bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
با افتتاح طرحی که چندین سال خاک خورد؛
افزایش جمعیت، کاهش آب‌های جهانی و افزایش صید بی‌رویه ماهی در کشورهای مختلف سبب شد تا سازمان فائو در سال 1950 میزان صید ماهی در کشورهای مختلف را محدود کند. اعمال این محدودیت‌ها سبب کاهش میزان آبزیان موجود در بازارهای جهانی و افزایش قیمت این منبع غنی پروتئین در دنیا شد.
بامدادجنوب- امیرحسین حقیقی:
افزایش جمعیت، کاهش آب‌های جهانی و افزایش صید بی‌رویه ماهی در کشورهای مختلف سبب شد تا سازمان فائو در سال 1950 میزان صید ماهی در کشورهای مختلف را محدود کند. اعمال این محدودیت‌ها سبب کاهش میزان آبزیان موجود در بازارهای جهانی و افزایش قیمت این منبع غنی پروتئین در دنیا شد. 

این مساله باعث شد تا امروزه پرورش ماهی در قفس يكي از روش‌هاي متداول در پرورش انواع گونه‌های ماهي محسوب شده و با توجه به مزاياي خاص خود، مورد توجه اكثر كشورهاي دنيا واقع شود. عواملی از قبیل افزایش مصرف آبزیان در بین عامه مردم و كاهش ذخایر طبیعی برخی از گونه‌ها، كاهش درآمدها و ارزش اقتصادی تولید و افزایش هزینه‌های تولید در استخرهای خاكی و داشتن دانش کافی در ایجاد شرایط مصنوعی، جهت پرورش بسیاری از گونه‌های با ارزش تجاری موجب شد تا پرورش‌دهندگان، شیوه‌های سنتی را احیا كرده و به تولید در دل منابع آبی طبیعی به‌صورت پرورش ماهی در قفس روی آورند. در سال‌های اخیر، بوشهر نیز به زمره استان‌هایی پیوسته که پرورش ماهی در قفس را به‌صورت عمده در دستور کار خود قرار داده است.

در همین رابطه روز گذشته رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی پلیمر بوشهر در نشست با خبرنگاران در این خصوص گفت: سال 1379 شمسی یعنی 17 سال پیش، به همراه محمود حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی به کشور نروژ رفتیم و از پرورشگاه‌های ماهی در قفس این کشور بازدید کردیم تا در ایران نیز این طرح را به اجرا درآوریم. یک سال بعد و در سال 1380 توانستیم مجوز این کار را از دولت گرفته و برای پرورش بچه ماهی در بوشهر اقدام کنیم اما در آن زمان با به‌وجود آمدن مشکلاتی در خصوص پارس شمالی، این پروژه متوقف شد و سرانجام با بازگشت حجتی به وزارت کشاورزی دولت یازدهم، بار دیگر درخواست کردند که این پروژه احیا شود و از اردیبهشت سال 93 کار را شروع کردیم. پس از آن با ارائه طرح از سوی شرکت پلیمر به صندوق توسعه ملی، این صندوق بخش عمده هزینه‌های این طرح را که بالغ بر 66 میلیارد و 800 میلیون تومان بود، متقبل شده و بانک کشاورزی موظف به پرداخت این مبلغ شد. مابقی هزینه‌های این طرح نیز از سوی شرکا تامین خواهد شد.

عبدالزهرا وطن‌دوست با اشاره به این‌که این پروژه متشکل از سه فاز عمده شامل تولید مولد و تکثیر، پرورش ماهی در قفس و برداشت و عمل‌آوری است، افزود: کل هزینه‌های این پروژه، 92 میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده که تا‌کنون تنها برای تکمیل فاز پروش ماهی، 20 میلیارد تومان از سوی بانک کشاورزی به ما پرداخت شده و تا آخر هفته آینده مبلغ 21 میلیارد تومان دیگر به حساب شرکت واریز خواهد کرد.
وی با بیان این‌که هم‌اکنون پرورش ماهی «سیبس» را دستور کار داریم، تصریح کرد: این آبزی در دنیا پرطرفدار است و به ماهی سفید شمال و ماهی شوریده جنوب شباهت دارد با این تفاوت که این ماهی دارای اندازه و وزن بیشتری است. هم‌اکنون 12 حوضچه ساخته شده که بر اساس نیاز بازار می‌توان مقدار ماهی پرورشی را افزایش دهیم. در حال حاضر 100 هزار قطعه بچه‌ماهی ذخیره‌سازی شده و تا پایان هفته آینده 100 هزار قطعه بچه ماهی دیگر نیز ذخیره‌سازی می‌شود. به‌گفته این تولیدکننده، برداشت در این طرح به‌صورت مرحله‌ای است و در هر حوضچه ماهی‌ها در اندازه‌های یکسان قرار دارند و با رشد مناسب به حوض بعدی منتقل می‌شود. 
وطن‌دوست در خصوص بازار فروش و صادرات تصریح کرد: اولویت اصلی ما بازار داخلی است و پس از اشباع این بازار، طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ایم، کشورهای چین و روسیه می‌توانند مشتری اصلی ما در صادرات باشند. البته نگاه ما به بازار منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز ویژه است.

وی با بیان این‌که در صورت تکمیل این طرح، ظرفیت تولید ماهی این پروژه به شش تا 10 هزار تن در سال خواهد رسید، خاطرنشان کرد: ماهی‌های قابل فروش از وزن 50 گرم شروع شده و به‌صورت تصاعدی پس از گذشت هرماه وزن آنها دو برابر می‌شود و با توجه به نیاز خریدار، برای آنها برداشت انجام می‌دهیم. در حال حاضر بچه ماهی‌ها 5/0 گرمی بوده و از کشور استرالیا وارد می‌کنیم اما اگر فاز سوم این طرح به بهره‌برداری برسد، دیگر نیاز به واردات هم نیست و خودمان تولید می‌کنیم. لازم به ذکر است که قیمت هر کیلو ماهی سیبس از 5/4 تا پنج دلار در بازار خارجی به‌فروش می‌رسد اما در بازار داخلی به قیمت هر کیلو 14 هزار تومان عرضه خواهیم کرد. 

مدیرعامل شرکت پلیمر در خصوص میزان اشتغال‌زایی این پروژه تصریح کرد: تا این مرحله از طرح، 65 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی داشته‌ایم که با احتساب نیروهای بخش ستاد، در مجموع به 80 نفر می‌رسند. با این حال، اگر پروژه به‌صورت صد درصد تکمیل شود این تعداد به بیش از 400 نفر خواهد رسید. برای جذب نیرو هم از مردم روستاهای اطراف استفاده کردیم و در صورت نیاز از نزدیک‌ترین شهرها نیرو استخدام خواهیم کرد.
به‌گفته وی، برای آموزش کار و عملیات پرورش، 11 کارشناس خارجی آمدند که 20 نفر از نیروهای خود منطقه به‌وسیله آنها آموزش دیدند که بنا داریم از همین نیروها در بخش‌های فنی استفاده کنیم. 
وطن‌دوست با بیان این‌که ابعاد قفس‌های پرورش ماهی در این طرح 20 متر در 20 متر و در ارتفاع 25 متر مکعب است، ادامه داد: برای استفاده از آب دریاچه، سازمان آب منطقه‌ای شریک بدون سرمایه ما شده است و بر اساس توافق صورت گرفته، دو درصد از کل فروش را به این سازمان می‌دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: