bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
وقتی تابلوهای راهنمایی و رانندگی کارکرد اصلی‌شان را از دست داده‌اند؛
آغاز و پایان یکی از مقوله‌های مهم در ابعاد و حوزه‌های گوناگون حیات بشری است. همان‌طور که آغاز و پایان‌بندی یک داستان از اهمیت بالایی برخوردار است، ورودی و خروجی سازمان‌ها و اداره‌ها نیز مهم است و به‌دنبال آن، ورودی و خروجی شهرها نیز اهمیت بسیاری دارد، چراکه ورودی‌ها و خروجی‌ها در اذهان جاودانه می‌شود.
بامدادجنوب- هدی‌ خرم‌آبادی:
آغاز و پایان یکی از مقوله‌های مهم در ابعاد و حوزه‌های گوناگون حیات بشری است. همان‌طور که آغاز و پایان‌بندی یک داستان از اهمیت بالایی برخوردار است، ورودی و خروجی سازمان‌ها و اداره‌ها نیز مهم است و به‌دنبال آن، ورودی و خروجی شهرها نیز اهمیت بسیاری دارد، چراکه ورودی‌ها و خروجی‌ها در اذهان جاودانه می‌شود. نمونه بارز این موضوع، سفرنامه ناصرخسروست. نخستین امری که توجه ناصرخسرو را در این سفرها به خود جلب کرده، ورودی و خروجی شهرها، المان‌ها و نوع معماری به کاررفته در ساخت و سازهاست. 

چندی پیش گزارشی را در خصوص تعدادی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی منتشر کردیم که در آن هشدار بستن کمربند ایمنی اعلام شده بود اما فرد مورد نظر به‌صورت کاملا واژگون شده نشان داده می‌شد و فرسودگی تابلو بیانگر بی‌اهمیتی مساله برای متولیان آن و نبود هیچ عزمی به‌منظور تصحیح و تعمیر آن بود. این در حالی است که کاستی‌ها و مشکلات تابلوهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر بوشهر تمامی ندارد و این بار به‌طرز زننده‌ای روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی که براساس قانون کارکردشان روشن و واضح است اما به واقع استفاده دیگری از آنها می‌شود و محلی برای تبلیغ خانه‌های مبله و اجاره‌ای شده‌اند!!!
 حال این سوال پیش می‌آید که چرا باید روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، برچسب خانه‌های اجاره‌ای و مبله باشد؟ با وجود برچسب‌هایی که خودنمایی می‌کنند، کارکرد اصلی این تابلوها چیست؟ چگونه انتظار داریم فرهنگ ترافیک بهبود یابد وقتی متولیان به قانون دهن‌کجی می‌کنند و ابتدایی‌ترین قوانین را با نظارت نکردن زیر پا می‌گذارند؟ از این دست تابلوهایی که بسیار هم تابلو هستند، زیاد است و کافی است در شهر دوری بزنید تا ورودی‌های چشمگیر شهر تاسف شما را بیش از پیش برانگیزد و به تامل وادارد... . 

در ادامه با رئیس اداره آموزش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. سرگرد احمد یگانه در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص برچسب خانه‌های اجاره و مبله روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: هر چند علائم راهنمایی و رانندگی به پیشنهاد نیروی انتظامی در محل‌های مورد نظر و گاهی به درخواست نهادها و اداره‌ها صورت می‌پذیرد اما نصب، راه‌اندازی و تعمیر آنها بر عهده شهرداری است. 
به گفته وی، نصب علائم راهنمایی و رانندگی درون‌شهری بر عهده شهرداری و برون‌شهری بر عهده راه و ترابری است. از همین رو نظارت بر تابلوهای مورد نظر در سطح شهر بر عهده شهرداری است. 
هر چند سرگرد یگانه متولی اصلی این مساله را شهرداری بندر بوشهر معرفی کرد و به راستی هم شهرداری متولی نصب، راه‌اندازی و تعمیر تابلوهای راهنمایی و رانندگی است اما این امر، وظیفه دیگر نهادها و ارگان‌ها را ساقط نمی‌کند و نیروی انتظامی، اماکن و شورای شهر باید به این مساله ورود کنند تا هم تابلوها از لوث برچسب‌های تبلیغاتی پاک شوند و کارکرد اصلی‌ان را حفظ کنند و هم در خصوص اجاره خانه‌های مبله‌ای برای یک شب! تدبیری اندیشیده شود. 

ترافیک و مساله حمل و نقل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری هر جامعه‌ای است، این مساله در تمام جوامع شهری با زندگی شهروندان و زندگی روزمره آنان در هم آمیخته شده است. «فرهنگ ترافیک» یکی از معضل‌های اساسی نه تنها بوشهر بلکه جای‌جای کشور ماست که نیاز به فرهنگ‌سازی اساسی دارد. با تابلوهایی که باید به رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان کمک کند اما محملی برای تبلیغات شده، چگونه انتظار داریم که فرهنگ ترافیک در این شهر بهبود یابد و آستانه تحمل رانندگان بالا رود یا بوق زدن‌های ممتد و گوشخراش از فرهنگ این شهر رخت بربندد. «آموزش» نقش بسیار پررنگی در مقوله فرهنگ ترافیک دارد که باید از طریق رسانه‌ها انجام شود. این آموزش و فرهنگ‌سازی بیشتر در جهت سازگاری انسان با محیط زندگی است، هر چقدر این آموزش و فرهنگ‌سازی هدفمند و مداوم، مستمر و بادوام باشد و از سال‌های اولیه شکل‌گیری شخصیت و پرورش آن در خانواده شروع شده باشد و در سال‌های بعد از سوی نهادهای رسمی چون آموزش و پرورش، رسانه‌ها، گروه‌های همسال و مدرسه تقویت و تکمیل شود، ما شاهد آن خواهیم بود که پیامد ترافیک در جامعه از سوی شهروندان رعایت شده و اصول فرهنگ ترافیک با رعایت قوانین آن در اذهان و کردار شهروندان نهادینه شده و این معضل مدیریت شهری به سمت کاهش پیامدهای آن سوق یافته است.

ضروری است که اعضای شورای شهر و نیروی انتظامی هر چه سریع‌تر به وضعیت  تابلوهای راهنمایی و رانندگی ورود کنند و شهرداری نیز در راستای بهسازی تابلوها و تعمیر و اصلاح آنها به تعهدات و وظایف خود عمل کند تا پس از آن بتوان با برنامه‌ریزی مدون به‌منظور ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندان تلاش کرد و امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک در خصوص فرهنگ ترافیک به شرایط ایده آل برسیم.  

نام:
ایمیل:
* نظر: