bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
وزیر خارجه عربستان اظهارات همتای ایرانی خود را «مضحک و تمسخرآمیز» خواند ...
 اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره بهبود روابط با ریاض، با واکنش بی ادبانه همتای سعودی همراه شده است.

خبرگزاری رویترز (Reuters) در این باره نوشت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت، اظهارات مطرح شده از سوی ایران درباره بهبود احتمالی روابط با پادشاهی عربستان "مضحک و تمسخرآمیز" است.

وی در لندن به خبرنگاران گفته، ایران برای برقراری هرگونه روابط حسنه با عربستان باید سیاست های خود را تغییر دهد.

رویترز نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ماه گذشته گفته بود جمهوری اسلامی به زودی ملاقات های دوطرفه دیپلماتیک با عربستان سعودی خواهد داشت.

الجبیر در این باره گفته: اظهارنظرهای وزیر خارجه ایران، مضحک است. اگر ایران می خواهد روابط خوبی با عربستان سعودی داشته باشد باید سیاست های خود را تغییر داده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

وی افزود: ما تاکنون شاهد نبوده ایم که آنان برای همسایه خوبی بودن، جدیت داشته باشند.

وزیر خارجه عربستان گفته، تبادل هیئت های دیپلماتیک با ایران برای تنظیم مسائل مربوط به حج است و به معنای عادی سازی روابط با ایران نیست. وی افزود: این تماس ها هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.

عادل الجبیر ادامه داد: ما موسم حج را داشتیم و تلاش داریم که وقتی مراسم حج برگزار می شود آن را سیاسی نکنیم اما این به معنای عادی سازی روابط نیست.

وی گفت: دیدارها درباره حج هیچ ارتباطی به سیاست ندارد و صرفا یک موضوع مذهبی است.

رویترز نوشت: روابط ایران و عربستان سعودی در سال های گذشته در بدترین وضعیت بوده است و دو کشور طرف مقابل را به برهم زدن امنیت منطقه و حمایت از طرف های مخالف یکدیگر در جنگ های سوریه، عراق و یمن متهم می سازند.

الجبیر در بخش دیگری از سخنانش به بحران قطر پرداخته و گفته اگر شکاف ایجاد شده با قطر تا دو سال دیگر هم ادامه پیدا کند مشکل خاصی نیست.

رویترز در پایان گزارش خود نوشت: عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی روابط با قطر را در ماه ژوئن به علت آنچه حمایت دوحه از گروه های شبه نظامی خوانده شده قطع کردند.
برچسب ها: سیاسی ، خبر ، ظریف ، عربستان
نام:
ایمیل:
* نظر: