bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
حربه جدید فارسی‌ها برای اتصال به دریا؛
چند سالی می‌شود که استان همسایه با انواع و اقسام حربه‌ها، فشارها و استفاده از روابط قدرتمند در مرکز، دندان طمع خود را برای بخشی از عسلویه و قسمت‌هایی از استان هرمزگان تیز کرده‌اند تا با یک تیر دو نشان بزنند.
آب برای پتروشیمی‌های پنجگانه نداریمبامدادجنوب- جواد شكريان:
چند سالی می‌شود که استان همسایه با انواع و اقسام حربه‌ها، فشارها و استفاده از روابط قدرتمند در مرکز، دندان طمع خود را برای بخشی از عسلویه و قسمت‌هایی از استان هرمزگان تیز کرده‌اند تا با یک تیر دو نشان بزنند. استان‌ فارسی‌ها که همه‌جا قصدشان را از این طمع‌ورزی، اتصال استانشان به دریا (شما بخوانید استفاده از منابع نفت و گاز!) و استفاده فارسی‌ها از دریا عنوان می‌کردند، خیلی زود در میان انفعال مسوولان بوشهر و هرمزگانی، تا نزدیکی دستیابی به خواسته خود پیش رفتند تا جایی که تلویزیون رسمی کشور در نقشه‌ای که از استان‌های کشور منتشر کرد، فارس را متصل به دریا نشان داد؛ با این حال، با هوشیاری رسانه‌ها این نقشه برملا شده و با ایجاد یک صدای واحد در این دو استان، قضیه به‌طور موقت فیصله یافت.

حال، پس از گذشت نزدیک به یکسال از این قضیه، تحرکات برخی مسوولان و نمایندگان استان فارس نشان می‌دهد که احتمالا استان ‌فارسی‌ها بار دیگر فرصت را مناسب دیده و قصد دارند بار دیگر پروژه اتصال استان فارس به دریا را کلید بزنند؛ با این تفاوت که این‌بار فارسی‌ها قصد دارند از حربه مظلوم‌نمایی استفاده کنند.
نگاهی به صحبت‌های رئیس مجمع نمایندگان استان فارس به‌خوبی موید این گفته‌هاست. محسن علوی که روز گذشته در جمع فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌های مهر و لامرد که در شیراز سخن می‌گفت، مساله‌ای را مطرح کرد که با وجود اهمیت فراوان، تاکنون رسانه‌ای نشده بود؛ «مساله انتقال پتروشیمی‌های پنجگانه فارس به عسلویه به‌علت متصل نبودن استان فارس به دریا».

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان این‌که بحث انتقال پتروشیمی‌های پنج‌گانه فارس به عسلویه، جدی است و باید کاری انجام داد، تصریح کرد: همان‌گونه که به آقای زنگنه، وزیر نفت هم گفته‌ام، پتروشیمی‌های پنجگانه فارس ناموس این استان به‌شمار می‌روند. این مساله یک موضوع امنیتی بوده و بحران استان محسوب می‌شود. این پتروشیمی‌ها و مجموعه اتان‌گیری، سهم فارس محسوب می‌شود و خوراک این مجموعه‌ها متعلق به فارس است. اینها دارند یواشکی آن را به عسلویه می‌برند با طرح این دلیل که پتروشیمی نیاز به آب دارد و باید کنار دریا باشد.
علوی با تاکید بر این‌که شهرستان‌های مهر و لامرد در فاصله‌ حدود 20 کیلومتری دریا قرار دارند، تصریح کرد: قوانین به شکل استانی نوشته شده و ارزش افزوده ایجاد صنایع مختلف به استان محل احداث خواهد رسید؛ اگر این پتروشیمی‌ها به استان بوشهر منتقل شود، تمام ارزش افزوده و تاثیرات مثبت آن هم به این استان تعلق خواهد گرفت.
به‌گفته وی، با سهمیه فارس، خوراک فارس و سرمایه فارس می‌خواهند برای استان دیگری کار انجام شود به این دلیل که لوله‌کشی آب مورد نیاز مقرون به‌صرفه نیست؛ حال آن‌که خرید تضمینی 15 میلیون لیتر آب مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی عملیات اجرائی پروژه آغاز می‌شود.
علوی اعتقاد دارد که انتقال پتروشیمی‌های پنجگانه استان فارس به عسلویه باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که برخی این موضوع را تکذیب کرده‌اند، تصریح کرد: من با افرادی این موضوع را بررسی کردم و متوجه شده‌ام که بحث انتقال جدی است و صحت دارد اما باید توجه داشت که نگه داشتن این امکان در استان فارس از عهده یک نماینده و حتی مجمع نمایندگان خارج بوده و نیازمند اجماع و همراهی تمام مسوولان از نماینده ولی فقیه در استان،‌ استاندار و تمام افراد تاثیرگذار است.
علوی معتقد است که می‌توان پتروشیمی‌ها را در محل سایت انرژی‌بر لامرد ایجاد کرد و ضمن حفظ این امکان در فارس، سهم اشتغال هر یک از شهرستان‌هایی که قرار بوده این واحدهای صنعتی در آن مناطق احداث شود را محفوظ داشت.
وی معتقد است که قانون را بد نوشته‌ایم و مجلس به‌عنوان اتاق فکر به‌دلیل این‌که نمایندگانش درگیر مسائل عمرانی و اجرایی شهرستان‌های خود شده‌اند، وقت پرداختن به اصل وظیفه خود که تقنین و تفکر و تصمیم‌سازی را ندارند.
علوی در خصوص اجرایی شدن پروژه خرید تضمینی آب نیز گفت: این پروژه مراحل نهایی انتخاب پیمانکار را طی می‌کند و بر اساس اطلاعاتی که کسب کرده‌ام، اوایل مهرماه پاکت‌های مناقصه گشوده شده و پیمانکار بر اساس قانون انتخاب می‌شود و احتمالا حدود 10 روز پس از آن عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، نبود بانک اطلاعاتی در خصوص نیروهای انسانی و ظرفیت‌های موجود بخش‌های مختلف در شهرستان‌های مهر و لامرد را یکی از ضعف‌های مشهود اداره‌ها دانست و بر لزوم رفع این نقیصه تاکید کرد.
علوی، شهرستان‌های لامرد و مهر را دارای نقشه راه توسعه دانست و با بیان این‌که حرکت مطابق برنامه تا حدودی به سلایق مسوولان اجرایی دارد، ‌گفت: طی یک و نیم سال گذشته و بر اساس آمار موجود، حرکت مناسبی در مسیر توسعه دو شهرستان انجام شده است. در این مدت بالغ بر 700 میلیارد تومان سرمایه علاوه بر 700 میلیارد تومان آورده کارخانه آلومینیوم، وارد این شهرستان‌ها شده است. آنچه در نمای بیرونی مجلس برای افراد متصور است با آنچه در درون این نهاد بعد حقیقی به خود می‌گیرد، تفاوت دارد. در واقع نماینده مجلس هیچ اختیاری ندارد جز دادن یک رای موافق یا مخالف؛ البته نماینده از یک امکان لابی هم برخوردار است که در دیدار با وزرای مختلف مسائل شهرستان و مطالبات را مطرح و پیگیری کند.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ایجاد اشتغال بر هر یک میلیون نفر نیازمند یک تریلیون تومان سرمایه است، گفت: برای رفع مشکل اشتغال کشور حداقل نیازمند سه تریلیون سرمایه هستیم؛ حال آن‌که سرمایه مردمی موجود، سرمایه‌های خرد، حداکثر یک تریلیون است.
وی با بیان این‌که از اعماد مردم کاسته شده است، گفت: اگر با جلب اعتماد مردم بتوانیم تمام سرمایه‌های خرد مردمی را برای اشتغال به‌کار گیریم باز هم نیازمند استفاده از سرمایه‌های خارجی برای رفع مشکل اشتغال هستیم؛ با توجه به این‌که حدود 90 درصد از اعتبارات دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود، امکان تامین سرمایه مورد نیاز برای دولت وجود ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: