bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
نبود فاینانس یا ضعف مدیریتی؛
روز گذشته نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان با اصحاب رسانه در بوشهر برگزار شد اما نکته قابل توجه این نشست «خبری!»، انتخاب گزینشی خبرنگاران برای حضور در این جلسه بود. این در حالی است که مدیران این اداره‌کل و سایر سازمان‌های استان باید بدانند که وظیفه آنها پاسخگویی به تمامی مردم و نمایندگان آنها یعنی خبرنگاران است نه تعداد محدود و گزینشی از آنها
کدامیک سد راه راه‌آهن بوشهر شده‌اند؟بامداد جنوب- جواد شکریان:
روز گذشته نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان با اصحاب رسانه در بوشهر برگزار شد اما نکته قابل توجه این نشست «خبری!»، انتخاب گزینشی خبرنگاران برای حضور در این جلسه بود. این در حالی است که مدیران این اداره‌کل و سایر سازمان‌های استان باید بدانند که وظیفه آنها پاسخگویی به تمامی مردم و نمایندگان آنها یعنی خبرنگاران است نه تعداد محدود و گزینشی از آنها. البته این اولین‌بار نیست که برخی سازمان‌ها و ادارات‌کل استان به‌علت نقدهایی که در روزنامه بامداد جنوب از نحوه مدیریت آنها در ادارات تحت سرپرستیشان صورت گرفته است، خبرنگاران این روزنامه را به نشست‌های خبری خود دعوت نکرده‌اند. با این حال، امیدواریم دلیل مناسبی برای آن عنوان شود، زیرا برای دولت تدبیر و امید که داعیه‌دار آزادی رسانه‌ها و مطبوعات و همراهی و همگامی با مردم است، این‌گونه حرکات زیبنده نیست.

در هر حال، مدیر‌کل راه و شهرسازی استان روز گذشته در حالی با اصحاب رسانه بوشهر دیدار کرد که روزنامه بامداد جنوب به‌عنوان اولین روزنامه استان و تنها روزنامه کشوری بوشهر به این نشست دعوت نشده بود. با این حال، بامداد جنوب بر اساس رسالت خبری و احترام به مخاطبان خود، گزیده‌ای از این نشست را که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است به‌صورت خلاصه به اطلاع خوانندگان خود می‌رساند.
در همین راستا، مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر در خصوص مسائل مختلف حوزه کاری خود مانند راه‌آهن، بهسازی جاده‌ها، مسکن مهر و... صحبت کرد. در این نشست، فرزاد رستمی درباره وضعیت مسکن مهر استان گفت: از مجموع 35 هزار و 563 واحد مسکن مهر سهمیه تکلیفی این استان تاکنون 30 هزار و 736 واحد به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان این‌که 500 واحد مسکن مهر در استان متقاضی ندارد، افزود: در حال حاضر چهار هزار و 827 واحد در شهرهای کمتر و بیشتر از 25 هزار نفر و شهر جدید عالی‌شهر به‌صورت نیمه‌کاره باقی مانده‌اند که تلاش می‌شود تا پایان سال بخشی از آنها بهره‌برداری شود. البته مهم‌ترین مشکل واحدهای مسکن مهر باقیمانده استان در بخش زیرساختی شامل آب‌رسانی و برق‌رسانی است .

رستمی با اشاره به پروژه 660 واحدی بهمن یک و دو استان، با اشاره به این‌که مشکل زیرساختی این واحدها در بخش فاضلاب است که شبکه‌های داخلی آن کار شده و تنها خط انتقال و ایستگاه پمپاژ فاضلاب آن باقی مانده که باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه 660 واحدی بوشهر و 312 واحدی ولایت مربوط به سپاه امام صادق (ع) بوشهر بالای 80 درصد است که تلاش می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. 
این مقام مسوول با اشاره به تکمیل این دو پروژه تا پایان سال جاری، از خدمات روبنایی این اداره‌کل برای مساکن مهر خبر داد و تاکید کرد: در کنار احداث واحدهای مسکونی در پروژه مسکن مهر، خدمات روبنایی شامل ساخت یک باب مدرسه در مجتمع 660 واحدی بوشهر و خانه بهداشت در مسکن مهر برازجان اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های رفاهی در سکونتگاه غیر رسمی بوشهر و برازجان، تصریح کرد: ورزشگاه چند‌منظوره تنگک و خانه بهداشت در محله رایانی بوشهر، ساماندهی دره گرمسیری برازجان، پارک محله حسین‌آباد برازجان از برنامه‌های مهم در توسعه زیرساخت‌ها در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در شهرهای برازجان و بوشهر است.
مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر با اشاره به اجرای پروژه حمل و نقل ریلی در استان گفت: اتصال بوشهر به شبکه ریلی فارس از مصوبات دولت است و این مهم در دستور کار قرار دارد. با این حال، راه‌آهن بوشهر – شیراز 700 تا 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس مجوز شورای اقتصاد باید از فاینانس خارجی استفاده شود.
رستمی با بیان این‌که این طرح با مشارکت 85 درصدی فاینانس خارجی و 15 درصدی اعتبارات منابع داخلی اجرا می‌شود، تصریح کرد: با وجود موافقت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با 15 درصد سهم دولت ولی فاینانس خارجی آن هنوز نهایی نشده است.

وی، نقش مهم خط ریلی بوشهر به فارس را مهم و تاثیرگذار در اقتصاد، معیشت و امور رفاهی استان بوشهر دانست و افزود: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز، آزادراه بوشهر- شیراز و راه دسترسی جزیره نگین از جمله پروژه‌هایی است که باید از محل فاینانس خارجی اجرا شوند.
آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، همه مسوولان مربوطه در استان به لزوم و ضرورت ورود خط آهن به بوشهر واقف بوده و خواستار انجام هرچه سریع‌تر این پروژه هستند اما کمبود مسائل مالی و نبود فاینانس‌های خارجی و نه ضعف مدیریتی را سد راه این پروژه می‌دانند. با این حال، نگاهی به سوابق ریلی و راه‌آهنی کشور در سال‌هایی که پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز متوقف بوده (خصوصا در دولت روحانی) نشان می‌دهد که صنعت ریلی کشور مشکل مالی نداشته و علاوه بر بودجه هنگفتی که خود دولت و وزارت راه و شهرسازی به این بخش اختصاص داده‌اند، فاینانس‌های زیادی نیز برای ایجاد و توسعه راه‌آهن در جای جای کشور از کشورهای توسعه‌یافته دریافت شده که همان‌گونه که می‌دانید، راه‌اهن بوشهر- شیراز سهمی از آنها نداشته است. این مساله نشان می‌دهد که مسوولان استان نتوانسته‌اند با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و صنایع معدنی در بوشهر، فعالیت برخی صنایع سنگین مانند کشتی‌سازی، دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج همیشه فارس و مطرح بودن بوشهر به‌عنوان یکی از دروازه صادرات و واردات، این استان را به‌عنوان یک استان استراتژیک در دولت معرفی کرده و بالاخره زمینه تکمیل راه‌آهن بوشهر به شیراز را فراهم کنند. این در حالی است که بوشهر قطب تولید و صید میگو در کشور، تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی است که در مواقع حساس و کمبود محصول باید به‌سرعت در بازار کشور توزیع شوند اما نبود راه‌آهن سبب کند شدن این مساله و تحمیل هزینه‌های سنگین به کشاورزان و تاجران بوشهری شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: