bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد، صادرات صنایع دستی به کشورهای اروپایی، اسیایی و منطقه خاورمیانه، از کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.
بهمن نامورمطلق در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه‌های استان مرکزی با حضور مسوولان استانی برگزار شد، با اشاره به افزایش سه برابری صادرات صنایع دستی گفت: ما از دوره رمانتیسم فرهنگی در صنایع دستی به یک رئالیسم اقتصادی رسیدیم و امروز صنایع دستی می‌خواهد در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان این‎که صنایع دستی دنبال این نیست که غرفه رایگان بگیرد و برنامه‌ها و کالاها را به‌نمایش بگذارد و احساس نوستالژیک ایرانی‌ها را تحریک کند، بلکه به‌دنبال این است که در عرصه اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کند، افزود: رشد و توسعه گفتمان صنایع دستی در دولت یازدهم دنبال شده است، خوشبختانه در حوزه گفتمان‌سازی، کار به‌جایی رسید که اولین مواجهه مهمانان تحلیف رئیس‌جمهور با ایران، با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در پاویون و فرودگاه امام خمینی (ره) بود. ما ثابت کرده‌ایم صنایع دستی و هنرهای سنتی ما بهترین نشان و تابلو برای فرهنگ، عقیده و زیبایی‌شناسی ماست که این موارد دستاوردهای کوچکی نبوده است.
نامورمطلق با اشاره به این‏که در این مدت، سعی کردیم صنایع دستی دانش‌بنیان و طراحی‌محور ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: صنایع دستی دچار تکرار و فرسودگی شده و نتوانسته بود، با نسل جوان ارتباط برقرار کند اما امروز نسل جدیدی از صنایع دستی در حال ظهور است که می‌خواهد پاسخگوی نیازهای کاربردی و امروزی نسل جوان باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‎که صنایع دستی در کشور ما یک جبهه و عینیتی از اقتصاد مقاومتی است و این حوزه، صنایع مقاومتی است، گفت: صنایع دستی به توزیع ثروت می‌اندیشد و اینها دستاوردهایی است که در بطن صنایع دستی نهفته و طی چند سال، این قابلیت‌ها شکوفا شده است. 
نامورمطلق با تاکید بر این‎که نمایشگاه‌ها نزدیک به ۱۰ درصد از گردش مالی صنایع دستی را به خود اختصاص داده است. این نمایشگاه نیز قرار است که ۱۰ درصد از گردش مالی استان را به خود اختصاص دهد و بقیه در حوزه فروشگاه‌ها انجام می‌شود، افزود: نمایشگاه‌ها فقط صحنه تجاری‌سازی نیستند، بلکه صحنه گفتمان‌سازی و آشنایی‌سازی نیز هستند. کودکان و نوجوانان با حضور در این مکان، موقعیتی پیدا می‌کنند تا با صنایع دستی و میراث فرهنگی و افتخار معنوی کشور آشنا شوند. اینها جلوه‌های زیبایی‌شناسی مردم هستند که هویت هنری ما را معرفی می‌کنند. همچنین ارزآور و اشتغال‌زاست و باید از آنها حراست کنیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: با صادر کردن ۲۵۰ میلیون دلار صنایع دستی به‌صورت رسمی و اعلام‌شده، در واقع هویت خود و زیبایی‌شناسی کشور را صادر می‌کنیم. ما چند برابر نفت، اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنیم و ارزش افزوده در این حوزه بسیار بالاست. در دولت دوازدهم، با تکیه بر بسیاری از زیرساخت‌ها که در دولت یازدهم آماده شده، برای نخستین‌بار صنایع دستی ایران دارای یک قانون جامع می‌شود، یعنی صنایع دستی قانونمدار در آینده، آماده جهش است.
نامورمطلق در پایان با بیان این‌که ایران، متنوع‌ترین صنایع دستی دنیا را به‌دلیل تنوع قومی و اقلیمی دارد، گفت: در این بازجست هویت، صنایع دستی و هنرهای سنتی نقش مهمی را ایفا کرده که امید است تداوم یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: