bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با بامدادجنوب با اشاره به معرفی کابینه؛
ساختمان هرمی شکل مجلس شورای اسلامی آبستن یکی از رویدادهای مهم سیاسی کشور است. رفت و آمدها در راهرو و صحن مجلس بیش از گذشته به چشم می‌آید. نمایندگان مردم در گوشه گوشه این ساختمان عریض و طویل مشغول رایزنی هستند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
ساختمان هرمی شکل مجلس شورای اسلامی آبستن یکی از رویدادهای مهم سیاسی کشور است. رفت و آمدها در راهرو و صحن مجلس بیش از گذشته به چشم می‌آید. نمایندگان مردم در گوشه گوشه این ساختمان عریض و طویل مشغول رایزنی هستند. فراکسیون‌های مختلف نیز مشغول تدارک دیدار با مسوولان و مقامات بلند پایه هستند تا پیرامون معیارها و گزینه‌های احتمالی به بحث و گفت‌وگو بپردازند. چندی پیش اعضای فراکسیون امید نیز با رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در تشریح این دیدار گفت: در ابتدا نشست اعضای فراکسیون نظرات و ایده‌هایشان راجع به انتظاراتی که از چینش کابینه می‌رود، بحث هایی مطرح شد و مباحث مختلفی نیز در زمینه‌یی تیم اقتصادی، تیم سیاسی و تیم فرهنگی گفت‌وگوهای مفصلی شکل گرفت گفت‌وگوهای که بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.
 پارسایی با تاکید بر این‌که فراکسیون امید به‌دنبال مطالبات 24 میلیون نفری است که با رای خود شگفتی خلق کردند، تصریح کرد: به هرحال 24 میلیون آدم رای دادند، آن هم رای به تفکر مشخص واضح و صریح آقای روحانی ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم برخی از مطالبات را در جلسه هفته گذشته بازگو کرده‌ایم.
یکی از مباحثی که در میتینگ‌های انتخاباتی به شکل گسترده مطرح شد، برخی گشایش‌ها در سیاست داخلی بود. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری برخی از مطالبات، تصریح کرد: پیش از برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه می‌گفتند با 18 میلیون رای نمی‌توانیم به حصر ورود کنیم، در این دوره 24 میلیون نفر آمدن همت کردند و با همه حاشیه‌هایی که در زمان انتخابات به وجود آمد، آقای روحانی را در جایگاه ریاست جمهوری تثبیت کردند اکنون به‌راحتی نمی‌توان از کنار برخی از مطالبات مردم گذشت مباحثی که ما در این نشست مطرح کرده‌ایم نیز همین مطالبات مردمی بود، فراکسیون امید هرگز مستقلا درخواستی مطرح نکرده است. 
گفتنی است در این میان برخی نیز تلاش می‌کنند آدرس‌های غلط بدهند و این باور را به وجود بیاورند که حامیان روحانی و طیف فکری اصلاح‌طلب به‌دنبال سهم‌خواهی هستند. در حالی که اصلاح‌طلبان به‌صورت مصداقی تاکنون کمترین فشاری به رئیس‌جمهور نیاورده‌اند.
پارسیایی در پاسخ به این سوال که چرا برخی به‌دنبال تقویت این باور هستند و می‌گویند که اصلاح طلبان به‌دنبال سهم‌خواهی هستند، گفت: در کل دنیا یک روندی است وقتی رقابتی سیاسی بین احزاب صورت می‌گیرد حزب پیروز در عرصه‌های کلان اقدام  به مهره‌چینی می‌کنند، حالا درست است که رقابت انتخاباتی اردیبهشت‌ماه رقابت میان احزاب نبود اما میان دو طیف سیاسی بود. در کل دنیا طبیعی است که دولت پیروز حامیان و نیروهای خودش را انتخاب کند. چون باید برای رسیدن به شعارهایش دولتی منسجم داشته باشد.
وی تاکید کرد: بحث سهم‌خواهی بحثی گمراه‌کننده است، افراد یا خودشان نقشی در انتخابات نداشته‌اند یا اگر نقشی هم به ظاهر داشته‌انداز پشتوانه‌ای مردمی برخوردار نبودند اکنون مباحث سهم‌خواهی را مطرح می‌کنند. در صورتی که آقای روحانی خودشان هم می‌دانند که اصلاح‌طلبان به‌دنبال سهم‌خواهی نیستند. ما به‌دنبال شکاف در جامعه و دو دستگی نیستیم. 
سخنگوی فراکسیون امید با بیان این‌که انتخابات اردیبهشت‌ماه یک انتخابات کاملا سیاسی بوده، افزود: معتقد هستم به احترام اعتمادی که مردم به روحانی داشتند باید بر همان اساس چینش کابینه دولت آتی صورت گیرد. روحانی قول داده است حداقل 50 درصد کابینه دولت آینده عوض ‌شود. 

یکی دیگر از اتفاقاتی که فضای سیاسی را ملتهب کرد، فشار‌هایی بود که به اشکال مختلف به رئیس‌جمهور منتخب مردم وارد می‌شد، چراکه منتقدان و مخالفان هم می‌خواستند به این طریق سهمی در عرصه کلان به دست بیاورند.
پارسایی در پاسخ به این سوال که آیا حاشیه‌‌سازی‌ها در این برهه زمانی، روی تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور تاثیر می‌گذارد، گفت: بعد از مشارکت بی‌نظیر مردم که فراتر از انتظار مخالفان آقای روحانی شکل گرفت، مخصوصا این‌که با وجود شعارهای عوام فرییانه مثل یارانه و کارانه و حضور سفیرشان در روستا‌ها سوء‌استفاده از اعتقادات مذهبی مردم نتوانستند پیروزی حاصل کنند، به انواع مختلف شروع به‌کار‌شکنی‌ کردند. ابتدا نتایح انتخابات را با ایجاد شبه‌افکنی زیر سوال بردند. سپس با آن تحرکات در روز قدس با جسارت به رئیس‌جمهور و معاون‌شان سعی کردند خودی نشان دهند. بعد از آن هم آن به اصطلاح مداح آمد و  بیانیه خواند تمام این تحرکات نشان می‌دهد که اینها واقعا مردم را بر نمی‌تابند، اکنون هم به دنبال این هستند که رئیس‌جمهور را خسته کنند تا از شعارهایش کوتاه بیاید. امیدواریم آقای روحانی که تا به امروز  تسلیم این فشارها نشده پس از این هم تسلیم این فشارها نشود. به هر حال 24 میلیون نفری که رای داده‌اند، منتظر هستند ببیند آقای روحانی چه رویکردی اتخاذ می‌کند. در حال حاضر می‌توان گفت روحانی با معرفی کابینه‌اش راستی آزمایی می‌شود، چراکه نشان می‌دهد که او چقدر به موضع‌گیری‌هایش در انتخابات پایند است.

وی تاکید کرد: هچ دلیلی در مقابل حرکت عظیم مردمی پذیرفتنی نیست که بخواند نسبت به رای مردم کم‌فروغ ظاهر شده و کم‌لطفی بشود.
پارسایی در ادامه در پاسخ به این سوال که یکی از مباحثی که به احتمال زیاد در روزهای آینده پر رنگ‌تر می‌شود، نحوه تعامل نمایندگان مجلس با دولت آینده است پیش‌بینی شما چیست، گفت: در این زمینه فراکسیون‌های مختلف نظراتشان را ارائه کردند فراکسیون امید یک ارزیابی از کابینه فعلی داشته است و این ارزیابی در نشست با رئیس‌جمهور خدمت ایشان ارائه شد  قطعا آن دسته از وزاری که در این ارزیابی نتوانستند نمره قابل قبولی دریافت کنند امیداریم که ابتدا آقای روحانی بر اساس تعاملی که دارند آنها را معرفی نکنند  ولی اگر معرفی شدند قطعا از طرف فراکسیون امید رای نخواهند آورد .
 وی در ادامه توضیح داد که هفت نفر از اعضای کابینه فعلی کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده‌اند و در دولت آینده نیز جایی نخواهند داشت .
پارسایی در ادامه تصریح کرد: فراکسیون ولایی نیز موضع‌گیری جالبی ارائه کرده‌اند آنها می‌گویند اگر اصلاح‌طلب به قول خودشان معتهد معرفی شود بیشتر حمایت می‌شود تا  افرادی که چند نبش هستند و هیچ هویت سیاسی خاصی ندارند. البته ما نیز  با این نظر آنها موافق هستیم. چراکه کسانی که هویت سیاسی روشنی ندارند ضررشان از یک اصولگرا چارچوب‌دار بیشتر است.   متاسفانه کابینه دولت فعلی از این مساله و ناهماهنگی رنج می‌برد. در این میان رئیس‌جمهور نیز نظرشان بر این است که کابینه‌ای معرفی کند که در مجلس دچار چالش نشود.
سخنگوی فراکسیون امید در پایان گفت: امیدواریم آقای روحانی با درایت خودشان کابینه موفق کارآمد و توانمند معرفی کند. کابینه‌ای که از نیروی جوان و پیران و خردمندان باتجربه بهره‌مند باشد تا بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارد و بر حاشیه‌ها چیره شود. 

گفتنی است عضو کمیته تعامل فراکسیون امید برای تشکیل کابینه دوازدهم نیز روز گذشته با بیان این‌که در جلسه اخیر با رئیس‌جمهور پیشنهاد شد دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب به معاونت تبدیل شود، اعلام کرد: اهل سنت دنبال سهم‌خواهی نیست و برای انتخاب کابینه باید مرزهای قومیتی، مذهبی و جنسیتی برداشته شود.
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل کابینه دوازدهم و تعامل دولت و جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، گفت: اخیرا به آقای روحانی پیشنهاد دادیم که پست دستیار ویژه ریاست‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان به معاونت ریاست‌جمهوری تبدیل شود، چرا که دستیار ویژه از اختیارات لازم اجرائی برخوردار نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های احتمالی معاونت امور اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: بزرگان بسیاری حضور دارند اما تاکید کردم از میان شایستگان اقوام و مذاهب به تشخیص خود رییس‌جمهوری یک نفر در این جایگاه مورد استفاده قرار گیرد؛ چراکه این افراد هم‌شناختی بهتری از شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند، هم از درک دقیق‌تری نسبت به میزان توسعه‌یافتگی این مناطق برخودار هستند و هم با مشکلات و مسائل این گروه‌های جامعه آشنایی بیشتری دارد.

وی عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور را ظلم به نظام و مردم و کشور دانست و یادآور شد: به هر حال ظرفیت‌های مساعدی وجود دارد که می‌توانند در توسعه کشور کمک کنند و دلیلی ندارد کشور را از این ظرفیت‌ها محروم کنیم. علاوه بر آن، این رویکرد حس تعلق سرزمینی و همبستگی و انسجام ملی را افزایش می‌دهد. قطعاً هرچه بتوانیم سطح مشارکت‌پذیری را افزایش داده و همه شهروندان را فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب فراخوانده و ملاکمان علاوه بر شایستگی و کارآمدی، تعهد عملی افراد به نظام و مردم و کشور باشد؛ چراکه با شایسته‌سالاری است که کشور به سطح توسعه‌یافتگی در ابعاد مختلف می‌رسد.
عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی درباره این‌که آیا نیاز به ارائه فهرست افراد کارآمد وجود دارد، با تاکید بر این‌که برای تشکیل کابینه‌ای شایسته و کارآمد نیاز به سهمیه‌بندی یا ارائه فهرست افراد توانمند نیست، گفت: قطعا اگر رئیس‌جمهوری یا تیم مشاورانشان تصمیم بگیرند که در این راستا اقدام کنند، به‌راحتی با یک مطالعه ساده گزینه‌ها مشخص خواهد شد؛ چراکه در این کشور به اندازه کافی افراد شایسته داریم و می‌توانیم در هر موقعیتی فرد متخصص در آن حوزه به‌کار گرفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: