bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
نمایشگاه اساتید موسیقی ایران در بوشهر در حال برگزاری است؛
عکاسی دنیای وسیعی را در بر می‎گیرد؛ دنیایی که تازگی و کهنگی را به‌هم می‌آمیزد و دریچه‎ای خاطره‎انگیز به روی مخاطب می‌گشاید. این هنر-صنعت از آغاز تا کنون در ثبت لحظات زندگی و رویدادهای گوناگون طبیعی و انسانی نقش بی‎بدیلی را ایفا کرده است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
عکاسی دنیای وسیعی را در بر می‎گیرد؛ دنیایی که تازگی و کهنگی را به‌هم می‌آمیزد و دریچه‎ای خاطره‎انگیز به روی مخاطب می‌گشاید. این هنر-صنعت از آغاز تا کنون در ثبت لحظات زندگی و رویدادهای گوناگون طبیعی و انسانی نقش بی‎بدیلی را ایفا کرده است. در واقع عکاسی از دیرباز همچون دفترچه‎ خاطره‎نویسی که لحظات خاص زندگی‏مان یا دلنوشته‎هایمان در آن ثبت شده، مهم‎ترین، شیرین‎ترین و هیجان‎انگیزترین اتفاقات زندگی بشر را ثبت و ضبط کرده است. هنری که گاه فراموش‎شده‎ها و گذشته‎هایی که یا آن را دوست داریم یا از آنها گریزانیم، مقابل چشمانمان می‎‎آورد و ذهنمان را به گذشته‏های دور یا نزدیک می‎کشاند. با این اوصاف، عکس جزء لاینفک زندگی بشر است. 

عکاسی همواره با همه شاخه‎های هنری ارتباط تنگاتنگی داشته و بخشی از تاریخ آنها را در خود جای داده است. این هنر با تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی و... پیوندی دیرینه دارد و امروز بیشتر این هنرها بخشی از هویت و تاریخ خود را مدیون این هنر هستند. هنری که شخصیت‎‎ها، آثار و لحظات به یادماندنی کنسرت‎‎ها، نمایشگاه‎ها و... را جاودانه کرده است، چون بسیاری از این هنرها در لحظه به‎صورت زنده خلق می‌شوند و دیگر تکرار نمی‎شوند یا خالقان آنها با گذر زمان از دنیا کوچ می‎کنند و می‎روند و تنها این صدا و تصویر است که پس از مرگشان آنها را جاودانه می‎سازد. 
هنر موسیقی ایران بسیار گسترده و پرمحتوا است و از دیرباز چهره‎های شاخصی چون استاد بنان، دلکش، علی‎خان نائب‎السلطنه، پرویز یاحقی، روح‏الله خالقی، علی تجویدی، همایون خرم، پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان، علی‎اکبر شیدا، سهراب ناظری، فرامرز پایور، کامکارها، حسین علیزاده و ... در آن قدم گذاشتند و افزون بر قد کشیدن خود، موجب اعتلای موسیقی دستگاهی (سنتی) ایران شدند. اینک از بیشتر این چهره‎ها تنها صدا یا تصاویری باقی مانده است که یادشان را همچنان در دل مخاطبان موسیقی زنده نگه می‏دارد.

موسیقی هم از آن دسته هنرهایی است که وامدار هنر عکاسی است، چراکه این هنر گنجینه‎ای از نوازندگان و خوانندگان شهیر موسیقی کهن را ثبت و ضبط کرده است که دیدار و درک روزگار آنها برای ما تنها از طریق همین عکس‎هایی است که از آنها باقی مانده است. فروغ بهمن‎پور، یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی کشور است که با جمع‎آوری آثار نادر و کمتر دیده شده از مشاهیر موسیقی کهن ایران کوشیده است همچون پلی نسل جدید موسیقی را به گذشتگان این عرصه پیوند دهد. این بانوی پژوهشگر با تحمل سختی و مرارت‏های فراوان موفق شده آرشیوی از تصاویر نوازندگان و خوانندگان کهن را گردآوری کند. او این آرشیو را به‏منظور برگزاری نمایشگاه‎های موسیقی ایران در سراسر در اختیار انجمن موسیقی کشور قرار داده تا بدین طریق نسل جدید موسیقی را با داشته‏های موسیقایی کشور بیشتر از پیش آشنا کند. این نمایشگاه که پیش از این در بیشتر استان‏های کشور برگزار شده است، در نهایت در استان بوشهر هم با رایزنی‌ها و تلاش‎های احمد حمیدیان، مسوول جوان و پرانگیزه موسیقی استان با همکاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 22 مردادماه (شنبه) در عمرات ایرانی (طبقه دوم) آغاز به کار کرده است و تا 30 مردادماه سال جاری هر روز از ساعت 19 تا 23 پذیرای علاقه‎مندان است. در این باره گفت‎وگویی را با احمد حمیدیان، مسوول برگزاری این نمایشگاه در استان صورت دادیم که در ادامه می‎آید.

در نمایشگاه سراسری عکس اساتید موسیقی ایران چند اثر به نمایش گذاشته شده است؟
در این نمایشگاه ۳۹ عکس‌ از هنرمندان موسیقی ایرانی به نمایش درآمده است که به همت فروغ بهمن‌پور، پژوهشگر عرصه موسیقی از خانواده و دوستان آنها و همچنین کلکسیونرها طی سال‌ها جمع‌آوری شده است. وی بعد از سال‌ها این عکس‌ها را در اختیار انجمن موسیقی ایران قرار داده تا به نمایش گذاشته شوند که تعداد قابل توجهی از این عکس‌ها برای نخستین بار است که به نمایش عموم درآمده است. این نمایشگاه قرار بود ۹ تیرماه مصادف با جشنواره موسیقی نواحی کرمان در سراسر کشور و بوشهر برگزار شود که در تمام استان‌ها در همین تاریخ یاد شده برگزار شد ولی متاسفانه انجمن موسیقی استان بوشهر به‌دلیل مشکلات مالی و حمایت نشدن از سوی برخی از ارگان‌های فرهنگی موفق به برگزاری در زمان تعیین شده، نشد اما در نهایت با حمایت اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تمامی هزینه‌های مربوط به این نمایشگاه تامین و ما توانستیم با سختی بسیار این نمایشگاه را برگزار کنیم که این نمایشگاه به مدت یک هفته (22 تا 30 مردادماه) در موزه دریانوردی و تجارت دریایی عمارت ایرانی برپا خواهد بود.

به‌نظر شما برگزاری این نمایشگاه تا چه میزان می‌تواند در معرفی موسیقی ایران نقش داشته باشد؟
به‌طور قطع دیدن تاثیرگذاران چهره‎های موسیقی قدیم ایران هم نسل جوان را با گذشتگان آشنا می‏کند و هم این‎که از نزدیک با نحوه زندگی و حتی دیدن امکانات و فعالیت‎های آنها آشنا می‎شوند. سادگی و بی‌آلایش بودن از صفات بارز هنرمندان ایرانی بوده است که درس بزرگی برای همگان خواهد بود.

آیا برگزاری این‌گونه نمایشگاه‎ها در عرصه موسیقی سابقه داشته است؟
خیر، برای نخستین‎بار است که در استان بوشهر این چنین نمایشگاهی برپا شده است و خوشحال هستیم از این‌که می‌بینیم علاقه‌مندان با شور و شوق فراوان به بازدید از نمایشگاه می‌پردازند.

آیا هنر عکاسی می‌تواند در ماندگاری چهره‎های موسیقی نقش داشته باشد؟
به‎طور قطع از گذشته تا به امروز نوازندگان و آهنگسازان همیشه مورد توجه موسیقی‌دوستان بوده است و با توجه به این‎که در گذشته به‏دلیل کمبود امکانات ثبت فیلم و تصویر دشوار بوده و همچنین به‎علت نبود وسایل ارتباط جمعی بسیاری از آثار صوتی از بین رفته یا ثبت نشدند ولی هنر عکاسی در ثبت هنرمندان در تاریخ و معرفی آنها کمک شایانی کرده است.

هنر موسیقی و عکاسی تا چه میزان با هم مرتبط هستند؟
هنرمندان در طول حیات هنری خود بایستی ارتباط تنگاتگی با هنرهای دیگر داشته باشد، به‌گونه‌ای که شرکت در محافل ادبی، دیدن تئاتر، سینما و نمایشگاه‌های هنری از وظایف یک هنرمند محسوب می‌شود، چراکه تفکر و دید هنری با تک‌بعد بودن و بی‎توجهی به کلیت هنر کم‎ارزش و کوچک خواهد ماند.

چند سوال هم در خصوص موسیقی استان بپرسیم، انجمن موسیقی استان در سال جاری چه اهدافی را دنبال می‏کند؟ 
در حال حاضر انجمن موسیقی امسال به‎دنبال تداوم حیات، افزایش تاثیرگذاری و پذیرفته شدن خود را در میان هنرمندان و جامعه و همچنین سازمان‎های فرهنگی است تا به رسمیت شناخته شود که متاسفانه اینها اولویت‎های اولیه انجمن‌های موسیقی کشور را تشکیل می‏دهد ولی با تمام اینها ما همچنان در تلاش برای فعالیت هنری و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی هستیم و خواهیم بود که به‎طور قطع این مهم بدون حمایت هنرمندان حاصل نخواهد شد.
پیشرفت‌هایی که به‎تازگی برای موسیقی استان حاصل شده، کدام هستند؟
متاسفانه به‌دلیل بی‎توجهی به فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار هنری متاسفانه حال و روز موسیقی بوشهر دارد روز‌به‌روز بدتر و بدتر می‎شود. در شهری که فعالیت‌ها به‌صورت پراکنده و غیر‌منسجم اتفاق می‌افتد و هنرمندان در بیشتر مواقع حامی یکدیگر و انجمن موسیقی استان نیستند و انجمن هم از سوی ارگان‌های فرهنگی متاسفانه به رسمیت شناخته نشده، بنابراین نمی‎تواند چندان تاثیرگذار عمل کند.

سخن پایانی؟
متاسفانه الان بوشهر پر شده از کنسرت‌های غیربومی پاپ سطح پایین و بی‌ارزش که باعث پایین آمدن سطح سلیقه مردم شده و از ابتدای امسال تا کنون هیچ‌گونه کنسرت موسیقی باارزش برگزار نشده است. همچنین ‎بی‎توجهی آموزشگاه‌ها به بحث آموزش موسیقی و استفاده نکردن از اساتید برجسته و برگزار نشدن مسترکلاس‌ها برای بالا بردن سطح آموزش مانع از پیشرفت قابل توجه حوزه موسیقی استان شده است. از همین جا از مسوولان می‏خواهیم که برای بهبود شرایط با ما همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوانیم موسیقی نواحی و سنتی این استان را به مسیر صحیح خود برگردانیم. امیدوارم از این پس به هنر و هنرمند بیشتر بها داده شود.
در پایان لازم به ذکر است که برگزاری این گونه نمایشگاه‏ها در استان پیشینه درخشان و غنی موسیقی اصیل ایرانی را به رخ می‏کشد و مخاطب را به چالش می‎کشاند که آیا موسیقی ایران در عصر حاضر توانسته میراث‎دار خوبی برای گذشتگان آن باشد؟!! آیا مسیری که موسیقی در پیش گرفته، درست است یا آن را به ناکجاآباد می‏برد؟!! به‎راستی چرا موسیقی‏ سنتی در استان ما در سایه سبک‏های دیگر موسیقی قرار گرفته است؟!! چرا دیگر شاهد فعالیت «مفتون»ها نیستیم؟!! 

نام:
ایمیل:
* نظر: