bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
20 اثر به بخش جوانه‌های نمایش ایرانی، جشنواره آیینی سنتی راه‌ یافت که در این بخش یکتا سادات‌مالکی از بوشهر به نقل داستان «رستم و اشکبوس» می‎پردازد.
در میان 20 نمایش‌ پذیرفته شده از سوی ستاد جشنواره، نمایشنامه‌هایی از حمید امجد و زنده‌یاد محمود استادمحمد به چشم می‌خورد که به شیوه‌های مختلف نمایش ایرانی از جمله نقالی، تخت حوضی و شبیه‌خوانی به اجرا در خواهند آمد.

در بخش نقالی مجالس نقل «حکایت بانو گشسب و فرامرز...» (بهار فهرستی از تهران)، «داستان بیژن و منیژه» (ویانا پرویزیان از تهران)، «داستان‌های شاهنامه به زبان کودکانه» (آندیاحیدری از کرمانشاه)، «رستم و اشکبوس» (یکتا سادات‌مالکی از بوشهر)، «رستم و سهراب» (گلبرگ اسدی- باران دارپوئی از همدان)، «رستم و اکوان دیو» (علیرضا متشفع از اهواز)، «زال و سیمرغ» (اسما رنجبری از تبریز)، «گردآفرید» (حورا تیلا از آبادان)، «نقل رستم و اشکبوس» (محمد میرزاپور از کرج)، «نقل رزم رستم و اسفندیار» (کیمیا یعقوبی گودرزی از تهران) و «هفت‌خوان رستم» (محمدجواد خاک‌نژاد از مشهد) به اجرا در خواهند آمد.

بخش جوانه‌های نمایش ایرانی برای نخستین بار در جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی برگزار خواهد شد و در آن آثار نمایشی ایرانی با هنرنمایی کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود. این بخش به‌منظور پشتوانه‌سازی برای نمایش سنتی ایران و آشنایی نسل آینده با شیوه‌های نمایش ایرانی شکل گرفته است. یادآوری می‎شود، هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی‌سنتی با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی از 8 تا 15 شهریور‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها: هنر ، نقال ، بوشهری ، سنتی
نام:
ایمیل:
* نظر: