bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
با داغ شدن موضوع نهنگ‌ها و چالش نهنگ آبی در فضای مجازی محققان به نشانه‌هایی از وجود ارتباط بین وقوع طوفان‌های خورشیدی و خودکشی نهنگ‌ها دست یافته‌اند.
محققان در بررسی خودکشی 29 نهنگ در ابتدای سال 2016 میلادی متوجه شدند که این خودکشی همزمان با وقوع طوفان‌های خورشیدی بوده است. زمانی‌که حجم عظیمی از انرژی از طرف خورشید به سمت زمین فرستاده می‌شود فقط بر روی تجهیزات الکترونیکی و ماهواره‌ای تاثیر نمی‌گذارد، بلکه این تغییرات در وضعیت امواج مغناطیسی می‌تواند بر روی مسیریابی این حیوانات تاثیر عمیقی بگذارد و در صورت اشتباه کردن این حیوانات در مسیریابی آنها را در ساحل به گل بنشاند.

در خودکشی 29 نهنگ در سال گذشته که در سواحل آلمان، فرانسه، هلند و انگلیس جان باختند مشخص شد 22 نهنگ از بین 29 نهنگ کاملا سالم بوده و مشکلی برای تغذیه و شکار نداشته‌اند اما با این حساب دست به خودکشی زده‌اند. تا به حال دلیلی قطعی انجام خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها اثبات نشده است و وقوع طوفان‌های خورشیدی می‌تواند دلیل تازه‌ای بر فرضیات قبلی باشد.

محققان دانشگاه «کیل» در آلمان تحت نظارت هنریک ونسلو با جمع‌آوری داده‌های متنوع از محل‌های خودکشی نهنگ‌ها در مناطق مختلف جهان از جمله نروژ که در نزدیکی قطب شمال قرار دارد نتایج جالب گرفته‌اند. محققان متوجه شدند در نروژ شدت میدان مغناطیسی زمین در پی وقوع طوفان خورشیدی در این ناحیه از 51 هزار و 150 نانو تسلا به 51 هزار و 450 نانوتسلا رسیده و سپس به 50 هزار و 520 نانوتسلا کاهش یافته است. این تفاوت 900 نانوتسلایی تنها در 18 ساعت رخ داده است و در همین زمان نهنگ‌ها در حال شنا در فاصله 460 کیلومتری سواحل نروژ بوده‌اند.

پس از وقوع دومین طوفان خورشیدی میزان شدت میدان مغناطیسی در حدود 230 نانوتسلا افزایش یافته است که در این زمان فاصله نهنگ‌ها با ساحل 277 کیلومتر بوده است اما این طوفان علاوه بر تغییر شدت میدان در آرایش خطوط آن نیز موثر بوده و جهت حرکت نهنگ‌ها را حدود 300 کیلومتر تغییر داده است و سبب حرکت‌ نهنگ‌ها در مسیرهای جدید و غیرعادی شده است که به مرگ آنها منجر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: