bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
پیرو شغل خبرنگاری هر روز خبرهای مختلفی را در همه سطح‌ها می‌خوانم، می‌بینم و از آنجایی که باید هر 8 صفحه روزنامه را بخوانم، با حجم پرتعداد خبرها روبه‌رو هستم. حالا به این اضافه کنید خبرهایی که دوستان چون می‌دانند در گروه خاصی نیستم، به شکل خصوصی در تلگرام می‌فرستند تا بخوانم.
کریم جعفری:
پیرو شغل خبرنگاری هر روز خبرهای مختلفی را در همه سطح‌ها می‌خوانم، می‌بینم و از آنجایی که باید هر 8 صفحه روزنامه را بخوانم، با حجم پرتعداد خبرها روبه‌رو هستم. حالا به این اضافه کنید خبرهایی که دوستان چون می‌دانند در گروه خاصی نیستم، به شکل خصوصی در تلگرام می‌فرستند تا بخوانم.

در میان خوانش متعدد این خبرها، برخی آنها توجه‌ام را جلب می‌کنند، خبرهایی که اصولا یا هیچ ارزشی ندارند، یا هیچ وقت به وقوع نمی‌پیوندند یا اصولا اصلا ماهیت خارجی ندارند و صرفا «حرف» هستند که برای خالی نبودن عریضه در برابر یک جمع، یا در خلوت و تنهایی و یا هم پشت میکروفون یک خبرنگار گفته می‌شود. خبرنگاران هم برای پر کردن ستون و صفحات خود اگر خبر را سه بار در صفحات مختلف خود و با شکل‌های گوناگون و تیترهای مختلف منتشر نکنند، دستکم سعی می‌کنند آنهای که کلمه‌ای پول می‌گیرند، چند عدد «با بیان اینکه»، «با تاکید اینکه» به آن اضافه کنند.

چند دست از این خبرها را با هم می‌خوانیم که و از نظر شما ارزش‌گذاری می‌کنیم: 
«اولویت توزیع اعتبارات تکمیل طرح‌های نیمه تمام است» این را معاون مدیریت و برنامه ریزی بوشهر چند روز پیش گفته بود. علی درویشی را ما قبلا دوست داشتیم، اما چهار سال پیش هم گفتند که اولویت توزیع اعتبارات تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، در این چهار سال که فقط کلنگ زمین چمن مصنوعی و بوستان روستایی و در نهایت هم یک پارک در بوشهر به زمین خورد، آیا این طرح‌های نیمه تمام به پایان نرسید؟ 

«صدای مردم را رسا به مسوولان کشوری منتقل می‌کنم» این را هم نماینده دولت در بوشهر گفته است. حالا در این چهار سال کدام بخش از صدای مردم بوشهر به مسوولان کشوری منتقل شده،‌ خدا می‌داند. آن بخشی که مدنظر ماست بدون شک هیچ وقت منتقل نشده، نمی‌شود و نخواهد شد. چرا که صدای ما و حرف ما کاملا مشخص است و نامبرده خودش بهتر می‌داند. او در همین دیدار نکته‌ای جمله‌ای قصار گفته است: «نقش مردم و مطالبه‌‌گری مشروع و قاعده‌‌مند از طریق سمن‌ها می‌‌تواند مسوولان را در پیگیری و رفع مشکلات یاری کند.» حالا باید مشاور جوان تشریف بیاورد و طبق معمول یکی دو کلاس از طریق سمن‌های متعددش برگزار کند و ما را توجیه کنه که این مطالبه‌گری مشروع چیست؟ اینکه ما خواهان رفتن شخص خودش هستیم، نامشروع است؟ 
خبر سوم را نمی‌خواستم بنویسم، اما چاره نیست،‌ «تداوم حضور دانشگاه خلیج فارس در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا» حالا شما فکر کنید که این «تداوم حضور» یعنی چه؟ وقتی خبر را می‌خوانید یعنی دانشگاه تحت مدیریت مصلح، شانه به شانه دانشگاه‌های هاروارد، MIT، برکلی، استنفورد، کمبریج و .... می‌زند. اما در اصل خبر آمده است: «براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی موسسه اطلاعات علمی آی اس آی این دانشگاه جایگاه خود را در بین یک درصد دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر دنیا حفظ کرده است.» حالا این یک‌درصد شامل چه چیزی می‌شود،‌ دیگر خدا می‌داند... واقعا دو سه بار خبر را خواندم و متوجه نشدم. اگر نامبرد فکر می‌کند در طول این دو سال و نصفی که رئیس دانشگاه شده، فقط همین مشکلات خوابگاه و سلف سرویس دانشگاه را حل کرده باشد، من این دانشگاه را در کنار همان سه چهار دانشگاهی که نام بردم، قرار می‌دهم.

متاسفانه مسوولان و مدیران و هر کسی که می‌خواهد خبری از او نقل شود،‌ هنوز به این بینش و دانش نرسیده است که کسی که خبر را می‌خواند، آن را حلاجی‌ می‌کند، ارزش‌گذاری می‌کند و سپس قضاوت. تا یادم نرفته این را هم بگویم که پرونده شکایت آن مدیرکل «مذکور» از بامداد جنوب از شعبه چهار بازپرسی به مرحله بعد رفته است. حالا این سه نفری که اینجا خبرشان را نقل کردیم ما را شکایت نکنند‌، به‌خصوص آن وسطی کسی را واسطه نکند و بعد هم بگوید «عده‌ای بی‌اخلاقی می‌کنند.» جام اخلاق از اول تا آخرش مال خودتان، فقط درست خبر نقل کنید، همین.

نام:
ایمیل:
* نظر: