bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
با وجود افزایش 35 درصدی صید میگو در بوشهر؛
روز گذشته آخرین روز صید میگو از آب‌های ساحلی استان بود و از ساعت 12 نیمه‌شب گذشته صید میگو در بوشهر بار دیگر ممنوع شد. هرچند آمار واحدی از سوی مسوولان استان در این خصوص منتشر نشده است اما خبر خوشحال‌کننده در خصوص صید میگو در سال جاری، افزایش بیش از 30 درصدی این آبزی باارزش بود.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
روز گذشته آخرین روز صید میگو از آب‌های ساحلی استان بود و از ساعت 12 نیمه‌شب گذشته صید میگو در بوشهر بار دیگر ممنوع شد. هرچند آمار واحدی از سوی مسوولان استان در این خصوص منتشر نشده است اما خبر خوشحال‌کننده در خصوص صید میگو در سال جاری، افزایش بیش از 30 درصدی این آبزی باارزش بود.
 دلیل مشخص نبودن میزان افزایش صید امسال این است که مسوولان شیلات استان، آمار افزایش صید امسال را بیش از 55 درصد، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران 50 درصد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آن را 35 درصد عنوان کرده است. در هر حال نکته مهم، رشد قابل توجه ذخایر دریا و افزایش صید میگو در سال جاری بوده است که مسوولان آن را به طرح‌های اجرایی شیلات استان نسبت می‌دهند؛ طرح‌هایی نظیر دریابست و ایجاد گشت‌های ساحلی در زمان ممنوعیت صید میگو. این در حالی است که بررسی‌های بامداد جنوب در خصوص این مساله با توجه به دیدگاه صیادان و کارشناسان شیلات استان نشان می‌دهد که این افراد نظر دیگری در مورد طرح دریابست دارند. در گزارشی که چند هفته پیش منتشر شد، صیادان و کارشناسان معتقد بودند که دریابست با توجه به همکاری نکردن دیگر استان‌های جنوبی سبب شده تا تنها دست کسانی که قانون را رعایت می‌کنند به میگو نرسد. البته شواهد هم نشان می‌داد که صید میگو به وفور به‌وسیله قانون‌شکنان بوشهری و غیر بوشهری در جریان بوده و گشت شیلات نمی‌تواند کل آب‌های منطقه را پوشش دهد.

در همین راستا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان این‌که صید میگو در آب‌های ساحلی بوشهر به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: امسال میزان صید میگو در آب‌های ساحلی استان به حدود هزار و 550 تن رسیده که از افزایش 35 درصدی برخوردار بوده است. این میزان برای ما راضی‌کننده نخواهد بود و تلاش می‌کنیم تا سطح برداشت و صید میگو در آب‌های ساحلی استان را به ظرفیت واقعی آن برگردانیم.
محمدتقی منوچهری در پاسخ به خبرنگار بامداد جنوب درخصوص برنامه‌های ویژه استان برای احیای ذخایر دریا برای سال ‌آینده گفت: در صورتی که کشور برنامه‌هایی برای این مورد داشته باشد و به استان‌ها ابلاغ کند ما نیز از آنها بهره‌مند خواهیم شد اما به‌صورت ویژه برای افزایش ذخایر دریا، طرح دریابست را هر سال اجرا کرده و تلاش می‌کنیم تا با گسترش و توسعه طرح‌های پرورش میگو و استفاده از تمامی ظرفیت استان، حجم بار را از روی دریا کاهش دهیم.
در همین زمینه، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران نیز از کاهش فشار بر ذخایر میگوی دریایی خلیج فارس خبر داد و گفت: امروز روز پایان صید میگو در آب‌های بوشهر خواهد بود. این در حالی است که امسال، صید میگوی دریایی در آب‌های بوشهر از تاریخ پنجم مردادماه آغاز شده است.

مختار آخوندی با بیان این‌که صید میگوی دریایی در آب‌های خلیج فارس معمولا 45 روز به طول می انجامد، خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های پژوهشکده میگوی کشور در قالب گشت‌های دریایی و برگزاری جلسه مشترک با اداره‌کل شیلات استان بوشهر، ششم شهریور به‌عنوان روز پایانی صید میگو اعلام شد. بنابراین صید میگوی دریایی در آب‌های بوشهر با پایانی زودهنگام، 32 روز به طول انجامید.
این مقام مسوول در سازمان شیلات ایران، با اشاره به این‌که صیادان بوشهری صید میگو در سال جاری را با 970 فروند شناور اعم از لنج و قایق آغاز کردند که بر اساس آمار ارائه شده تا پایان روز بیست و نهم، صید میگوی دریایی در این استان، هزار و 470 تن میگو صید شده است. لازم به ذکر است از این میزان میگوی صید شده، 76 درصد به صید گونه ببری و بقیه هم به صید میگوی سفید و سرتیز تعلق داشته است.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با تاکید بر این‌که صید میگوی بوشهر تاکنون با رشد 50 درصدی همراه بوده است، مهم‌ترین دلیل این امر را ناشی از اعمال دریا‌بست، 20 روز قبل از شروع فصل صید دانست و تصریح کرد: از شانزدهم تیر تا پنجم مرداد‌ماه، دریابست در آب‌های بوشهر اعلام شد و حتی صیادان غیر مجاز نیز با مدیریت ناجا و دستگاه‌های قضایی استان، موفق به دریاروی جهت صید غیرمجاز میگوی دریایی نشدند.

البته همان‌گونه که گفته شد، صیادان و کارشناسان بوشهری در این خصوص نظر دیگری دارند و معتقد هستند که دریابست تنها برای عده‌ محدودی از ملوانان اجرا می‌شود و فرصت مناسبی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هیچ توجهی به قوانین ندارند. 
آخوندی با اشاره به این‌که در این مدت 20 روزه فرصتی برای بازسازی ذخایر میگوهای دریایی خلیج فارس فراهم شد، خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح در بوشهر باعث شد تا شاهد کاهش فشار بر ذخایر میگوی دریایی خلیج فارس و جلوگیری از انقراض نسل این موجودات با ارزش دریایی باشیم.
وی در پایان با تاکید بر این‌که میگوهای دریایی صید شده در آب‌های بوشهر صادر نمی‌شوند، تصریح کرد: به‌دلیل این‌که میزان صید رقم قابل توجهی نبوده و بازار مناسبی در داخل دارد، صادرات این محصول انجام نمی‌شود و تمام صید صورت گرفته به مصرف استان بوشهر و یا استان‌های همجوار می‌رسد. امسال صیادان بوشهری در شهرستان‌های ساحلی در تمام صیدگاه‌های استان اقدام به صید میگوی دریایی کردند.

به گفته این مقام مسوول در سازمان شیلات ایران، در راستای حفظ ذخایر آبزیان خلیج فارس، پنج زیستگاه مصنوعی و سه زیستگاه طبیعی در آبهای بوشهر به عنوان مناطق ممنوعه صید میگوی دریایی مشخص شده اند.
مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه این مناطق جهت اطلاع صیادان در قالب آیین نامه به صیادان ابلاغ شده است، تاکید کرد: با صیادان متخلفی که برای صید به این مناطق مذکور وارد شوند، برخورد قانونی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: