bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
اعتراض بنگاه‌های اقتصادی به وضعیت مالیاتی استان؛
بخش خصوصی در بوشهر حال و روز خوشی ندارد؛ این را از آمارهای گاه و بیگاه وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان دید. وضعیت آشفته کسب‌وکار استان، تولید زیر ظرفیت اسمی، ورشکستگی، نبود نقدینگی و...
بخش خصوصی در بوشهر حال و روز خوشی ندارد؛ این را از آمارهای گاه و بیگاه وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان دید. وضعیت آشفته کسب‌وکار استان، تولید زیر ظرفیت اسمی، ورشکستگی، نبود نقدینگی و... در سال‌های اخیر گریبانگیر تولیدکنندگان بوشهری بوده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد این روزها وضعیت مالیاتی هم برای این تولیدکنندگان و بازرگانان قوز بالای قوز شده است. این‌که وضعیت مالیاتی کشور با وجود تلاش‌های دولت یازدهم، هنوز هم حال و روز خوشی ندارد و برخی بندهای قوانین مالیاتی، مالیات افراد کم‌درآمد را بیش از پردرآمدها محاسبه می‌کند در این گزارش نمی‌گنجد و در روزهای آتی گزارش مفصلی در این خصوص ارائه خواهد شد اما شواهد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان بوشهری نیز مشکلات خاص خود را با این اداره‌کل دارند.
در همین زمینه، مدیران بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی بوشهر روز سه‌شنبه در کارگروه مالیاتی با حضور شماری از مسوولان اقتصادی استان خواستار کاهش ارجاع پرونده‌های مالیاتی به شورای حل اختلاف شدند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در این کارگروه با بیان این‌که در دورانی که بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود قرار دارند باید دستگاه‌های اجرایی مساعدت بیشتری با آنان داشته باشند، افزود: در ارتباط با اختلافاتی که در پرونده‌های مالیاتی وجود دارد باید همان ابتدا با مساعدت مودیان مالیاتی حل شده و از ارجاع پرونده‌ها به شورای حل اختلاف جلوگیری شود زیرا هم‌اکنون پروندههای موجود در هیات‌های حل اختلاف روی هم انباشته شده که عمده دلیل آن نیز اضافه شدن موضوع مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های اخیر است. 
محمد عبادی با اشاره به این‌که بخش خصوصی خواستار حذف مالیات نیست بلکه خواهان اعمال مالیات بر اساس راهکارهای قانونی و عادلانه است، خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، اداره امور مالیاتی نهایت همکاری را دارد ولی این روحیه تعاملی آنها تاکنون منتج به حل مشکل مالیاتی برخی از بنگاه‌های اقتصادی نشده است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر نیز با اشاره به این‌که از سازمان امور مالیاتی انتظار داریم با نمایندگان مربوط به هیات‌های حل اختلاف نشست برگزار کند، تصریح کرد: هم‌اکنون هیات‌های حل اختلاف استان بوشهر شرایطی نابسامانی دارند. مامور مالیاتی نیز برای دفاع از برگ تشخیص مالیات در نشست‌ها حاضر نمی‌شود که همین امر نیز مشکلات برخی بنگاه‌های اقتصادی در موضوع پرداخت مالیات را دوچندان می‌کند.

به‌گفته مختار قاسمی، تغییر در متن آرا و قرارهای صادره که سند آن نیز موجود است از دیگر مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان در حوزه سازمان امور مالیاتی است.
مدیر شرکت صنایع پتروشیمی بوشهر هم در این نششست با اشاره به این‌که از سال 60 تا 86 در زمره شرکت‌های فاقد بدهی مالیاتی بودیم ولی با ایجاد برخی مشکلات اکنون بدهی مالیاتی به بارآورده‌ایم، ادامه داد: در این ارتباط انتظار می‌رود زمینه بازگشایی حساب‌های مسدود شده این شرکت فراهم و تقسیط بدهی مالیاتی این واحد انجام شود.

حمید راستگو در ادامه با بیان این‌که برخی از اعضای هیات‌مدیره این شرکت نیز ممنوع‌الخروج شدند که باتوجه به خروج آنها از شرکت انتظار داریم زمینه حل مشکل آنان فراهم شود، تاکید کرد: شرکت صنایع پتروشیمی اکنون کارت بازرگانی برای انجام فعالیت در عرصه صادرات و واردات نیز ندارد که امیدواریم در این ارتباط چاره‌اندیشی لازم صورت گیرد.
مدیر شرکت دریا‌پیمان با تاکید بر این‌که در این سال‌ها که نفس بنگاه‌های اقتصادی به‌شماره افتاده است، گفت: این سال‌ها انتظار مساعدت بیشتری از سازمان امور مالیاتی داریم. با پرداخت مالیات مشکلی نداریم و تنها معتقد هستیم که این نوع دریافت مالیات بر اساس یک روال قانونی خاص صورت گیرد.
غلامرضا کردی با اشاره به این‌که برخی اوقات امور مالیاتی به اشتباه از شرکت‌ها دو بار مالیات می‌گیرد و باید زمینه استراد آن فراهم شود، تصریح کرد: اکنون با توجه به مشخص شدن دریافت اشتباهی این مالیات‌ها، از امور مالیاتی انتظار داریم تا چاره‌اندیشی لازم برای کوتاه‌تر شدن زمان بازپس‌گیری این مالیات را فراهم کند.
در پایان، مدیرکل امور مالیاتی استان ضمن بیان این‌که مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 مصوب و به اجرا در آمده و بر اساس آن تکلیف شد که در مرحله نخست در قالب فراخوان، مشمولان این نوع مالیات مشخص شود، تاکید کرد: در ارتباط با پیمانکاران طرف دستگاه‌های دولتی نیز مشکلات زیادی وجود دارد که عمده دلیل آن الزامی شدن پیمانکار برای ارائه اظهارنامه مالیاتی به‌صورت هر سه ماه یکبار است.
بهادر بهمنی با اشاره به این‌که ظرفیت مالیات پیش‌بینی شده برای استان در سال جاری 28 هزار میلیارد ریال است، ادامه داد: هیات حل اختلاف مالیاتی که در حضور قاضی دادگستری، مشکلات نمایندگان بنگاه اقتصادی و امور مالیاتی را حل و فصل می‌کند در سال گذشته از 10 هزار میلیارد ریال وارده بر بنگاه‌های اقتصادی شش هزار میلیارد ریال را رفع تعرض و رای به معافیت مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی دادند.

به گزارش ایرنا، این مقام مسوول در ارتباط با فعالیت واحدهای زیرمجموعه مناطق ویژه اقتصادی گفت: در ابتدا سازمان امور مالیاتی معتقد بود که بنگاه‌های مقیم منطقه ویژه اقتصادی مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند ولی بعد مقرر شد این معافیت شامل بنگاه‌های دریافت‌کننده از منطقه ویژه اقتصادی شود و علاوه بر واحدهای مقیم چنین واحدهایی نیز معاف از مالیات شوند.
در این نشست، مشکلات مالیاتی چند شرکت از جمله شرکت بنیاد بتن ارم، شرکت صنایع پتروشیمی بوشهر، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان بوشهر، شرکت دریا‌پیمان و شرکت عسل نخل جنوب مورد بررسی گرفت. همچنین در این نشست مقرر شد با بررسی چگونگی حل مشکلات این واحدها در دومین کارگروه مالیاتی، برنامه‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: