bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
فاطمه صفری‎زاده در حاشیه جشن میلاد حضرت معصومه (س)؛
روز «دختر» بهانه‎ای است تا این قشر از جامعه برای یک روز هم که شده، بیشتر دیده شوند و با زیباترین تبریک‏‌ها و شادباش‌ها مواجه شوند. دخترانی که از جنس نجابت و شجاعت گردآفرید شاهنامه هستند و همواره به ارزش وجود خویش بالیده‎اند. دخترانی که مفتخر هستند همزمان با زادروز میلاد کریمه حضرت معصومه (س) مقامشان پاس داشته شود.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
روز «دختر» بهانه‎ای است تا این قشر از جامعه برای یک روز هم که شده، بیشتر دیده شوند و با زیباترین تبریک‏ها و شادباش‌ها مواجه شوند. دخترانی که از جنس نجابت و شجاعت گردآفرید شاهنامه هستند و همواره به ارزش وجود خویش بالیده‎اند. دخترانی که مفتخر هستند همزمان با زادروز میلاد کریمه حضرت معصومه (س) مقامشان پاس داشته شود. آنها در جامعه از جایگاه شامخی برخوردارند اما امروز حال دختران سرزمینمان چندان خوش نیست، چون آنها دیگر نه آن دختران محبوس و به‎دور از انظار جامعه سنتی پیش هستند و نه دخترانی شبیه دختران غربی. 
آنها اینک بین گذشته و آینده مانده‎اند، این در حالی است که دختران ایرانی از جنس شرق، هنر و خلاقیت هستند. آنها از کودکی نجابت را نفس می‎کشند و با گذر زمان شجاعت، عشق، امید، مادر بودن، مدارا و زخم‎دیدن و صبور بودن را می‎آموزند. دختران سرزمین من که همواره به نجابت و زیبایی اندیشه ستوده شده و می‎شوند امروز نه تنها در ایران، بلکه در جهان موجب نام‎آوری سرزمینمان هستند. هر چند او دیگر در میان ما نیست اما یکی از این دختران «مریم میرزاخانی» بود که برنده مدال فیلدز (بالاترین جایزه در ریاضیات) و یکی از 10 ذهن گزیده جهان در رشته ریاضیات بود. میرزاخانی نمونه بارز یک دختر باهوش و خودساخته ایرانی است که به خوبی از عهده مدیریت زمان برآمد. حال با پرورش چنین دخترانی مسوولیت دختران امروز سنگین‎تر می‎شود و همواره از آنها انتظار می‎رود که در زندگی‎‌ فردی و اجتماعی‎شان با برنامه ظاهر شوند. 

الگویی که در دین مبین اسلام برای دختران این سرزمین معرفی شده است، حضرت معصومه (س) است؛ بانوی از تبار پیام‎آور وحی و قرآن. روایت شده است که حضرت معصومه (س) در روز اول ذیقعده در مدینه دیده به جهان گشوده است. او زندگی را با طعم سختی و سال‎ها هجران پدر چشیده است اما همین شرایط سخت زندگی او را به دختری کامل تبدیل کرد. او از جایگاه ویژه‎ای در نزد امام موسی کاظم (ع) و ائمه اطهار (ع) برخوردار و همچنین نور دیده امام رضا (ع) است. اینک آرامگاه وی در شهر قم میعادگاه عاشقان اهل‎بیت (ع) است. امام موسی کاظم در وصف زیارت آرامگاه حضرت معصومه (س) فرموده است: «کسی که مرقد مطهر حضرت معصومه را با دانایی و معرفت بحق او، زیارت کند، سزاوار بهشت می‌شود». 

حضرت معصومه (س) یکی از دخترانی است که در طول 28 زندگی پر تلاطم خویش کوشید در تمام بعدهای زندگی الگوی کاملی برای دختران مسلمان باشد. به‌دلیل مقام شامخ وی، روز میلادش به‎نام «دختر» نامگذاری شد تا به جایگاه رفیع دختران در جامعه تاکید شود. دخترانی که بیش از هر چیز به امنیت و اعتماد به نفس و آموزش نیاز دارند. روز گذشته دختران بوشهری طعم جشنی را چشیدند که به‎مناسبت بزرگداشت مقام حضرت معصومه (س) و روز دختر به همت شورای عالی فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه و با همکاری سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری بندر بوشهر، حوزه علمیه خواهران استان و ستاد اقامه نماز در مصلای جمعه بوشهر برگزار شد. 
تا چشم کار می‎کرد شور می‎دیدی و شوق و لبخند. این جشن با طنین نوای روحانی قرآن -که ریحانه‎سادات ابطحی قرائت کرد- آغاز شد، سپس سرود حماسی ایران در فضا پیچید و با اجرای خوب فاطمه آذربان فضای شادی بر مصلا حاکم شد. مجری برنامه با خواندن اشعاری زیبا از خانم یوسفی، یکی از اعضای هیات علمی حوزه علمیه خواهران دعوت کرد تا لحظاتی را برای حاضران سخن بگوید. یوسفی ضمن خوشامدگویی و تبریک میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) به حاضران گفت: با فرارسیدن اول ذیقعده وارد دهه کرامت می‎شویم که این دهه از میلاد کریمه حضرت معصومه (س) آغاز و تا یازدهم ذیقعده یعنی زادروز امام رضا (ع) ادامه دارد. این جشن بزرگ هم امروز به همت شورای عالی فرهنگ عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و به‎خصوص تلاش‎های فاطمه صفری‎زاده سرپرست سازمان فرهنگی‎تفریحی شهرداری بندر بوشهر برگزار شده است. امید که لحظات خوبی را در کنار هم تجربه کنیم. 

پس از آن گروه سرود «مدافعان حریم» از سوی مجری دعوت شد تا به اجرای سرودی زیبا که پیش از این حامد زمانی آن را اجرا کرده بود، بپردازند. پس از اجرای این سرود زیبا آذربان از معصومه ظهیری، استاد دانشگاه قم که میهمان ویژه این برنامه بود، دعوت کرد تا به ایراد سخن بپردازد. 
معصومه ظهیری در آغاز کلام فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر را تبریک گفت و ادامه داد: یکی از مباحثی که بسیار مهم است، بحث کرامت انسانی است و در آموزه‎های دینی هم مدام به آن تاکید شده است. حتی خداوند هم وقتی به انسان نگاه کرده، فرای جنسیت به او نگریسته است. خداوند در این باره در قرآن می‎فرماید: «الذی خلقکم من نفس واحد؛ خداوند کسی است که شما را از یک گوهر آفرید» (سوره نسا، آیه 1).
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این‎که اول ذیقعده به نام روز «دختر» نامگذاری شده است، افزود: عموما این روزهایی که به نام روز زن، مرد، دختر، معلم و ... در تقویم ثبت شده‎اند، به‌دلیل موضوعاتی است که به این روزها اختصاص داده شده است. روز دختر یا یکم ذیقعده آغازگر 40 روزی است که قرآن وعده داده این 40 روز بهترین زمان برای خودسازی است. شما بارها در قرآن هم مشاهده می‏کنید که پس از دعوت به عبادت، انسان بلافاصله به انجام عمل صالح نیز فراخوانده شده است. امروز هم در این جشن کریمه شما فرصت دارید که کارنامه یک‏ساله خود را اصلاح کنید.
وی با تاکید بر این‎که حضرت معصومه (س) بانویی است که به خوبی زمان خود را مدیریت کرده است و توانسته امین و معتمد امام عصر خود قرار بگیرید، خاطرنشان کرد: حضرت فرصت عمر خویش را جدی گرفته است. او دختری بی‎نظیر است که به‏دلیل حسن خلق، تلاش و دانشش امین امام قرار گرفته است. ما در زیارتنامه وی می‌خوانیم «سلام بر آن بانویی که امین و حجت امام زمانش بوده» که رسیدن به این مقام شاخص برای کمتر بانوانی در طول تاریخ اتفاق افتاده است. این‎که دختری بتواند از میان همه برگزیده شود نیاز به برنامه و انگیزه دارد که حضرت معصومه به‎خوبی از امکانات پیرامونش برای نیل به کمال وجودی بهره گرفته است و نشان داده که برنامه داشته است.

ظهیری سپس با بیان این‎که حضرت معصومه (س) در شرایط سختی و پس از 25 سال بعد از تولد امام رضا (ع) از نجمه‎خاتون متولد شد، از آنجایی که امام موسی‌کاظم (ع) در آن زمان بیشتر در زندان به‎سر می‎برد، تحت تربیت مستقیم امام رضا (ع) قرار گرفت و امین برادر شد، خاطرنشان کرد: همین سختی‎های زندگی او را بالنده ساخت، نکته قابل تامل در خصوص حضرت معصومه (س) این است که وی از جمله افرادی بوده که مژده آمدنش پیش از تولدش داده شده است. پیغمبران الهی همواره به آمدن حضرت محمد (ص) مژده می‌دادند تا آن‌که خداوند حضرت مسیح را مبعوث کرد و او به رسالت پیامبر بشارت داد اما حضرت معصومه (س) از جمله افرادی بوده که مژده آمدنش بیش از تولدش از سوی امام صادق (ع) داده شده است. امام صادق(ع) سال‌ها قبل از ولادت حضرت معصومه (س) فرمودند: «به زودي بانويي از فرزندانم به سوي قم كوچ كند كه نامش فاطمه دختر موسي‎بن جعفر است و با شفاعت او همه شيعيانم وارد بهشت مي‌شوند». موسی بن جعفر(ع) هم در واقعه‌ای که در شهر نبودند و کریمه اهل بیت پاسخگوی سوالات مخاطبان بودند، وقتی پاسخ‌ها را مطالعه کردند، فرمودند «فدها ابوها». این همان جمله معروفی است که پیامبر اسلام (ص) در وصف حضرت فاطمه زهرا (س) به کار بردند. 

این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر این‎که در فرهنگ شیعی معتقد هستیم تائید معصوم برای ما حجت و انگشت اشاره‌ای برای الگوبودن است، افزود: امام رضا (ع) هم روایت دارند که اگر كسي كه حضرت معصومه را زيارت كند مانند آن است كه ایشان را زيارت كرده است. امام جواد (ع) هم در مورد عمه خود می‌فرمایند: «هر كس قبر عمه‌ام را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است». بنابراین بحث الگوبودن کریمه اهل بیت و محبت و مودت به وی می‌تواند پاداش بهشت را داشته باشد. این‎که چهار معصوم بزرگوار، حضرت فاطمه معصومه (س) را ستودند و وی را تائید کردند، می‌تواند از نشانه‌های جامعیت کریمه اهل بیت باشد.
وی در خصوص ویژگی‎های برجسته حضرت معصومه (س) نیز گفت: حضرت معصومه (س) مورد اعتماد پدر و برادر بود، به‎طوری که امام رضا (ع) نامه‏های محرمانه را به وی می‎داد که بخواند، قبل از تولدش مژده آمدنش داده شد، قرائت زیارت بامعرفت وی موجب بهشتی شدن زائران شده و همچنین ثواب آن همچون زیارت امام رضا (ع) است، از ویژگی‎های برجسته حضرت معصومه (س) به‎شمار می‎روند.

این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر این‎که دختران امروز باید همچون حضرت معصومه (س) فرصت زندگی خود را مدیریت کنند تا بتوانند معتمد اطرافیان خود باشند، تصریح کرد: صادقانه بگویم امروز حال خانواده‎های ما خوب نیست، برای این‎که حال خانواده‎ها خوب شود، مادر خانواده بیشترین نقش را در این میان ایفا می‎کند. مادران برای پرورش دختران صالح تلاش کنند. زمان را مدیریت کنند و برنامه داشته باشند. عوامل تنش‌زا را در خانه شناسایی کنند. فضای مجازی، تلویزیون، رادیو و... اگر مدیریت شوند، تهدیدی برای دختران به‎شمار نمی‎روند. اینجا چیزی که خیلی مهم است، این است که ما بتوانیم فضای مجازی و... را مدیریت کنیم نه آنها ما را مدیریت کنند.
معصومه ظهیری در پایان با تاکید بر این‎که مادران از طریق مهروزی دخترانی شایسته با جامعه ایرانی‎اسلامی تربیت کنند، یادآور شد: با مهرورزی با دختران خود روبه‎رو شوید. به آنها خانه‎داری، سفره‎آرایی، خانواده‎دوستی، مواظبت و مراقبت از خود را آموزش بدهید، چراکه با تربیت دخترانی شایسته و صالح سلامت آینده جامعه را تضمین می‎کنید. حضرت معصومه (س) مناسب‎ترین الگو برای تربیت دختران ایرانی خواهد بود، پس بکوشیم اندیشه، شخصیت و معرفت حضرت را به دخترانمان بشناسانیم.

در حاشیه این نشست به سراغ فاطمه صفری‎زاده، سرپرست سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری بندر بوشهر با ابراز خرسندی از برگزاری شایسته این جشن به خبرنگار بامداد جنوب گفت: بر خودم لازم می‌دانم به پاس زحمات بی‌شائبه و حمایت‌های بی‌دریغ نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر از بانوان این دیار و برگزاری این جشن بزرگ تقدیر و تشکر کنم. همچنین از شورای عالی فرهنگی استان و سایر نهادهای انقلابی که به ما در برگزاری هرچه با شکوه‌تر این جشن بزرگ کمک کردند، کمال قدردانی را داریم.
فاطمه صفری‌زاده در ادامه با اشاره به زندگی کریمانه حضرت معصومه (س) در شرایط دشوار اسارت پدر و سختی و خفقان‌آور دوران زندگی ایشان افزود: امروزه شرایط برای پیشرفت دختران و بانوان ایرانی با وجود کاستی‌هایی که وجود دارد، مهیاست. جمهوری اسلامی ایران با وجود هجمه‌های فرهنگی دشمنان و خطری که در کمین بانوان ایرانی قرار گرفته، شرایط لازم را در حد قابل قبول برای رشد و بالندگی زنان در جامعه مهیا کرده و دختران ما می‌توانند با مدیریت صحیح مدارج ترقی را طی کنند.
وی با بیان این‌که انتظار مقام معظم رهبری از بانوان کشور، نقش‌آفرینی در مسائل اجتماعی است، خاطرنشان کرد: زنان مسلمان ایرانی در سخنان مقام معظم رهبری کاملا مشهود است و همه ما باید در حد توان خود در این راه گام برداریم تا ضمن حرکت در مسیر رشد و تعالی، الگوی مناسبی برای زنان مسلمان دیگر کشورهای اسلامی باشیم.
صفری‌زاده در پایان با اشاره به نقش بی‌بدیل و کلیدی مادران در تربیت دختران شایسته و تحکیم بنیان خانواده تاکید کرد: امیدوارم همه ما بانوان مسلمان و ولایتمدار ایرانی، با تأسی از زندگی کریمانه این بانوی بزرگوار، در حمایت از ولایت، مصرانه و با جدیت همچون حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) نقش خود را ایفا کرده و در پیشبرد اهداف والای ایران اسلامی ثابت‌قدم بمانیم.

در جشن کریمه حضرت معصومه (س) برنامه‎های دیگری نظیر منقبت‎خوانی یا مدحیه‏خوانی از سوی کودکان و نوجوانان (دختر)، مسابقه جمله‎سازی با دو واژه «دختر» و «زندگی» و مولودی‎خوانی اجرا شد و در پایان هم با حضور آیت‎الله صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، حجت‎الاسلام جمالی رئیس حوزه علمیه خواهران استان، فاطمه صفری‎زاده سرپرست سازمان فرهنگی‎تفریحی شهرداری بندر بوشهر و معصومه ظهیری استاد دانشگاه قم از 50 دختر برتر در حوزه‎های مختلفی نظیر اداری، نظارتی، خبرنگاری، صدا و سیما، ورزشی، هنری و... با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: