bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
رفتار شنیع گروهک تروریستی داعش با مستشار نظامی ایران در عراق که پس از اسارت وی را مانند مولایش امام حسین (ع) سربرید، دل همه را به درد آورد. پس از انتشار خبر شهادت این شهید سعید، افکار عمومی کشور واکنش‌های تندی نشان دادند.
کریم جعفری:
رفتار شنیع گروهک تروریستی داعش با مستشار نظامی ایران در عراق که پس از اسارت وی را مانند مولایش امام حسین (ع) سربرید، دل همه را به درد آورد. پس از انتشار خبر شهادت این شهید سعید، افکار عمومی کشور واکنش‌های تندی نشان دادند. در حالی که برخی از کانال‌های تلگرامی که در وطن‌دوستی و میهن‌پرستی آنها شک بسیار وجود دارد و منافع ملی را در راستای منافع امریکایِی‌ها و دشمنان خارجی کشور می‌بینند زبان به انتقاد از اعزام رزمندگان گشودند – که در این مورد پیشتر نوشتیم و بعد از این هم خواهیم نوشت- اما واقعیت آن است که مردم خواستار بهترین واکنش به این اقدام تروریست‌های وهابی داعشی هستند که در سبوعیت و توحش، آبرویی برای اسلام و مسلمانی نگذاشته‌اند. حال این واکنش چگونه خواهد بود؟ دستان پاسخگوی ایران این‌بار چگونه در برابر این اقدام داعش سیلی محکمی بر گونه‌های تکیده و وارفته آن خواهند زد؟ مکان و زمان این پاسخگویی کی و کجا خواهد بود؟

این‌ها سوالاتی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. پس از وعده فرمانده سپاه قدس مبنی بر پاسخگویی ایران به این اقدام داعشی‌ها، همه منتظر و مطمئن هستند که ایران گزینه‌های بسیاری را در آستین خود دارد. در حمله به نقطه مرزی عراق و سوریه که مستشاران ایرانی گردان‌های سیدالشهداء را همراهی می‌کردند و در ضمن آن ده‌ها تن به شهادت رسیدند، داعش از اطلاعات و داده‌های دقیق برخوردار بوده و بدون شک امریکایی‌ها گرای لازم را برای انجام این عملیات به فرماندهان داعش در منطقه داده‌اند. هر چند که نمی‌توان بر تساهل فرمانده نیروهای متحد در این نقطه سرپوش گذاشت که چرا تدابیر لازم دفاعی را ندیده، اما واقعیت آن است که در پاسخگویی تهران به تروریست‌های بی‌پایتخت داعش باید یک تیر و چند نشان باشد.
هر چند نمی‌توان به صورت شفاف در مورد پاسخگویی احتمالی صحبت کرد، اما چند نکته را در این مورد به‌نظر می‌رسد که باید مطرح کرد:

 1) پاسخ ایران دوباره موشکی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران دارای یک قدرت بازدارندگی موشکی است که در زرادخانه‌اش موشک‌های رنگارنگی وجود دارد که این موشک‌ها دارای بردهای متنوعی بوده و می‌توانند بر اساس نیاز، تا فاصله 2000 کیلومتری را به سادگی هدف قرار دهند.
 2) باید دید هدف چگونه انتخاب می‌شود. این هدف باید دارای پیام‌های مختلفی به همه باشد. داعش دیگر نیازی به ارسال پیام ندارد، چرا که با از دست دادن 90درصد از مناطق مفید در اشغال خود، دیگر ارزش پاسخگویی ندارد. 

3) در پاسخ پیشین، ایران از دو نوع موشک زمین به زمین قیام و ذوالفقار بهره گرفت، اما این بار از چه موشکی استفاده می‌کند؟ آیا شهاب‌های بهینه شده یا سجیل و قدرF در دستور کار قرار می‌گیرند؟ یا آنکه نه، باز هم فرماندهی ایران تصمیم به استفاده از همان مدل موشک‌ها خواهد گرفت. نگارنده اینجا یک احتمال دقیق را می‌دهد، اما نیازی به مطرح کردن آن نمی‌بیند. 4) باید نگاهی به نقشه کرد و دید که در کدام مناطق داعش بیشترین حضور را دارد و اگر آنجا هدف قرار بگیرد، چه کسانی حساب کار دستشان می‌آید؟ این مساله‌ای مهم و حیاتی است که باید در نظر داشت. اما پس از این پاسخگویی است که همه طرف‌ها انگشت به دهان خواهند ماند که مغز متفکر نظامی ایران می‌خواهد چه طرفی را سیلی بزند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: