bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
ارسطو ترکمان‌منش در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
بیماری اعتیاد با وجود تمام هشدارها، تلاش‌ها، اقدامات بازدارنده و تشویقی که از سوی متولیان و نهادهای گوناگون صورت می‌گیرد اما همچنان در سنین مختلف و اقشار گوناگون جامعه ریشه دوانده و آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای منفی و سوء بیشماری بر جای گذاشته که...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
بیماری اعتیاد با وجود تمام هشدارها، تلاش‌ها، اقدامات بازدارنده و تشویقی که از سوی متولیان و نهادهای گوناگون صورت می‌گیرد اما همچنان در سنین مختلف و اقشار گوناگون جامعه ریشه دوانده و آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای منفی و سوء بیشماری بر جای گذاشته که امروزه نهاد خانواده مهم‌ترین کانونی است که تحت تاثیر این آثار مخرب شرایط بحرانی و حادی را سپری می‌کند. این در حالی است که طرح توزیع مواد مخدر دولتی که این روزها نقل محافل شده، با حیرت و یک علامت سوال از سوی عموم شهروندان و حتی درمانگران اعتیاد و مسوولان روبه‌رو شده، آیا توزیع مواد مخدر دولتی نادیده گرفتن قبح آن و عادی جلوه دادن مصرف آن نیست و در نهایت منجر به افزایش معتادان در جامعه نمی‌شود؟ از طرف دیگر فوت چند معتاد کارتن‌خواب در عسلویه بار دیگر توجه رسانه‌ها را به موضوع اعتیاد جلب کرده است. 

برای بررسی بیشتر وضعیت معتادان کارتن‌خواب و طرح توزیع مواد مخدر دولتی با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت‌وگو کردیم. ارسطو ترکمان‌منش در گفت وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که این روزها طرح توزیع مواد مخدر دولتی نقل محافل شده نظر شما درباره این طرح چیست، گفت: از آنجا که این طرح تنها به صورت یک پیشنهاد مطرح شده و هنوز مراحل تصویب و تائید را طی نکرده و هیچ آیین‌نامه و مستنداتی برای آن وجود ندارد. 

وی با بیان این‌که در حال حاضر مواد مخدر به صورت مایع و داروهای ترک اعتیاد که هم داروی ترک اعتیاد هستند و هم به عنوان نگهدارنده برای افرادی که نمی‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند استفاده می‌شوند، در مراکز و کلینیک‌های درمانی سرپایی توزیع می‌شود، افزود: فایده توزیع این مواد مخدر مایع این است که از ابتلای به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت جلوگیری می‌کند. مصرف شربت متادون و اپیوم سبب می‌شود که معتادان بی‌نیاز از تزریق شوند، چراکه بیش از 60 درصد معتادان تزریقی به بیماری‌های عفونی لاعلاج مبتلا هستند. این در حالی است که این مواد مخدر مایع هم به عنوان ترک اعتیاد و هم به عنوان نگهدارنده از شدت اعتیاد معتادان می‌کاهد.

این مسوول در پاسخ به این سوال که چند روز پیش خبر فوت معتادان کارتن‌خواب در عسلویه منتشر شد، آیا کارتن‌خوابی در استان به یک معضل تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در مراکز صنعتی نفت و گاز افراد از اقصی‌نقاط کشور تردد می‌کنند و در زمان ورودشان به استان از سوی پیمانکاران خصوصی وارد محیط‌های کاری می‌شوند و متاسفانه هیچ‌گونه غربالگری از آنها به عمل نمی‌آید تا مشخص شود که چه تعداد از این افراد پیش از ورود سالم بوده‌اند و چه تعداد اعتیاد را با خود به استان آورده‌اند. به هر حال، کارتن‌خوابی یک معضل نیست و ما با معدود معتادان کارتن‌خواب مواجه هستیم. البته هنوز پزشکی قانونی علت فوت این افراد را (کارتن‌خواب‌های عسلویه) به شورای هماهنگی اعلام نکرده و تا آن زمان ما نمی‌توانیم ابتلا به اعتیاد را برای علت فوت این افراد تائید کنیم. 

ترکمان‌منش در ادامه در خصوص راهکار برای جمع‌آوری و ساماندهی معتادان کارتن‌خواب خاطرنشان کرد: با همکاری بخش خصوصی یک مرکز ترک اعتیاد اختصاصی معتادان کارتن‌خواب تا پایان مردادماه در حال راه‌اندازی است که در کنار ترک اعتیاد برای آنها کارگاه‌های آموزشی در راستای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برگزار خواهد شد و اینان پس از بهبودی از سوی کارآفرینان علاقه‌مند به ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان به کار گرفته می‌شوند. 
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدت نگهداری معتادان کارتن‌خواب در این مرکز سه ماه است که هم جمع‌آوری و هم دستور ترخیص اینان با نظر دستگاه قضائی صورت می‌گیرد. 
ترکمان‌منش در پاسخ به این سوال که به‌منظور کاهش و کنترل جمعیت معتادان چه اقداماتی را صورت داده‌اید، گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد در چهار کانون خانواده، محیط‌های کاری، محلات شهر و روستایی و مراکز آموزشی حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در راس برنامه‌های ماست و اهم این برنامه‌ها با همکاری و هماهنگی کمیته فرهنگی و پیشگیری شورا و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای کسانی که در گروه قشر سالم جامعه قرار دارند و با آگاه‌سازی از ابتلای به اعتیاد آنها پیشگیری می‌شود و کسانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی اعتیاد قرار دارند مانند افرادی که در نقاط آسیب‌خیز یا در خانواده‌های دچار آسیب زندگی می‌کنند، برگزار می‌شود. علاوه بر این، برنامه درمان و حمایت‌های اجتماعی برای کسانی که ابتلا به اعتیاد دارند در اولویت فعالیت‌های شورای هماهنگی است. این افراد از 55 مرکز حوزه درمانی مانند کمپ‌های اقامتی ترک اعتیاد در کلینیک‌های سرپایی کاهش آسیب، مراکز BIC، انجمن معتادان گمنام و کنگره 60 خدمات دریافت می‌کنند که متولی این مراکز دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی استان هستند. 

آنچه بدیهی است، آن است که صِرف انجام کارهای فرهنگی و متوسل شدن به شعارهای بازدارنده و تبلیغاتی هر چند که بسیار موثر است، راهگشا نخواهد بود و ضروری است تمام نهادهای متولی و سازمان‌ها و اداره‌های دیگر، علاوه بر سختگیری در به کارگیری نیروی انسانی و اقدامات فرهنگی و کاربردی در این راستا به صورت هدفمند اقدام و فعالیت کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: