bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
کلوت‌های استان آرام آرام می‌میرند؛
«کلوت» یک پدیده طبیعی و زیبا است که در کشورهایی چون ایران، ایالات متحده، چاد، مصر و پرو دیده می‎شود. کلوت‏‌های بزرگ عموما در اثر فرسایش بادی و آبی و کلوت‏های کوچک نیز در اثر فرسایش خاکی پدید آمده‎اند. بزرگ‏ترین کلوت‏‌های ایران در دشت شهداد منطقه لوت واقع شده است که زیباترین آنها نیز در شهداد کرمان قرار دارد و هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
«کلوت» یک پدیده طبیعی و زیبا است که در کشورهایی چون ایران، ایالات متحده، چاد، مصر و پرو دیده می‎شود. کلوت‏‌های بزرگ عموما در اثر فرسایش بادی و آبی و کلوت‏های کوچک نیز در اثر فرسایش خاکی پدید آمده‎اند. بزرگ‏ترین کلوت‏‌های ایران در دشت شهداد منطقه لوت واقع شده است که زیباترین آنها نیز در شهداد کرمان قرار دارد و هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی است.

با این اوصاف، ایران از جمله کشورهایی است که دارای کلوت‏های زیبا و عظیم‏الجثه‎ای است. با توجه به اقلیم خاص ایران، این کلوت‏‌ها در برخی از مناطق آن دیده می‏شود، از جمله استان بوشهر که شوربختانه به‌‏دلیل بی‏‌توجهی مدیران میراث فرهنگی بوشهر این جاذبه‏‌های طبیعی در سطح کشور معرفی نشده و کمتر کسی از حضور آنها در منطقه ساحلی دلوار اطلاع یافته است، در این میان، صدای دوستداران محیط زیست هم راه به جایی نبرده است و دردناک‏تر از آن، این‎که به‎دلیل بی‏درایتی مدیران میراث فرهنگی استان این جاذبه‏‌های طبیعی اینک در معرض نابودی قرار دارند. بخش عمده این کلوت‎ها درست در جایی قرار دارد که قرار است صنایع کوچک و بزرگ پارس شمالی در آنجا جانمایی شود. متاسفانه صنعت روزبه‌‏روز چتر خود را بیشتر از پیش بر آسمان این استان می‎گستراند و محیط زیست را تحت تاثیر آلایندگی‏های خود قرار می‏دهد. ما با حضور صنعت در استان مخالف نیستیم، بلکه انتظار داریم که دست‎کم شاهد حضور صنایع سبز در استان باشیم نه صنایع مرگ‌آفرین و مخاطره‌آمیز که همواره حیات انسانی و محیط زیست را تهدید می‏کند.

همه ما اطلاع داریم که بوشهر افزون بر میراث تاریخی گرانبها و دیدنی از جاذبه‏‌های طبیعی بی‌شماری نظیر چشمه‌های آبگرم اهرم، نخلستان‎های وسیع آبپخش، جزیره نخیلو، چشمه‎های آب خاییز، تالاب حله، جنگل حرا، کلوت‎های دلوار و... برخوردار است که شوربختانه مسوولان در حوزه گردشگری استان هیچ‏گونه توجهی به این ظرفیت‌‏های یاد شده ندارند و متاسفانه تلاشی هم برای معرفی آنها نشده است. البته با آمدن ناصر امیرزاده به اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بامداد جنوب پیش‎بینی کرده بود که در این دوره هم شاهد اقدام شاقی در این حوزه نخواهیم بود، چراکه این مدیر هم مانند مدیریت ارشد استان بیشتر به‎دنبال این است که به کمک فعل‏‌های «خواهد شد» و «می‎شود» در رسانه‏‌ها به‎عنوان یک چهره خبرساز مطرح شود، در حالی که معلوم نیست این «می‏شود»ها چه زمانی محقق می‏شود. وی به تازگی در آخرین خبر از رونمایی 19 پروژه در حوزه میراث فرهنگی استان یاد کرده است، که البته خبری هم از عناوین این پروژه‌ها رسانه‌ای نشد، به‎وضوح بی‎توجهی امیرزاده را نسبت به جاذبه‏‌های طبیعی استان نظیر کوه نمک جاشک، کلوت‏‌های دلوار و... می‏بینیم، ظاهرا مسوولان بر اساس تجربه ناموفقی که در دهکده گردشگری امید کسب کردند، تازه به اهمیت بافت تاریخی و بناهای شاخص استان پی برده‎اند که البته مرمت این بناها هم صرفا به‎صورت دست و پاشکسته و غیراصولی زیر نظر پیمانکارانی غیرمتخصص صورت می‏گیرد و در این میان کسی هم تاکنون شاکی نشده است و در حال حاضر در این دوره در تلاش هستند تا میراث‎دوستی خود را به رخ بکشند اما از آنجایی که امیرزاده از تخصص کافی در حوزه میراث فرهنگی برخوردار نیست، باز هم با نگاه تک‏بعدی مدیریتی در این مجموعه کلان روبه‎رو هستیم. 

با این حال یکی از مشکلات میراث فرهنگی استان حضور مدیران غیرتخصصی در این حوزه است، مدیرانی که هیچ دانشی نسبت به میراث فرهنگی و گردشگری نداشته و صرفا با برخی رابطه‌ها به این سمت انتخاب شده‌اند. بامداد جنوب در مورد ویرانی‌های حاکم بر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ده‌ها خبر و گزارش دارد که بنا به دلایلی از انتشار آنها خودداری کرده است اما وقتی مشاهده می‌شود نیروهای متخصص و متعهدی که در این اداره‌کل به هیچ گرفته می‌شوند و عده‌ای که مانند خود مدیران ارشد با رابطه اینجا رسیده پست می‌گیرند، مشخص می‌شود که روی آبادانی نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال، پس از انتخابات 29 اردیبهشت چندتن از معاونان این اداره‌کل به بهانه حمایت از رقیب روحانی از کار برکنار شدند، هر چند که این فقط یک بهانه بود، چرا‌که باید بیش از 20 مدیرکل استانی به‌دلیل حمایت آشکار و پنهان از رقیب روحانی از کار برکنار شوند اما مدیرکل فعلی به‌جای یکی از معاونان برکنار شده، فردی را حکم داده که شش ماه پیش از آن از این اداره برگه تسویه‌ گرفته و در جای دیگری مشغول به کار شده بود. در هفته‌های آینده، خبرهای بسیار موثقی از اوضاع تقریبا ویرانه این اداره را منتشر خواهیم کرد، از پیمانکاری فامیلی تا خودروهایی که اجاره شده‌اند تا سمت‌هایی که با رابطه و بی‌رابطه داده شده و امریه‌هایی که بدون دلیل استخدام می‌شوند. شما با این روند، انتظار چه تحولی از میراث فرهنگی و گردشگری استان را دارید؟ گزارش هفته آینده بامداد جنوب در مورد رتبه استان در حوزه گردشگری در کشور را حتما مطالعه کنید... 

کلوت‏‌ها یکی از جاذبه‏های طبیعی و بکری است که می‏توان از آنها برای رونق حوزه گردشگری استان بهره گرفت اما متاسفانه مسوولان استانی و متولیان حوزه میراث فرهنگی که در این چند سال اخیر خیز بلندی برای فعال کردن گردشگری در استان برداشته‏اند که البته با رها کردن میراث تاریخی و فرهنگی به‌دنبال احداث دهکده‏های گردشگری در جای‌جای استان افتادند که خود این دهکده‏‌ها نظیر دهکده امید بوشهر موجب نابودی زیست‎بوم جانوری شد و متاسفانه آن درآمدزایی و بازگشت سرمایه‏ای را که پیش‎بینی کرده بودند، حاصل نشد. این در حالی است که مسوولان با توجه به میراث طبیعی در کنار رسیدگی به میراث تاریخی و فرهنگی و معرفی مطلوب آنها می‏توانند استان بوشهر را به‌‏عنوان قطب گردشگری جنوب کشور مطرح کنند، چون این استان ظرفیت‎های بی‏نظیری را در حوزه سه‎گانه سازمان میراث فرهنگی دارد و با توجه و تخصص کافی می‏توان از این بخش‎های برای درآمدزایی و رونق اقتصاد گردشگری بهره گرفت. کلوت‏‌ها که یکی از این فرصت‎ها هستند متاسفانه نه تنها معرفی نشده‎اند بلکه در سایه بی‎مهری‎ها در خطر نیستی کامل قرار دارند.

موسس انجمن حامیان محیط زیست در خصوص کلوت‎ها به بامداد جنوب گفت: کلوت‎ها (كلات‌ها) در اثر عوامل طبيعي و فرسایش خاک در اثر وزش باد و.. به‎وجود آمده‎اند. این پدیده‎های طبیعی در کشورهای توسعه‌يافته و پيشرفته از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و آنها را همچون غارها شناسایی می‎کنند و بر اساس ویژگی‎های ظاهری و طبیعی که دارند، نامگذاری می‎کنند. این کشورها با معرفی کلوت‎ها به‎عنوان یکی از جاذبه‎های طبیعی و گردشگری، با کمترین دخل و تصرف در شکل و ظاهر کلوت‏‎ها، از آنها در بخش گردشگری به‏عنوان جزئي از ميراث طبيعي بهره‌برداري صحيح و پايدار مي‌كنند. به‏عنوان مثال ترکیه با استفاده صحیح از جاذبه‎ها و میراث طبیعی و فرهنگي خود در سال ارز فراوانی را وارد کشورش می‏کند، به‎طوری که امروزه یکی از کشورهای موفق در حوزه گردشگری به‌شمار می‎رود، این در حالی است که ما کمترین بهره را از حوزه گردشگری برده‎ایم با وجود این‎که هم در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی و هم در حوزه جاذبه‎های طبیعی و گردشگری بسیار غنی هستیم.

محمدمهدی طیاری با بیان این‏که ما در حوزه گردشگری بیش از هر چیز به زيرساخت‌ها و فرهنگ‎سازی و معرفی جاذبه‏‌های بکر طبیعی نیاز داریم که شوربختانه در استان از این مهم غافل شده‎ایم و صرفا تمام توجه و توان خود را به صنعت آلاينده و مخرب فسيلي معطوف کرده‏ایم، افزود: کلوت‎ها به‎واسطه شکل ظاهری از زیبایی منحصربه‎فردی برخوردارند و در رونق گردشگری استان می‏توانند بسیار نقش‌آفرین باشند. الان ما در استان حد فاصل دلوار تا دیّر شاهد وجود زیباترین کلوت‏ها هستیم، بدون‌شک مدیران حوزه گردشگری می‏توانند با یک‏سری کارها و بررسی‏های کارشناسی‎شده این کلوت‏ها را از انزوا خارج کنند و از آن به‏عنوان فرصتی برای درآمدزایی بهره بگیرند. البته این مهم در سایه یک‎سری اقدامات کارشناسی شده و زیرساختی ممکن است.
وی در ادامه با بیان این‎که می‎توانند با احداث اقامتگاه‎های بومگردی و... در محدوده این کلوت‎ها، هم رفاه و هم چشم‎انداز زیبایی را برای گردشگردان داخلی و خارجی در ایام خوش آب و هوای استان فراهم کنند، تصریح کرد: همچنین می‎توانند یک‏سری از فعالیت‎ها را متناسب با بافت و شکل کلوت‏ در آنجا اجرا کنند، از جمله ورزش‏های تفریحی نظیر ماشين‌سواري (افرود) و مسابقات موتور كراس‌سواري، پاراگلایدر و... . البته تاکید می‏کنم که راه‏اندازی چنين قابليت‌هايي در منطقه زیبا و بکری که میان دلوار و منطقه دشتی قرار دارد، نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی‏شده دارد. افزون بر بازی‎های تفریحی می‎توان در زمینه علم نجوم هم از این منطقه بهره گرفت، مثل برگزاری دوره‏های «آسمان‏نما» برای دانش‎آموزان و مردم و ... . همچنین برای فیلمبرداری، عکاسی و پر کردن کلیپ‎های هنری این منطقه از چشم‎انداز خیره‎کننده و بی‏نظیری برخوردار است. به‎عنوان مثال الان در امریکا ایالت آریزونا در این زمینه بسیار مورد توجه واقع شده است و سالانه پذیرای خیلی عظیمی از هنرمندان و گردشگران است.

طیاری با تاکید بر این‏که کلوت‏های واقع شده در منطقه دلوار از زیبایی‏های بصری چشم‌نوازی برخوردار است، گفت: مسوولان استانی برای معرفی بیشتر این ظرفیت به گرشگران داخلی و خارجی می‎توانند از کوهنوردان و صحرانوردان دعوت کنند، بدون شک این منطقه هم همچون کوه نمک جاشک می‏تواند به‎خاطر پتانسل‏ها و زیبایی‏های منحصربه‎فردی که دارد، نگاه‏ها را به خود معطوف کند، هر چند متاسفانه کوه نمک با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در حوزه جاذبه‏های طبیعی دارد اما از نظر زیرساختی در بدترین شرایط قرار دارد و هیچ‎گونه امکانات اقامتی یا رفاهی در آنجا وجود ندارد. بنابراین با این شرایط نمی‎توان انتظار داشت که در حوزه گردشگری موفق ظاهر شویم تا زمانی که به تامین و تجهیز زیرساخت‏های گردشگری در استان توجه نداشته باشیم.

این دوستدار طبیعت در پایان با تاکید بر این‏که متاسفانه به‏دلیل سهل‎انگاری مسوولان شاهد از بین رفتن این کلوت‏ها در اطراف دلوار هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه حضور صنعت آلاينده در استان بوشهر با خود پیامدهای تلخ زیست‏محیطی به همراه داشته است. به‏طوری که امروز به‏دلیل ساخت صنایع و آلایندگی‏های ناشی از فعالیت آنها در منطقه عسلویه نه‌تنها زندگی انسانی، بلکه حیات گونه‏های مختلف گیاهی و حیوانی به خطر افتاده است و اینک در اطراف دلوار هم شوربختانه شاهد نابودی تدریجی کلوت‏ها به‎دلیل حضور پارس شمالی و جاده‎سازی در این منطقه هستیم که متاسفانه هیچ‎کسی هم معترض نابودی کلوت‎ها نیست و آنها همچنان در سکوت یکی پس از دیگری با هستی وداع می‏کنند، گویی که هیچ‎گاه کلوتی وجود نداشته است، این در حالی است که اگر مسوولان میراث فرهنگی به کلوت‏ها و اهمیت آن واقف شوند، پی می‏برند که آنها در درآمدزایی می‏توانند موثرتر از صنعت ظاهر شوند، چون نفت و گاز روزی تمام می‏شود اما کلوت‎ها در صورت رسیدگی و توجه هیچ‏گاه پایان نمی‌‏پذیرند.

یک عضو موسسه حامیان محیط زیست کشور نیز در خصوص کلوت‌ها به بامداد جنوب گفت: کلوت‏های استان بوشهر در منطقه ساحلی بندر دلوار یکی از شگفت‎انگیزترین عوارض ژئومورفیک هستند که حاصل عملکرد مشترک فرسایش کاوشی آب و باد غالب چند جهت است. این عوارض ساختار مختلفی به‎وجود آورده است که از نظر زیبایی و از لحاظ ناهمواری‎ها در اشکال مختلف بی‎نظیر هستند. این مجموعه‌های منحصر‌به‌فرد چون فاصله زیادی با ساحل بکر دریا ندارند برای مناطق ساحلی بندر دلوار ارزشمند و حائز اهمیت هستند. محمد نعمتی در ادامه با تاکید بر این‎که تبدیل کردن این پدیده‌های نادر خدادادی به جاذبه‌های گردشگری ما را به سمت توسعه پایدار سوق می‏دهد، افزود: بوم گردشگری بر پایه مشارکت و ایجاد فرصت اقتصادی برای مردم محلی (مردمی که درون و یا پیرامون مقصد گردشگری زندگی می‌کنند) استوار است و در واقع باید ابزاری یاشد برای حفاظت و بالا بردن سطح کیفی جامعه محلی.

وی در ادامه با اشاره به این‎که با توسعه فعالیت‌های گردشگری و فراهم آوردن زیرساخت‌های این حوزه، زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود، تاکید کرد: در دنیای کنونی کشورهایی که در عرصه جذب توریست موفق بودند، مثلا اگر معدن طلایی ذخایر آن به اتمام رسید آن معدن متروکه را به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌کنند. جالب اینجاست که هیچ‌وقت طلای این نوع تفکر تمام نخواهد شد اما نفت به‌زودی تمام خواهد شد، بنابراین برای درآمد کشور، کارشناسان و مدیران حوزه گردشگری باید صنعت گرشدگری را شکوفا سازند.
نعمتی در ادامه با بیان این‏که اگر در مورد اکوتوریسم توجه و مطالعه شود، از لحاظ جغرافیایی ضلع شرقی بندر دلوار پتانسیل و گزینه خوبی برای ساخت اقامتگاه بومگردی یا یک هاستل کلوت است، گفت: کلوت‎‌هایی به‎نام کلوت «بوجیر» و کلوت «کلات دوسری» پیشینه تاریخی دارند؛ کلوت بوجیر به‌عنوان پناهگاه اول و کلوت دوسری به‌عنوان پناهگاه دوم در جنگ مبارزان جنوب با استعمار پیر (انگلستان) استفاده می‌شده است که این دو کلات زیبا سال 1915 میلادی میزبان سردار جنوب رئیسعلی دلواری یاران و خاندان وی بوده است.

این عضو موسسه حامیان محیط زیست کور در پایان با بیان این‏که متاسفانه تهدیداتی که کلوت‌ها را به خطر انداخته، توسعه صنعت پتروشیمی‌ها و جاده‌سازی‎هاست، خاطرنشان کرد: به‌تازگی به خاطر ساخت جاده محور بوشهر-دیّر آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این منطقه وارد شده است و متاسفانه به واسطه احداث این جاده تاکنون چندین کلوت کاملا ویران شده و دیگر هیچ اثری از آنها باقی نمانده که همین امر به‎تدریج باعث نابودی صنعت گردشگری شده و تخریب زیست‌بوم این مناطق را به همراه خواهد داشت.
در پایان، نعمتی متنی را از زبان کلوتی که به‎علت قرار گرفتن در مسیر جاده بوشهر-دیّر به‌طور کامل از بین رفته، در اختیار ما قرار داد که به این شرح است: «سال‌ها در تلاطم روزگار از هر سمتي مورد هجوم باد، آب، خاك و... قرار گرفتم ولي دوام آوردم، نشكستم، برعكس زيباتر شدم و شكل گرفتم و تشويق شدم بمانم ولي دست قضا و قدر مرا در مسير جاده‌اي قرار داد كه انسان‌هاي بي‌رحم قصد ويراني مرا گرفتند و ديگر مرگم فرا رسيد، انگار هرگز نبودم».

نام:
ایمیل:
* نظر: