌دیدند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای روحانی در دیدار جمعی از زنان در ماه رمضان تلویحا گفت که احتمالا وزیر زن نخواهد داشت، اما ما معتقدیم زنان توانمندی هستند که می توانند یک وزارتخانه را اداره کنند. ۴۰ سال از انقلاب گذشته و بسیاری از آقایان هم در این کسوت خوب عمل نکرده‌اند.
به گفته سلحشوری آقای روحانی در دیدار جمعی از زنان در ماه رمضان تلویحا گفت که احتمالا وزیر زن نخواهد داشت، اما ما معتقدیم زنان توانمندی هستند که می‌توانند یک وزارتخانه را اداره کنند. ۴۰ سال از انقلاب گذشته و بسیاری از آقایان هم در این کسوت خوب عمل نکرده‌اند.رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین در تشریح عملکرد یک ساله این فراکسیون که با حضور ۱۷ زن در مجلس دهم شکل گرفته، اظهار کرد: سال گذشته سال پرمشغله‌ای برای مجلس بود و برنامه ششم توسعه در مجلس مطرح شد و احکام ۳۵ گانه ای که از سوی دولت ارائه شد، با نامه‌نگاری صورت گرفته با رهبری اضافه شد. در برنامه ششم بحث زنان مورد توجه ما قرار داشت و رئیس مجلس هم در این زمینه همراهی‌های لازم را انجام داد. در کمیسیون تلفیق برنامه ششم چهار زن حضور داشتند که نه تنها در حوزه زنان بلکه در حوزه‌های دیگر کارنامه موفقی داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر: