bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
منتجب‌نیا در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد؛
فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری، با انتقاد اصلاح‌طلبان که از حامیان اصلی او در انتخابات ریاست جهوری به‌شمار می‌روند، رو‌به‌رو شده است. برخی به معرفی دوباره وزیر کشور، برخی به نبودن زنان در این لیست و برخی به شائبه امنیتی بودن یکی از چهره‌های معرفی شده، گلایه دارند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری، با انتقاد اصلاح‌طلبان که از حامیان اصلی او در انتخابات ریاست جهوری به‌شمار می‌روند، رو‌به‌رو شده است. برخی به معرفی دوباره وزیر کشور، برخی به نبودن زنان در این لیست و برخی به شائبه امنیتی بودن یکی از چهره‌های معرفی شده، گلایه دارند. گلایه‌هایی که البته بزرگان اصلاح‌طلب پیش از حمایت قاطع از این جریان سیاسی به آن اشاره‌هایی می‌کردند. 

قائم‌مقام و از اعضای موسس حزب اعتماد ملی یکی از چهره‌هایی بود که با انتقاد به برخی حرکت‌های عجولانه خواستار همبستگی بیشتر اصلاح طلبان شده و در پیامی که به گفته‌ خودش از سر دلسوزی و پیشگیری از خطری بزرگ و خانمانسوز که کیان اصلاحات را هدف گرفته است منتشر شده بود، نوشت: اصلاح‌طلبی از منظر ما به‌معنای «صداقت، راستی، پاک‌دستی، تقوا، دلسوزی، فداکاری، آزادمنشی و احترام به‌انسان‌ها، ایمان به‌مبانی دینی و ملی و دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و پرهیز از دروغ، کینه‌توزی، شانتاژ، انحصارطلبی، فردپرستی، تملق و چاپلوسی، ساختارشکنی و…» است و همه ما اصلاح‌طلبان پیش از اصلاح دیگران باید خودمان به‌این فضایل متخلق و مزین باشیم.

منتجب‌نیا در گفت‌و‌گو با بامدادجنوب، در خصوص انتظارات اصلاح طلبان از دولت دوازدهم و انتقاداتی که در این‌باره منتشر شده است، گفت: ببینید اولا ما باید انتظاراتمان را از آقای روحانی مشخص کنیم، آیا ایشان یک اصلاح‌طلب است و یا یک چهره فراجناحی است و یک کابینه فراجناحی بسته است، آنچه که مشخص است به‌‌رغم این‌که آقای روحانی شعار‌های اصلاح‌طلبانه می‌دهد و در همین راستا نیز گام بر می‌دارد و برنامه‌هایی نیز که اعلام می‌کند در راستای اهداف اصلاح‌طلبان است، اما باید بدانیم که ایشان اصلاح‌طلب نیست. یک دیدگاه دارند آن دیدگاه فراتر از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است و اسم آن را هم اعتدالگرایی گذاشتند. بی‌شک زمانی که آقای روحانی را در این شرایط و جایگاه می‌بینم باید انتظارمان را به حداقل برسانیم و انتظار یک کابینه فراجناحی داشته باشیم که همین اتفاق نیز افتاد
منتجب‌نیا در ادامه با اشاره به برخی از انتقادات، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه منتخب مردم در جایگاه‌های کلان نتواند به وعده‌های خود عمل کند مردم از آنها دلسرد می‌شوند.
با این حال این فعال سیاسی و حزبی یادآور شد: ضمن این‌که انتظار نداریم که کابینه اصلاح‌‌طلب باشد اما انتظار داریم که کابینه یار و همراه روحانی باشد. ما انتظار داریم رئیس‌جمهور به وعده‌هایش عمل کنند و از وزرای مربوطه نیز بخواهد که در راستای وعده‌هایی که مطرح کرده و همچنین تحقق مطالبات مردمی گام بردارد .
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد که پذیرفتنی نیست که وزیری انتخاب کنند که وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور را قبول نداشته باشد مردم نیز این اجازه را نمی‌دهند. وزرایی که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد کسب می‌کنند ملزم هستند که بر اساس وعده‌های ایشان گام بردارند و عمل کنند .

منتجب‌نیا در ادامه تصریح کرد: ما از ایشان می‌خواهیم که با وزرا صحبت کنند تا در راستای وعده‌های انتخاباتی که مطرح شده گام بردارند این مساله در رده‌های پایین‌تر نیز باید رعایت شود یادمان نرود که در ایام انتخابات برخی از مدیران دولتی علیه روحانی فعالیت می‌کردند و این یکی از اشکالاتی بود که در ایام انتخابات مطرح شد.  اکنون باید وزرا، معاونان، استانداران و فرماندارانی که در دولت دوازدهم فعالیت خود را آغاز می‌کنند، به برنامه‌های آقای روحانی ایمان داشته باشند. وزیران حق ندارند مدیرکل و یا استانداری را خارج از چهارچوب ایده‌های رئیس‌جمهور انتخاب کنند.
این تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به این سوال که روحانی در هر دو دوره با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شد، در حال حاضر این جریان سیاسی چه رویکردی را باید اتخاذ کنند، گفت: اصلاح طلبان بعد از این‌که کابینه رای آورد حمایت خود را از روحانی ادامه دهند ولی روی مطالباتشان نیز تا آخرین لحظه پافشاری کنند.
منتجب‌نیا تاکید کرد: اصلاح طلبان نباید به‌دلیل این‌که انتقاداتی مطرح کرده‌اند دست از حمایت بردارند. این جریان سیاسی با هم باید حامی باشد و هم مطالباتش را دنبال کند. من از نمایندگان مجلس نیز می‌خواهم این مساله را مطرح کنند و از وزرا نیز بخواهند که به مطالبات مردم جامعه عمل بپوشانند.

گفتنی است قربانعلی قائمی، دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که رئیس‌جمهور تلاش کرده است که مناسب‌ترین افراد را برای کابینه انتخاب کند، تاکید کرد که منافع عمومی مردم خط قرمز نمایندگان در رای اعتماد به وزاری پیشنهادی باشد.
به گفته این فعال سیاسی، پیشینه فکری و عملکرد گذشته و موضع گیری‌های افراد پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور دوازدهم، زیر ذره‌بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار و مخصوصا گروه‌ها، تشکل‌های صنفی، احزاب سیاسی و جناح‌ها تلاش می‌کنند تا رای بیشتری از نمایندگان را برای وزرای مورد حمایت خود، جمع‌آوری کنند.
وی در ادامه با بیان این‌که وزرای پیشنهادی سعی می‌کنند ضمن معرفی و دفاع از رزومه‌های کاری خود، نظر نمایندگان مجلس را جلب کرده و بتوانند رای اعتماد مجلسی‌ها را برای تصدی مقام عالی وزارت کسب کنند، افزود: معتقدم حسن روحانی سعی کرده است که مناسب‌ترین افراد را با توجه به شرایط حاکم بر کشور، شرایط موجود در وزارتخانه‌ها و انتظاراتی که مردم و مجلس از دولت آینده دارند، انتخاب و به مجلس معرفی کند ولی کاملا مشهود است که در این مسیر، به هر دلیل نتوانسته است کلیه پارامترهای مورد انتظار رای‌دهندگان، مردم و جامعه و به تبع آن، نمایندگان مردم را برآورده سازد البته به‌نظر می‌رسد تعدادی از وزرای پیشنهادی در حد ۲ یا ۳ وزیر نتوانند که حداکثر رای نمایندگان را به‌دست آورند و رئیس‌جمهور هم باید از هم‌اکنون به فکر اداره اینگونه وزارتخانه‌ها با تعیین سرپرست باشد.

این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد که در رای اعتماد مجلس به وزرا باید منافع عمومی مردم در حوزه اقتصادی (در زمینه های تولید و اشتغال) و آرامش جامعه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی (در زمینه حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی) که جوانان و خانواده‌ها درگیر آن هستند و همچنین توسعه، آبادانی، امنیت و تضمین آینده کشور خط قرمز باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: