bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
سواحل بکر گناوه قربانی منافع زمین‌خواران می‌شود؛
سواحل بکر و زیبای جنوب از دیرباز یکی از جاذبه‌های گردشگری بوده که به‌ویژه در شهرستان گناوه در کنار رونق داد و ستد و تجارت، گردشگران بسیاری را در همه فصول سال به خود جذب می‌کند.در این بین اما وضعیت سایت پسماند و خورهای این شهرستان حال و روز خوبی ندارد و صدای فعالان اجتماعی و دوستداران طبیعت گناوه نیز در همهمه لابی‌گری‌های عده‌ای زمین‌خوار و منفعت‌طلب که منافعشان را بر مصلحت شهروندان ترجیح می‌دهند، شنیده نمی‌شود و...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آیادی:
سواحل بکر و زیبای جنوب از دیرباز یکی از جاذبه‌های گردشگری بوده که به‌ویژه در شهرستان گناوه در کنار رونق داد و ستد و تجارت، گردشگران بسیاری را در همه فصول سال به خود جذب می‌کند. در این بین اما وضعیت سایت پسماند و خورهای این شهرستان حال و روز خوبی ندارد و صدای فعالان اجتماعی و دوستداران طبیعت گناوه نیز در همهمه لابی‌گری‌های عده‌ای زمین‌خوار و منفعت‌طلب که منافعشان را بر مصلحت شهروندان ترجیح می‌دهند، شنیده نمی‌شود و در سایه بی‌توجهی و بی‌کفایتی برخی مسوولان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نابود می‌شوند و جای آن را هم بیماری و زباله و ریزگرد می‌گیرد. 

همه آنهایی که فقط برای یک‌بار به گناوه سفر کرده باشند، خاطره مشترک آنها ازدحام دستفروشان، دکه‌های غذافروشی و انباشت زباله‌ها در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر است اما اینها تنها ظاهر قضیه دردناک وضعیت طبیعت در این شهرستان است. ساخت و سازهایی که به بهانه توسعه و پیشرفت و بهبود صورت می‌گیرند، بدون هیچ مجوز زیست‌محیطی و رعایت الزامات آن، بدون مطالعه و کار کارشناسی به جای پیشرفت به پسرفت دامن زده و به جای بهبود وضعیت، اوضاع را بیش از پیش وخیم کرده است. این در حالی است که متاسفانه مسوولان خود به این امر و همه زوایای آن واقف هستند اما پای منافع و دوستان و خویشان که در میان باشد، نه چیزی می‌بینند، نه چیزی می‌دانند... . 

هر دم از این باغ بری می‌رسد، این بار خبر احداث جاده‌ای در مجاورت سواحل قلعه‌حیدر و مال‌قاید که از جمله بکرترین و زیباترین سواحل شهرستان گناوه هستند، نشان می‌دهد که محیط زیست تا چه اندازه در دوره اخیر دستخوش ناملایمتی شده و حیات طبیعت و حفظ جاذبه‌های طبیعی تا چه حد اولویت اداره میراث فرهنگی و گردشگری و متولیان سواحل و دریاها بوده است!
تبعات احداث جاده در مجاورت سواحل بکر! دیگر بر همگان روشن است اما نکته قابل تامل اینجاست که براساس گفته برخی فعالان اجتماعی دهیاری‌ها با نظر به «توسعه» و «پیشرفت» بلندپروازی‌ها کرده و رویاها در سر دارند، غافل از آن‌که توسعه سرابی بیش نیست، آنگاه که ساحل بکر و جاذبه طبیعی نابود می‌شود. از همین رو، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افرادی که تنها بنیاد تفکر و باورشان اشتباه و سطح اطلاعاتشان پایین است، ضروری است.

در همین راستا، رئیس انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که پس از گذشت یک دهه از احداث جاده ساحلی گناوه به دیلم به عنوان محور استراتژیک خوزستان به استان، این محور در حد فاصل کمتر از 500 متر به عنوان محور گردشگری در نزد عامه مردم قلمداد می‌شود، چراکه تا کنون در جذب گردشگران به ویژه به سواحل بکر روستاهای هدف گردشگری گناوه تاثیر بسزایی داشته است، تصریح کرد: در یک‌سال اخیر شاهد رویاپردازی اشخاصی برای احداث جاده‌ای به موازات محور ساحلی در حریم دریا هستیم که از طرق مختلف از جمله دهیاری‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی دستگاه‌های اجرائی زمینه را برای تحقق رویای خود فراهم می‌کنند، برای مثال می‌توان به احداث قطعاتی از این جاده بر بستر تخریب شده سواحل روستاهای قلعه حیدر و مال‌قاید اشاره کرد، البته طرح استحصال ساحل بندر گناوه همچون طرح احداث پل خور گناوه که پس از چند سال به سبب تخصیص نیافتن منبع مالی در حد شمع‌کوبی و نابودی حیات خور رهاسازی شد، به احتمال زیاد در صورت پافشاری بر تحقق رویا به سرنوشت پل خور بدل می‌شود.

غلامرضا نعمتی با اشاره به این‌که خبرهای رسیده و شنیده‌ها حاکی از احداث جاده‌ای دیگر در مجاورت ساحل است که اسباب نگرانی ساحل‌نشینان را از بُعد تکرار حوادث جاده مرگ سابق، سلب آسایش و تهدید معیشت  و سلامت روستاییان علاوه بر تخریبات گسترده طبیعت بکر و منحصر نوار ساحلی فراهم کرده است، افزود: اصرار بر احداث این جاده به موازات و در حد فاصل کمتر از ۵۰۰ متر محور ساحلی این شائبه را در اذهان به وجود آورده که متضمن منافع زمین‌خواران است، چراکه فاقد توجیه اقتصادی به ویژه در صورت اجراست و قطعا باعث ریزش آمار گردشگران بر اثر تخریب طبیعی ساحل می‌شود و تبعات منفی آن از جمله آلودگی صوتی، سلب آسایش، نابودی آبزیان و در معرض تهدید قرار دادن سلامت شهروندان گریبانگیر عموم مردم می‌شود، ‌ضمن این‌که این طرح نیز فاقد ارزیابی زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای لازم از مراجع دارای صلاحیت است که انتظار می‌رود متولیان و ناظران منابع طبیعی به‌ویژه محدوده ساحلی در این زمینه از منابع و منافع عمومی پشتیبانی کنند و مانع از تحقق فاجعه پیش رو شوند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که زمین‌خواری با عناوین «شرکت‌های گردشگری» در گناوه صورت می‌گیرد و اراضی همجوار سواحل این‌گونه تصرف می‌شوند و در این بین فریادرسی نیست که نیست! بامداد جنوب طی روزهای آینده گزارشی را در خصوص زمین‌خواری در گناوه منتشر می‌کند تا بر همگان روشن شود که چگونه به غارت می‌برند و مُهر بر دهان‌ها مانع از نجات جاذبه‌های طبیعی است. به هر حال، ادامه فعالیت‌ و تلاش‌های مردمی نقطه امیدواری است تا جلوی فجایع این‌چنینی -خواسته یا ناخواسته- گرفته شود و مسوولان امر و به ویژه دستگاه قضا می‌بایست نیز هر چه سریع‌تر به این قضیه ورود کنند و در خصوص جاده‌هایی که بدون مجوز زیست‌محیطی در دست اقدام هستند، چاره‌اندیشی و ادامه فعالیت متولیان و پیمانکاران را متوقف کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: