bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
تجار ایرانی و بی‌توجهی به بازار کشورهای همسایه؛
همسایگان خاکی ایران شامل عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO)، در سال 2016 مجموعا حدود 295 میلیارد دلار کالا وارد کرده‌اند اما سهم تولیدات غیر نفتی ایران از این بازار بزرگ تنها 3/13 میلیارد دلار بوده است.
بامداد جنوب:
همسایگان خاکی ایران شامل عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO)، در سال 2016 مجموعا حدود 295 میلیارد دلار کالا وارد کرده‌اند اما سهم تولیدات غیر نفتی ایران از این بازار بزرگ تنها 3/13 میلیارد دلار بوده است.
کشورهای جهان همواره به بازار کشورهای همسایه خود به‌عنوان قابل‌ دسترس‌ترین بازار برای صادرات کالاهایشان نگاه می‌کنند و آمارهای سازمان‌های بین‌المللی نیز حاکی از این است که حجم تجارت کشورها با همسایگانشان در اغلب موارد به‌طور معناداری بیش از حجم تجارت آنها با سایر کشورها بوده است. بر همین اساس، ایران نیز با توجه به این‌که یک کشور در حال‌ توسعه محسوب می‌شود، همواره در تلاش بوده است تا با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشورهای همسایه، بر سرعت رشد اقتصادی خود بیفزاید. با ‌وجود این، برخی مشکلات ساختاری باعث شده است که ایران نتواند سهم درخور و قابل‌توجهی را از بازار برخی از کشورهای همسایه به‌دست آورد.

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، همسایگان خاکی ایران شامل عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان، در سال 2016 مجموعا حدود 295 میلیارد دلار کالا از دیگر کشورها وارد کرده‌اند. البته در مورد این آمار باید خاطرنشان کرد که سازمان تجارت جهانی آمار واردات و صادرات همه اعضای خود را ثبت کرده و در اختیار دارد اما برای کشورهایی که عضو این سازمان نیستند، آمار واردات و صادرات به‌صورت تقریبی و با بهره‌گیری از آمار صادرات و واردات کشورهای عضو برآورد می‌شود. با این حال در مورد تجارت دوطرفه کشورهایی که هیچ‌یک عضو WTO نیستند (مثلا ایران و عراق) هیچ‌گونه آماری در پایگاه اطلاعاتی سازمان وجود ندارد و سازمان قادر نیست آمار تقریبی قابل ‌اتکایی از تجارت آنها با یکدیگر برآورد و منتشر کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران اما نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای یادشده در سال 1395 مجموعا حدود 3/13 میلیارد دلار بوده است که با توجه به واردات نزدیک به 300 میلیارد دلاری این کشورها، رقم ناچیزی به‌شمار می‌آید.

در بین همسایگان ایران، ترکیه با توجه به شرایط جمعیتی مناسب و تولید ناخالص داخلی بیش از دو تریلیون دلاری (بر مبنای قدرت خرید) بازار وارداتی بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. اگرچه این کشور هم‌اکنون دومین مقصد مهم صادرات غیر نفتی ایران محسوب می‌شود اما در سال گذشته ارزش صادرات غیر نفتی ایران به ترکیه تنها حدود 2/3 میلیارد دلار یعنی کمتر از دو درصد کل واردات این کشور بوده است. کشورهایی مانند چین، آلمان، روسیه و امریکا بیشترین سهم را از بازار بزرگ واردات ترکیه داشته‌اند.

جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک کشور نفتخیز و به‌سرعت در حال‌ توسعه، هم‌اکنون در بین کشورهای همسایه ایران از لحاظ ارزش کل واردات در رتبه چهارم قرار دارد. این کشور در سال گذشته میلادی بیش از هفت میلیارد دلار صرف واردات کرده است که صادرکنندگان ایرانی تنها حدود پنج درصد از این مبلغ را جذب کرده‌اند. البته ایران با 359 میلیون دلار صادرات به جمهوری آذربایجان، در رتبه ششم بزرگ‌ترین صادرکنندگان به این کشور قرار دارد.
ترکمنستان از لحاظ اقتصادی در قیاس با سایر همسایگان خاکی ایران (به‌جز ترکیه) کشور مرفه‌تری محسوب می‌شود اما به‌دلیل کم‌جمعیت بودن، بازار واردات آن، چندان بزرگ نیست. طبق آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات ایران به ترکمنستان در سال گذشته حدود 547 میلیون دلار بوده است که این رقم ایران را در جایگاه سوم صادرکنندگان برتر به ترکمنستان قرار می‌دهد. 

کشور افغانستان همواره یک شریک تجاری مهم برای ایران به‌حساب آمده است. اشتراکات فرهنگی قابل‌توجه دو کشور و شناخت مناسب دو طرف از بازارهای یکدیگر باعث شده است که هیچ کشوری توان رقابت با ایران در بازار افغانستان را نداشته باشد. ایران در سال گذشته بیش از 4/2 میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کرد که این رقم حدود 80 درصد بالاتر از ارزش صادرات پاکستان به این کشور بوده است.
کشور جنگ‌زده عراق با تکیه بر درآمدهای نفتی سرشار خود جایگاه سومین واردکننده بزرگ کالا را در بین همسایگان ایران به خود اختصاص داده است. ایران با صادرات بیش از شش میلیون دلار کالا به عراق، سومین صادرکننده بزرگ به این کشور محسوب می‌شود.
پاکستان با وارد کردن حدود 47 میلیارد دلار کالا در سال 2016 پس از ترکیه دومین بازار وارداتی مهم در بین همسایگان ایران به‌شمار می‌رود. اگرچه پاکستان از لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی جزء کشورهای کم‌درآمد جهان محسوب می‌شود اما جمعیت بیش از 200 میلیون نفری این کشور می‌تواند از آن بازار وارداتی مناسبی بسازد. با تمام این اوصاف، صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته تنها حدود 800 میلیون دلار بوده که کمتر از دو درصد از سهم بازار واردات این کشور است.
کشور ارمنستان از لحاظ اندازه بازار واردات، در بین همسایگان خاکی ایران در رده آخر قرار می‌گیرد. این کشور کوچک و کم‌جمعیت در سال 2016 تنها کمی بیش از 2/3 میلیارد دلار کالا از سایر کشورها وارد کرده است، هرچند کشوری مانند روسیه توانسته است حدود یک میلیارد دلار کالا به این بازار کوچک صادر کند. صادرات ایران به ارمنستان در سال 1395 به روایت گمرک جمهوری اسلامی ایران حدود 179 میلیون دلار بوده است که طبق آمارهای این سازمان، ایران جایگاه سوم را در بین صادرکنندگان برتر به ارمنستان دارد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، نفوذ به بازار کشورهای همسایه می‌تواند با فراهم کردن فرصت صادرات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، رشد اقتصادی ایران را تسریع کند. در شرایطی که برخی صنایع ایران از رکود رنج می‌برند و تقاضای بازارهای داخلی به‌حدی نیست که پاسخگوی ظرفیت‌های تولیدی آنها باشد، گشوده شدن بازارهای جدید می‌تواند امید به خروج از رکود را در دل بنگاه‌های داخلی زنده کند. اگرچه در حال حاضر سهم ایران از بازار واردات همسایگان خود بسیار اندک است اما می‌توان با اتخاذ تدابیر مناسب در راستای گسترش روابط برد-برد تجاری با همسایگان، حداقل بخشی از فرصت‌های تجاری ازدست‌رفته را احیا نمود. بدون شک توانایی تولیدکنندگان ایرانی در سطحی هست که بتوانند سهمی بسیار بیشتر از سهم چهار درصد کنونی را از بازار واردات کشورهای همسایه به دست بیاورند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: