bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
«سلامت» کیکی گسترده‌تر و وسیع‌تر از «بهداشت» و «درمان» است. سهم این دو در سلامت کمتر از 30 درصد است. آنچه بیشترین پازل کیک سلامت را تشکیل می‌دهد، «عوامل اجتماعی و اقتصادی (SDH)» است.
عیسی صفوی:
«سلامت» کیکی گسترده‌تر و وسیع‌تر از «بهداشت» و «درمان» است. سهم این دو در سلامت کمتر از 30 درصد است. آنچه بیشترین پازل کیک سلامت را تشکیل می‌دهد، «عوامل اجتماعی و اقتصادی (SDH)» است. با رعایت «بهداشت» می‌توان «بیمار» نشد اما نمی‌توان به «سلامت» رسید. در واقع تصور کنید فردی و جامعه‌ای در بالاترین سطح بهداشتی و درمانی قرار دارد، با وجود این بیشترین درصد بیکاری و نابرابری اجتماعی را داشته باشد؟! خوب چنین فرد و جامعه‌ای نمی‌تواند به سلامت اجتماعی برسد. این‌که من فرد بیکار را به رعایت بهداشت دعوت کنم پاردوکسیکال به نظرمی‌رسد. چنین فردی در پاسخ خواهد گفت: شما برای من زمینه اشتغال را فراهم کن من خود فرمول بهداشت و درمان را دارم و دنبال می‌کنم. دانشگاه علوم پزشکی و سازمان ورزش قادر به خلق شغل و حل مشکل نابرابری اجتماعی نیستند اما می‌توانند با همکاری و هم‌افزایی سهمی در افزایش عوامل تسهیل کننده سلامت داشته باشند.

 اصلاح سبک زندگی شهروندان استان بوشهر با ارتقای دانش، نگرش و مهارت‌های رفتاری شهروندان به ویژه جوانان با چنین همکاری‌های ممکن است. این‌که این دو سازمان با توجه به تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و عملیاتی شدن «نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت همه‌جانبه» با رویکرد مولفه‌های اجتماعی سلامت در تاریخ دی ماه 1395 وزارت ورزش و جوانان به وزارت بهداشت و درمان تعهداتی داده است که به حوزه سلامت کمک کند. پیرو این تعهد مسوولان استانی ورزش و جوانان متعهد شده‌اند شش تعهد این وزارت را دراستان بوشهر عملیاتی کنند. به موجب این تفاهمنامه به محلات، مهد کودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و باشگاه‌های ورزشی مشوق‌های را برای توسعه فضا و تجهیزات به منظور ارتقای ورزش سلامت‌محور کمک کند. در گام دوم دوستان حوزه وزارت ورزش تقبل کردن که از ظرفیت‌های ورزش‌های قهرمانی در جهت ترویج و آموزش ورزش‌های سلامت‌محور و توسعه برنامه‌های اوقات فراغت جوانان با هدف ارتقای فعالیت بدنی همکاری لازم را انجام دهند. بهترین اقدام در این راستا استفاده از ورزش‌های آبی در استان بود. سومین تعهد در این راستا گسترش فضاهای ورزشی اختصاصی بانوان و ترویج ورزش با محوریت خانواده می باشد.

 تعهد چهارم همکاران سازمان ورزش و جوانان کنترل و ارتقای وضعیت سلامت و ایمنی مکان‌های ورزشی و اجرای قوانین و مقررات مرتبط با پیوست سلامت است. در این زمینه بحث وجود داروهای بدن‌سازی به شکل غیر قانونی مطرح است. مهم‌ترین تعهد پنجم، مناسب‌سازی مکان‌های ورزشی برای معلولان، سالمندان و بیماری خاص است. سازمان ورزش و جوانان استان متعهد شده است که یک دبیرخانه جهت اجرائی کردن تعهدات بالا راه‌اندازی کند. البته باید اشاره کرد که دانشگاه علوم پزشکی هم به نوبه خود موظف به پنج تعهد شده است. تعهدات دانشگاه علوم پزشکی استان بنا به وظایف ساختاری خود در حال انجام است. انتظار می‌رود سازمان‌های مرتبط با سلامت شهروندان بوشهری در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نهایت تلاش و همت خود را به خرج دهند، زیرا همکاری نکردن در این زمینه عوامل ساختاری مرتبط با سلامت را پوشش نخواهد داد و در چنین وضعی برحوزه درمان فشار مضاعف وارد خواهد شد. شهروندان بوشهر در کنار دانشگاه علوم پزشکی حق مطالبه سلامت را از سایر سازمان‌ها دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: