bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی؛
مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کلیات کابینه دوازدهم و برنامه‌های دولت را با سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از این وزرا بررسی کرد. رئیس‌جمهور که طبق آیین‌‌نامه داخلی مجلس حدود دو ساعت و نیم برای دفاع از وزیران پیشنهادی‌اش فرصت داشت، با اشاره به این‌که...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کلیات کابینه دوازدهم و برنامه‌های دولت را با سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از این وزرا بررسی کرد. رئیس‌جمهور که طبق آیین‌‌نامه داخلی مجلس حدود دو ساعت و نیم برای دفاع از وزیران پیشنهادی‌اش فرصت داشت، با اشاره به این‌که «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب را برگزیدند»، گفت: من خود را به تحقق این برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم؛ چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنها که به دیگران رای دادند صیانت و دفاع می‌کنم.
حسن روحانی با بیان این‌که نقش نمایندگان در مجلس نقش ویژه و تعیین‌کننده‌ایی است و رئیس‌جمهور و نمایندگان وظیفه مشترکی برای تحقق خواست مردم دارند، افزود: این وظیفه مشترک، هم در تعیین وزرا تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی برای اقدام و عمل. کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری ۴ ساله خواهد بود و وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید این اطمینان را داشته باشند که در طول مسیر خدمت خود از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود. همانطور که رهبری بارها تاکید فرمودند مسائل کشور تنها با همکاری سه قوه و دیگر نهادها حل می‌شود.

یکی از مسائلی که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، برخی شایعاتی بود که پیرامون چند تن از وزرای پیشنهادی مطرح شده بود. حسن روحانی در این‌باره گفت: من می‌خواهم به شایعاتی که در این روزها در مورد کابینه مطرح است پاسخ بدهم. کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی علمکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب کرده و به همه آنها‌ اعتماد دارم.
روحانی با بیان این‌که قرار بود سه وزیر زن در این دوره معرفی کنم، تاکید کرد: در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبودم البته همه جریان‌ها پیشنهادات خود را مطرح کردند. شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله وارادت خاص به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می‌کنم ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند. معرفی وزرا در چارچوب قانون اساسی است و امروز من ۱۷ وزیر را به شما معرفی می‌کنم و وزیر علوم را نیز در فرصت باقیمانده معرفی خواهم کرد. دلیل آن‌که وزیر علوم معرفی نشد این است که در ساعات پایانی تهیه لیست وزرا، وزیر پیشنهادی علوم اعلام انصراف کرد و دیگر فرصت نبود فرد جدیدی را معرفی کنیم.
روحانی که از همه وزرای پیشنهادی‌اش دفاع می‌کرد، در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با انتقادات و حاشیه‌های فراوانی نیز روبه‌رو است، ضمن تقدیر از محمود واعظی وزیر پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم، و همچنین زحمات بسیاری که در زمینه دولت الکترونیک و زیرساخت‌ها انجام شده است گفت: برای این وزارتخانه برای نخستین‌بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آنها‌ ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کنند.

گفتنی است محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس و نماینده کبودرآهنگ به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات به حاشیه‌های که پیرامون عملکرد این وزیر جوان مطرح است اشاره کرد و با بیان این‌که ابهاماتی هم وجود دارد برنامه‌ای که شما ارائه داده‌اید تنها ۱۹ درصدش منتطبق با برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی رهبری است چطور می‌خواهید به این شکل وزارت خانه را پیش ببرید، گفت: از ریاست‌ جمهوری تقاضا دارم وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات دو تبدیل نکند.
روحانی در ادامه در دفاع از محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه که به باور بسیاری از نمایندگان مجلس یکی از بهترین‌های کابینه یازدهم است، با بیان این‌که «ظریف کار بزرگی انجام داد و توطئه بزرگ دشمنان را خنثی کرد»، گفت: از وزیر امورخارجه و سایر وزرا برای رفع این توطئه دشمنان تشکر می‌کنم. چندین سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستیم آن را از بین ببریم. بعضی فکر می‌کنند برجام فقط یک مساله اقتصادی است در حالی‌که برجام به امنیت ملی ما و برهم زدن توطئه امریکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌ای انجام می‌دهیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ما حق هسته‌ای خود را تثبیت کرده‌ایم. از سویی منع معاملات نظامی را محدود کرده و از این طریق راه را برای تقویت بنیه نظامی کشور باز کرده‌ایم.
روحانی با بیان این‌که «بحث برخی ترامپ و کنگره نیست بلکه با برجام مشکل دارند»، تصریح کرد: از ظریف حفظ برجام و استفاده از آن برای کشور، استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش مشکلات منطقه‌ای، انتشار تصویر مناسب از ملت ایران در جهان، کسب جایگاه مناسب در نظام بین‌المللی و توجه به محیط‌ زیست را خواستارم.

پس از دفاع رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی، نوبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که پشت تریبون بروند و در موافقت و یا مخالفت با کلیت کابینه سخن بگویند.
در این میان واکنش نمایندگان به اظهار نظر‌ها و همهمه‌ی که در صحن مجلس وجود داشت، نشان می‌داد که نماندگان چندان از دفاع روحانی از فهرست پیشنهادی راضی نیستند با این حال سعی کردند که در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف به این موضوع اشاره‌ای چندانی نکنند. و بسیاری از نمایندگان اصلاح‌طلب تنها به این مساله اشاره کنند که «همه وزرای پیشنهادی رای نمی‌آورند».
اما نکته جالب ماجرا سکوت اصولگرایان است. چهره‌های شاخص اصولگرایان پیرامون کابینه دولت دوازدهم تاکنون هیچ‌گونه اظهار نظری نداشتند. به چه دلیل این جریان سیاسی سکوت اختیار کرده است نمی‌دانیم. اما یادمان هم نمی‌رود که آنها پیش از معرفی کابینه تا چه اندازه رئیس‌جمهور منتخب را تحت فشار گذاشتند.
حمید رسایی از نمایندگان تندرو و جنجالی مجلس نهم در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما پیرامون کابیته دولت آتی چیست، گفت: من در این مورد به جمع بندی نرسیده‌ام .

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از تعامل مجلس دهم و دولت دوازدهم چیست تنها به این جمله که «فکر می‌کنم همه وزرا رای بیاورند» بسنده کرد.
نماینده مردم سنقر و کلیائی نیز در مخالفت با کلیات دولت دوزادهم، گفت: برنامه فعلی دولت دوازدهم نیاز به تکمیل شدن و تقید به برنامه ششم توسعه دارد.
حجت‌الاسلام سید‌جواد حسینی‌کیا، گفت: آرزوی مردم ایجاد یک دولت متدین، پاک‌دست است که رسیدگی به امور مردم را وجهه خدمت خود قرار دهد. برنامه دولت بر پایه اصلاحات و اعتدال است تا دولت به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند باشد. اشکال و نگرانی ما این است که تیم پیشنهادی دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم نتواند برنامه‌های خود را محقق کند. در برنامه ششم، رشد اقتصادی ۸ درصد با اولویت اقتصاد مطرح است که به معنای ایجاد سالی بیش از 5/1 شغل را دارد در حالی که دولت صد هزار شغل را داری بستر اجتماعی می‌داند.

حسینی‌کیا با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در کشور، افزود: در ابتدای این دولت نرخ بیکاری در کرمانشاه 5/19درصد بوده در حالی که اکنون بیش از5/22 درصد است.
نماینده مردم سنقر و کلیائی با بیان این‌که در سال‌های گذشته نقدینگی ۲.۵ برابر و سرمایه گذاری خارجی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مشکل جاری تامین مالی نیست بلکه دکترین دولت است که کارآمد باشد و روش جدیدی را ارائه دهد. اگر بنا باشد سود بانکی بالا بماند و هزینه بالاسری تولید کاهش نیابد و جهت‌گیری تولید، صادرات محور نباشد بحران به ما نزدیک خواهد بود.
حسینی‌کیا ادامه داد: در برنامه رئیس‌جمهور قائل به جوانگرایی است اما در عمل سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده است. به شیوه اجرای برنامه ششم توسعه در برنامه دولت دوازدهم اشاره‌ای نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: