bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
روز گذشته اولین انتخابات «خانه مشارکت مردمی» و «پیام‌گزاران سلامت استان» برگزار شد. همان‌طور که چندی پیش خدمت شهروندان هم‌استانی نوشتم، نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت بر آن است تا ضمن تدوین برنامه جامع سلامت استان، همه بخش‌های مرتبط با سلامت را پوشش دهد.
عیسی صفوی:
روز گذشته اولین انتخابات «خانه مشارکت مردمی» و «پیام‌گزاران سلامت استان» برگزار شد. همان‌طور که چندی پیش خدمت شهروندان هم‌استانی نوشتم، نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت بر آن است تا ضمن تدوین برنامه جامع سلامت استان، همه بخش‌های مرتبط با سلامت را پوشش دهد. به موجب این نظام‌نامه علاوه بردانشگاه علوم پزشکی استان، سایر سازمان‌ها و اداره‌ها در فرایند نقشه سلامت استان مشارکت خواهند داشت.
 این مشارکت نه تنها در کلام بلکه در عمل خواهد بود. ابزار این مشارکت «تفاهمنامه‌های دوطرفه» خواهد بود. این تفاهمنامه در کارگروه‌های 13 گانه استانداری امضا و با پشتوانه سازمان برنامه و بودجه پشتیبانی مالی خواهد شد، پس از آن مردم در قالب خانه مشارکت مردمی در این نظام‌نامه مشارکت خواهند کرد. اتحادیه‌های مردمی و سمن‌ها خانه مشارکت مردمی را تشکیل می‌دهند. پیام‌گزاران سلامت نفرات دوم سازمان‌ها و اداره‌های دولتی هستند. نمایندگان مردم در قالب اتحادیه و سمن‌ها مطالبات سلامت مردمی را متولیان سلامت استان انتقال خواهند داد. باید گفت هر چه این خانه مشارکت مردمی قوی‌تر و پویاتر باشد، مطالبه سلامت مردم رساتر به گوش متولیان خواهد رسید.

جدی نگرفتن خانه مشارکت مردمی به مطالبه‌گر نبودن مردم برمی‌گردد. منتخب خانه مشارکت مردمی استان به عضویت کارگروه ساغ (سلامت و امنیت غذایی) استان در می‌آید. این یک جایگاه حقوقی برای نظر و خواست مردم است. 10 رئیس خانه مشارکت مردمی به نمایندگی از 10 شهرستان استان  در روز گذشته در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی به انتخابات متمرکز پرداختند و یک نفر را به نمایندگی از مردم استان پیگیر مطالبات سلامت خود معرفی کردند. این نماینده به مدت دو سال نماینده آنها خواهد بود. در این مدت هر تصمیمی در حوزه سلامت استان از سمع و نظر این نماینده خواهد گذشت، زیرا ایشان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان حضور دارد و از حق رای برخوردار خواهد بود. با وجود خانه مشارکت مردمی انتظار می‌رود هیچ مطالبه‌ای در حوزه سلامت از طرف مردم بر زمین نماند. مردم در شهرستان خود اتحادیه و صنف تشکیل می‌دهند. رئیس صنف در خانه مشارکت مردمی شهرستان شرکت می‌کند و رئیس خانه مشارکت مردمی در انتخابات استانی شرکت می‌کند و در صورت انتخاب عضو کارگروه ساغ استان می‌شود. به وضوح نمایان است که مطالبه از کف جامعه به بالاترین حوزه تصمیم‌گیری سلامت می‌رسد.

پیام‌گزاران سلامت از طرف سازمان‌ها بازوی مکمل خانه مشارکت سلامت خواهد بود. نماینده سازمان‌ها و اداره‌ها مرتبط با سلامت در کنار هم قرار می‌گیرند، یک نماینده از هر شهرستان به مرکز استان می‌آید و انتخابات متمرکز انجام خواهد شد. فرد منتخب به عنوان «پیام‌گزار سلامت استان» به وزارتخانه معرفی خواهد شد. هر پیام‌گزار در سازمان خود مطالبات سلامت مردم را انتقال خواهد داد و همچنین سازمان خود را جهت سلامت رصد خواهد کرد. برای مثال پیام‌آور سلامت سازمان جهاد و کشاورزی نخست رصدگر سلامت کارکنان سازمان خود و در گام بعد محصولات تولیدی این سازمان جهت سلامت رصد خواهد شد و در صورتی که ضد سلامت شهروندان باشد از طرف این پیام‌گزاران گزارش خواهد شد. امید است این دو تشکل با پیگیری مطالبات مردم و حسن مسوولیت متولیان سلامت منشا گامی موثر در حوزه سلامت استان باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: